Została zakończona inwestycja polegająca na zakupie oprogramowania (licencji) oraz wdrożeniu tego oprogramowania służącego zbudowaniu bazy danych do zarządzania majątkiem produkcyjnym przedsiębiorstwa obejmujących m.in. następujące obszary:
- informacje o zgłoszonych awariach maszyn,
- informacje o terminach przeglądów okresowych maszyn,
- informacje o zapotrzebowaniu na materiały eksploatacyjne i części zamienne.
Aby system działał sprawnie oznakowano wszystkie urządzenia i maszyny produkcyjne tabliczkami znamionowymi, aby w tym systemie można było się odnieść do konkretnego urządzenia. Zakupiono kilkaset tabliczek w cenie jednostkowej nie przekraczającej 5 zł.
Czy wydatki na zakup tabliczek można potraktować jako nakłady inwestycyjne dotyczące tego systemu?
Jeżeli poniesiony przez Państwa koszt zakupu tabliczek znamionowych był niezbędny do tego aby system właściwie funkcjonował i spełniał swoją funkcję a ich zakup był niezbędny do tego aby można było przyjąć go do używania (wskazują Państwo na taka okoliczność – zakupu dokonano aby system działał sprawie) można moim zdaniem ich wartość potraktować jako koszt uruchomienia oprogramowania i zaliczyć do jego wartości początkowej, oczywiście pod warunkiem iż został poniesiony przed przyjęciem licencji do używania. W przeciwnym wypadku będzie podlegał zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia.
Definicję wartości początkowej zawarto w art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p., który stanowi, iż za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Przy czym w myśl art. 16g ust. 3 u.p.d.o.p. za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Do wartości zakupu oprogramowania należy więc zaliczyć koszty związane z jego przystosowaniem do stanu nadającego się do gospodarczego wykorzystania, związane z jego instalacją i uruchomieniem.
A zatem w cenie nabycia licencji należy uwzględnić koszty, które warunkują jej przyjęcie do gospodarczego wykorzystania.
Jeżeli poniesiony przez Państwa koszt zakupu tabliczek znamionowych był niezbędny do tego aby system właściwie funkcjonował i spełniał swoją funkcję a ich zakup był niezbędny do tego aby można było przyjąć go do używania (wskazują Państwo na taka okoliczność – zakupu dokonano aby system działał sprawie) można moim zdaniem ich wartość potraktować jako koszt uruchomienia oprogramowania i zaliczyć do jego wartości początkowej, oczywiście pod warunkiem iż został poniesiony przed przyjęciem licencji do używania. W przeciwnym wypadku będzie podlegał zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia.
- informacje o zgłoszonych awariach maszyn,
- informacje o terminach przeglądów okresowych maszyn,
- informacje o zapotrzebowaniu na materiały eksploatacyjne i części zamienne.
Aby system działał sprawnie oznakowano wszystkie urządzenia i maszyny produkcyjne tabliczkami znamionowymi, aby w tym systemie można było się odnieść do konkretnego urządzenia. Zakupiono kilkaset tabliczek w cenie jednostkowej nie przekraczającej 5 zł.
Czy wydatki na zakup tabliczek można potraktować jako nakłady inwestycyjne dotyczące tego systemu?
Jeżeli poniesiony przez Państwa koszt zakupu tabliczek znamionowych był niezbędny do tego aby system właściwie funkcjonował i spełniał swoją funkcję a ich zakup był niezbędny do tego aby można było przyjąć go do używania (wskazują Państwo na taka okoliczność – zakupu dokonano aby system działał sprawie) można moim zdaniem ich wartość potraktować jako koszt uruchomienia oprogramowania i zaliczyć do jego wartości początkowej, oczywiście pod warunkiem iż został poniesiony przed przyjęciem licencji do używania. W przeciwnym wypadku będzie podlegał zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia.
Definicję wartości początkowej zawarto w art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p., który stanowi, iż za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Przy czym w myśl art. 16g ust. 3 u.p.d.o.p. za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Do wartości zakupu oprogramowania należy więc zaliczyć koszty związane z jego przystosowaniem do stanu nadającego się do gospodarczego wykorzystania, związane z jego instalacją i uruchomieniem.
A zatem w cenie nabycia licencji należy uwzględnić koszty, które warunkują jej przyjęcie do gospodarczego wykorzystania.
Jeżeli poniesiony przez Państwa koszt zakupu tabliczek znamionowych był niezbędny do tego aby system właściwie funkcjonował i spełniał swoją funkcję a ich zakup był niezbędny do tego aby można było przyjąć go do używania (wskazują Państwo na taka okoliczność – zakupu dokonano aby system działał sprawie) można moim zdaniem ich wartość potraktować jako koszt uruchomienia oprogramowania i zaliczyć do jego wartości początkowej, oczywiście pod warunkiem iż został poniesiony przed przyjęciem licencji do używania. W przeciwnym wypadku będzie podlegał zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia.