Jak wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej z 14 czerwca, zgodnie z ustawą o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., od podatku od towarów i usług była zwolniona dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Dla potrzeb zastosowania tego zwolnienia, w przypadku, gdy brak było planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wiążące były zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Natomiast od 1 kwietnia 2013 r., do ustawy o VAT wprowadzono definicję terenu budowlanego, zgodnie z którą przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Także od tej daty zwolnienie od podatku obejmuje dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Tym samym, jak wyjaśnia minister finansów, od 1 kwietnia 2013 r., w sytuacji, gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie należy już kierować się danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków, które były istotne w stanie prawnym obowiązującym do 31 marca 2013 r. W konsekwencji dostawa terenu niezabudowanego nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług
Interpretacja ogólna ministra finansów z 14 czerwca 2013 r., PT10/033/12/207/WLI/13/RD-59639