Rząd na wtorkowym posiedzeniu przyjął projekt nowelizacji budżetu państwa na 2013 rok, zgodnie z którym deficyt budżetu państwa wyniesie maksymalnie 51 mld 565,5 mln zł wobec planowanego w ustawie deficytu na poziomie 35 mld 565,5 mln zł.
"Prognozowany ubytek dochodów budżetu państwa w 2013 r. w stosunku do kwoty prognozowanej w ustawie budżetowej na 2013 r. wyniesie 23,7 mld zł, czyli 7,9 proc." - napisano w uzasadnieniu do projektu nowelizacji.
"Spodziewane w 2013 r. znaczne spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego w największym stopniu wpłynie negatywnie na dochody podatkowe, w szczególności na dochody z VAT oraz CIT. W tych podatkach przewidywane wykonanie dochodów w 2013 r. będzie najbardziej różniło się od kwot prognozowanych w ustawie budżetowej. Nieco niższe różnice wystąpią w przypadku podatku akcyzowego i podatku od osób fizycznych" - dodano.
Resort finansów spodziewa się, że tegoroczne dochody niepodatkowe będą na poziomie wyższym niż zapisano w ustawie budżetowej.
"Powodem wyższego niż pierwotnie planowano wykonania dochodów niepodatkowych będzie głównie wyższa od planowanej wpłata z zysku NBP oraz wyższe dochody z dywidend z tytułu udziału skarbu państwa w spółkach" - informuje MF.
"W prognozie dochodów budżetowych uwzględniono niższe niż pierwotnie planowano wpływy z tytułu wprowadzenia systemu kontroli radarowych oraz niższe niż pierwotnie planowano dochody z tzw. dywidendy cyfrowej (sprzedaż praw do częstotliwości). W prognozie dochodów uwzględniono również wyższe niż pierwotnie prognozowano dochody z tytułu zarządzania długiem oraz wyższą wpłatę z zysku NBP" - dodano.
W nowelizacji, oprócz zwiększenia limitu deficytu, planowane jest cięcie po stronie wydatkowej. "Łączna kwota proponowanego zmniejszenia wydatków w budżecie wynosi 7.655,86 mln zł" - napisano w projekcie.
"Przyjęty poziom ograniczenia, przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu deficytu, stanowi realizację działań mających na celu zapewnienie wykonywania zadań państwa w warunkach dekoniunktury. Ograniczenie wydatków w większym zakresie utrudniłoby lub uniemożliwiłoby skuteczne przeciwdziałanie dalszemu pogłębianiu spowolnienia gospodarczego" - dodano.
"Dalsze zacieśnienie polityki fiskalnej byłoby w obecnych warunkach silnie procykliczne" - ocenia resort finansów.
MF poinformował również, że scenariusz makroekonomiczny na jakim została oparta nowela budżetu, jest zgodny z tym zaprezentowanym w "Aktualizacji Programu Konwergencji 2013".
Wyszczególnienie | Ustawa budżetowa 2013 | Nowelizacja ustawy | Różnica |
budżetowej 2013 | |||
w tys. zł | |||
DOCHODY OGÓŁEM | 299.385.300 | 275.729.440 | -23.655.860 |
1. Dochody podatkowe | 266.982.697 | 239.150.240 | -27.832.457 |
1.1 Podatki pośrednie | 192.208.239 | 174.050.000 | -18.158.239 |
a) podatek od towarów i usług | 126.414.509 | 113.000.000 | -13.414.509 |
b) podatek akcyzowy | 64.543.730 | 59.800.000 | -4.743.730 |
c) podatek od gier | 1.250.000 | 1.250.000 | 0 |
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych | 29.638.450 | 22.000.000 | -7.638.450 |
1.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych | 42.936.000 | 40.900.000 | -2.036.000 |
1.4. Podatek od kopalin | 2.200.000 | 2.200.000 | 0 |
1.5. Podatek tonażowy | 8 | 8 | 0 |
1.6. Podatki zniesione | 0 | 232 | 232 |
2. Dochody niepodatkowe | 30.806.651 | 34.978.684 | 4.172.033 |
2.1. Dywidendy i wpłaty z zysku | 5.860.010 | 6.925.513 | 1.065.503 |
2.2. Wpłaty z zysku NBP | 401.900 | 5.264.040 | 4.862.140 |
2.3. Cło | 2.001.000 | 2.001.000 | 0 |
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe | 20.160.479 | 18.404.869 | -1.755.610 |
2.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego | 2.383.262 | 2.383.262 | 0 |
3. Środki z Unii Europejskiej | 1.595.952 | 1.600.516 | 4.564 |
i innych źródeł niepodlegające zwrotowi |
bg/ fdu/ ana/ pad/