W sierpniu 2009 r. spółka zakupiła od kontrahenta zagranicznego towar. Kontrahent wystawił fakturę z danymi zawierającymi adres w Wielkiej Brytanii oraz numer NIP VAT UE. Spółka zapłaciła fakturę, jeszcze nie otrzymała towaru. W związku z uznaniem zakupu za wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru spółka wystawiła fakturę wewnętrzną i naliczyła VAT należny i naliczony. Miesiąc później spółka otrzymała towar wraz z drugą faktura i dokumentem SAD. Fakturę wystawił ten sam kontrahent ale z danymi i siedzibą w Hong Kongu. Towar został odprawiony i spółka zapłaciła naliczony w SAD podatek VAT do agencji celnej.
Które dokumenty spółka powinna zaksięgować?
W praktyce to spółka powinna wiedzieć kiedy i od kogo kupiła dany towar i czy jest to wtedy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, czy też import towarów.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że nie jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów a raczej jest to import towarów.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. - przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium Polski rozumie się co do zasady nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę lub na ich rzecz. Przy czym nabywca i dostawca muszą być podatnikami podatku VAT (dostawca - podatnikiem podatku od wartości dodanej, odpowiednik podatku VAT).
Z drugiej strony przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (niewchodzące w skład Wspólnoty Europejskiej) na terytorium kraju. - art. 2 pkt 7 u.p.t.u.
W praktyce to spółka powinna wiedzieć kiedy i od kogo kupiła dany towar. A w konsekwencji czy dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czy też importu towarów. W pytaniu pojawiają się pewne nieścisłości (a wręcz sprzeczności). Z jednej strony spółka pisze, że kontrahent z danymi i adresem z Wielkiej Brytanii, a następnie, że ten sam kontrahent wystawił fakturę z danymi i siedzibą w Hong Kongu. Z tego raczej wynika, że są to dwa różne podmioty, jeden z Wielkiej Brytanii, drugi z Hong Kongu (a nie jeden i ten sam kontrahent). Z pytania nie wynika, czy spółka zawarła jakąś umowę, jeśli tak to z niej powinno wynikać kto jest faktycznym sprzedawcą kupionych towarów.
Poprzez stwierdzenie zawarte w pytaniu, że towar został odprawiony i spółka zapłaciła podatek VAT wynikający z dokumentu SAD należy domniemywać, że spółka dokonała importu towarów. Jednak o tym, w szczególności powinny przesądzić okoliczności transakcji (które nie zostały przedstawione w pytaniu) - gdzie towar został odprawiony, gdzie nastąpił przywóz na terytorium kraju, gdzie towar wszedł w obszar celny Unii Europejskiej.
Które dokumenty spółka powinna zaksięgować?
W praktyce to spółka powinna wiedzieć kiedy i od kogo kupiła dany towar i czy jest to wtedy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, czy też import towarów.
Z przedstawionych okoliczności wynika, że nie jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów a raczej jest to import towarów.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. - przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium Polski rozumie się co do zasady nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę lub na ich rzecz. Przy czym nabywca i dostawca muszą być podatnikami podatku VAT (dostawca - podatnikiem podatku od wartości dodanej, odpowiednik podatku VAT).
Z drugiej strony przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (niewchodzące w skład Wspólnoty Europejskiej) na terytorium kraju. - art. 2 pkt 7 u.p.t.u.
W praktyce to spółka powinna wiedzieć kiedy i od kogo kupiła dany towar. A w konsekwencji czy dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, czy też importu towarów. W pytaniu pojawiają się pewne nieścisłości (a wręcz sprzeczności). Z jednej strony spółka pisze, że kontrahent z danymi i adresem z Wielkiej Brytanii, a następnie, że ten sam kontrahent wystawił fakturę z danymi i siedzibą w Hong Kongu. Z tego raczej wynika, że są to dwa różne podmioty, jeden z Wielkiej Brytanii, drugi z Hong Kongu (a nie jeden i ten sam kontrahent). Z pytania nie wynika, czy spółka zawarła jakąś umowę, jeśli tak to z niej powinno wynikać kto jest faktycznym sprzedawcą kupionych towarów.
Poprzez stwierdzenie zawarte w pytaniu, że towar został odprawiony i spółka zapłaciła podatek VAT wynikający z dokumentu SAD należy domniemywać, że spółka dokonała importu towarów. Jednak o tym, w szczególności powinny przesądzić okoliczności transakcji (które nie zostały przedstawione w pytaniu) - gdzie towar został odprawiony, gdzie nastąpił przywóz na terytorium kraju, gdzie towar wszedł w obszar celny Unii Europejskiej.