Działania te, poprzez szybką identyfikację transakcji podejrzanych oraz weryfikację spójności deklarowanych przychodów oraz kosztów z obrotami na rachunku, mają służyć ograniczenia oszustw i nadużyć podatkowych. Ma to umożliwić szybką reakcję organów podatkowych na niekorzystne zachowania podatników.
Nowym obowiązkiem mają zostać objęte to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie gospodarczej z wyłączeniem mikro przedsiębiorców oraz jednostek sektora finansów publicznych.
Obowiązek realizowany ma być za pośrednictwem banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej - w przypadku podatników posiadających rachunek bankowy w banku posiadającym adres siedziby lub oddziału na obszarze RP lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, a w przypadku podatników posiadających rachunek bankowy w banku posiadającym adres siedziby lub oddziału poza obszarem Polski - bezpośrednio przez podatnika
Projekt przewiduje, iż wyciągi z rachunków bankowych będą przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego izby rozliczeniowej, za okresy dobowe w terminie do końca dnia następującego po każdej kolejnej dobie z wyłączeniem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części.
Proponowane rozwiązanie jest uzupełnieniem systemu „JPK ewidencja VAT” o „JPK_WB”, co w rezultacie pozwoli na analizę transakcji dokonywanych przez podatników w ujęciu memoriałowymi i kasowym. Szacuje się, że tak kompleksowy system („JPK ewidencja VAT” i „JPK_WB”) może w konsekwencji zwiększyć wpływy podatkowe z tytułu VAT o około 11,5 mld zł.
W projekcie ustawy zaproponowano również zmianę brzmienia art. 181 Ordynacji podatkowej poprzez dodanie, że dowodami w postępowaniu podatkowym są również dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej, co ma na celu wyeliminowanie wątpliwości i negowania przez podatników wykorzystywania przez organy skarbowe dokumentów zgromadzonych w ramach czynności analitycznych.
Dodatkowo zmienić się ma brzmienie art. 293 Ordynacji podatkowej w zakresie wyłączenia stosowania przepisów o tajemnicy skarbowej do danych dotyczących udostępnienia kontrahentowi podatnika informacji o niezłożeniu przez podatnika deklaracji lub innych dokumentów, do których składania są zobowiązani podatnicy na podstawie przepisów ustaw podatkowych, braku ujęcia przez podatnika w deklaracji lub innych dokumentach czynności, do których był on zobowiązany, lub braku zapłaty podatku wynikającego z deklaracji lub innych dokumentów składanych przez podatników.