Pytanie

Zamierzam kupować w Niemczech, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, samochody na umowę kupna sprzedaży. Samochody te będę sprowadzać do Polski i sprzedawać na części.
Czy taka forma jest dozwolona?
Jakie dokumenty oprócz umowy kupna sprzedaży muszę posiadać do celów podatkowych?
Czy muszę sporządzać protokoły na jakie części rozebrałem te samochody?
Czy fakt takiej działalności muszę zgłaszać do innych instytucji np. do wydziału komunikacji czy ochrony środowiska?
Czy muszę prowadzić PKPiR czy mogę pozostać na ryczałcie?
Sprowadzam z zagranicy samochody jako towary handlowe. Czynność tę dokumentuję umową kupna sprzedaży i tworzę dowód wewnętrzny, na podstawie którego wartość zakupu samochodu wpisuję do kolumny 10 PKPiR. Ponoszę jeszcze opłatę na cło, czasami akcyzę.
Czy wartości te należy zsumować i doliczyć do wartości samochodu w kolumnie 10 czy księgować odrębnie np w kolumnie 11, a może w kosztach w kolumnie 13?

Odpowiedź

Demontażu pojazdów na części nie można w praktyce opodatkować ryczałtem.

Uzasadnienie

Zakup i rozbiórka pojazdów samochodowych na części nie jest zabroniona. Niemniej jednak może odbywać się jedynie w stacji demontażu czyli zakładzie prowadzącym przetwarzanie wycofanych z eksploatacji pojazdów. (art. 3 pkt 10 ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 140 z późn. zm. - dalej u.r.p.).
Co więcej, pojazdy wycofane z eksploatacji stanowią odpad w rozumieniu przepisów o odpadach. Koresponduje z tymi regulacjami przepis art. 53a u.r.p. stanowiący, że kto poza stacją demontażu dokonuje:
1) usunięcia z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów lub substancji niebezpiecznych, w tym płynów,
2) wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia lub części nadających się do ponownego użycia,
3) wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się do odzysku lub recyklingu
podlega karze pieniężnej od 10.000 do 300.000 zł.
Trzeba zatem w firmie wdrożyć system gospodarowania odpadami i uzyskać pozwolenie zintegrowane w zakresie gospodarki odpadami (art. 40 u.r.p.) i uzyskać wpis do rejestru (art. 21 u.r.p.).

Na gruncie podatkowym wystarczające będzie posiadanie umowy sprzedaży takich pojazdów, jest to bowiem wystarczający dowód księgowy do ujęcia kosztów nabycia pojazdu w KPiR (§ 12 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - dalej r.k.p.i.r. Umowa taka musi jednak zawierać zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 2 r.k.p.i.r.:
a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) umowy,
b) datę zawarcia umowy i ewentualnie datę sprzedaży,
c) przedmiot sprzedaży i jego wartość oraz ilościowe określenie,
d) podpisy stron

Podobne stanowisko wyrażono m.in. w interpretacji ministra finansów z dnia 24 maja 2013 r., ILPB1/415-255/13-4/AG.
Nie można takiej działalności prowadzić będąc opodatkowanym ryczałtem, opodatkowania na zasadach zryczałtowanych nie stosuje się bowiem do podatników prowadzących działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych (art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy z 20 listopada 1998 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponoszone dodatkowe opłaty związane ze sprowadzeniem samochodu stanowiącego towar handlowy (cło, akcyza) należy traktować jako składniki ceny zakupu i ujmować w kolumnie 10 PKPiR. Cena zakupu bowiem to cena netto, jaką nabywca płaci za towar, a przy imporcie powiększona o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty opusty, inne podobne obniżenia (§ 3 pkt 2 r.k.p.i.r.). Również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów z UE akcyza będzie ujmowana w kolumnie 10 PKPIR.

Podobne stanowisko wyrażono m.in. w interpretacji ministra finansów z 31 maja 2010 r., IPPB1/415-255/10-2/AM.

Odpowiedź pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego