Czy zaliczki otrzymane na poczet przyszłych WDT należy wykazać w informacji podsumowującej?
Zaliczki dotyczące wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów należy wykazywać w informacji podsumowującej, jeśli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (w szczególności - jeśli została wystawiona faktura dokumentująca ich otrzymanie).
Jednym z obowiązków podatników jest składanie informacji podsumowujących VAT-UE. Informacje te składane są, między innymi, przez podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (zob. art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. – dalej u.p.t.u.). Jak wynika z art. 100 ust. 3 i 4 u.p.t.u., informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne lub kwartalne, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu lub kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji wykazywanych w informacjach podsumowujących.
Zasady powstawania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów regulują przepisy art. 20 ust. 1-4 u.p.t.u. Z przepisów tych wynika, że jeżeli przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano całość lub część ceny (np. zaliczkę), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny (zob. art. 20 ust. 3 u.p.t.u.). W konsekwencji wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie zaliczki (nie jest to bezwzględnym obowiązkiem podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów – zob. § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 68, poz. 360) dotyczącej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu tej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W zakresie tym (tj. w zakresie, w jakim obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstał na skutek wystawienia faktury zaliczkowej) wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów winny być wykazywane w informacjach podsumowujących VAT-UE.
Takie też jest stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe, czego przykładem może być zachowujące aktualność postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 1 czerwca 2006 r. (PP/443-19-2-GK/06), w którym czytamy, że "w informacji podsumowującej należy wykazać zaliczki dotyczące zarówno wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, jak i wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, w przypadku gdy wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług".
Zaliczki dotyczące wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów należy wykazywać w informacji podsumowującej, jeśli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (w szczególności - jeśli została wystawiona faktura dokumentująca ich otrzymanie).
Jednym z obowiązków podatników jest składanie informacji podsumowujących VAT-UE. Informacje te składane są, między innymi, przez podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (zob. art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. – dalej u.p.t.u.). Jak wynika z art. 100 ust. 3 i 4 u.p.t.u., informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne lub kwartalne, w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu lub kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji wykazywanych w informacjach podsumowujących.
Zasady powstawania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów regulują przepisy art. 20 ust. 1-4 u.p.t.u. Z przepisów tych wynika, że jeżeli przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów otrzymano całość lub część ceny (np. zaliczkę), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny (zob. art. 20 ust. 3 u.p.t.u.). W konsekwencji wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie zaliczki (nie jest to bezwzględnym obowiązkiem podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów – zob. § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 68, poz. 360) dotyczącej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu tej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W zakresie tym (tj. w zakresie, w jakim obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstał na skutek wystawienia faktury zaliczkowej) wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów winny być wykazywane w informacjach podsumowujących VAT-UE.
Takie też jest stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe, czego przykładem może być zachowujące aktualność postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 1 czerwca 2006 r. (PP/443-19-2-GK/06), w którym czytamy, że "w informacji podsumowującej należy wykazać zaliczki dotyczące zarówno wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, jak i wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, w przypadku gdy wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług".