Obywatel Belgii mieszkający na stałe w Belgii, posiada w swoim kraju ustalone prawo do emerytury. Jest jednocześnie wspólnikiem spółki z o.o. w Polsce zajmującej się działalnością rachunkowo-księgową.
Czy w przypadku przekazywania emerytury belgijskiej na rachunek bankowy w Polsce ten przychód będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce?
Jeśli obywatel belgijski otrzymuje emeryturę z Belgii na rachunek bankowy w Polsce, to przychody z tego tytułu będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, jeżeli osoba ta posiada w Polsce miejsce zamieszkania w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Belgii.
Jeśli jednak osoba ta posiada, w rozumieniu tej umowy, miejsce zamieszkania w Belgii, to przychody z tytułu emerytury, pomimo iż przekazywane są na rachunek bankowy w Polsce, podlegać będą opodatkowaniu wyłącznie w Belgii.
Na mocy art. 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f. przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b u.p.d.o.f., regulujące zasady podlegania nieograniczonemu oraz ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
Konwencja między Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139) - dalej konwencja - w art. 18 stanowi, że z zastrzeżeniem postanowień art. 19 ust. 2 konwencji, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym odbiorca emerytury ma miejsce zamieszkania.
W art. 19 ust. 2 konwencji mowa jest o tym, że renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jego organ lokalny bezpośrednio, bądź z utworzonych przez nie funduszy, osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub organu lokalnego podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, jednakże takie renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo.
W rozumieniu art. 4 ust. 1 konwencji określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.
Z kolei art. 4 ust. 2 konwencji stanowi, że w przypadku, gdy stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 konwencji, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:
a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ona ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
b) jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,
c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,
d) jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia - ten przypadek nie ma jednak zastosowania w sytuacji opisanej w pytaniu, gdyż wiadomo, iż osoba fizyczna jest obywatelem Królestwa Belgii.
Tak więc w przypadku otrzymywania przez obywatela belgijskiego emerytury z Belgii na rachunek bankowy w Polsce, przychody z tego tytułu będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, jeżeli osoba ta posiada w Polsce miejsce zamieszkania w rozumieniu konwencji. Jeśli jednak osoba ta posiada, w rozumieniu konwencji, miejsce zamieszkania w Belgii, to przychody z tytułu emerytury, pomimo iż przekazywane są na rachunek bankowy w Polsce, podlegać będą opodatkowaniu wyłącznie w Belgii.
Czy w przypadku przekazywania emerytury belgijskiej na rachunek bankowy w Polsce ten przychód będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce?
Jeśli obywatel belgijski otrzymuje emeryturę z Belgii na rachunek bankowy w Polsce, to przychody z tego tytułu będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, jeżeli osoba ta posiada w Polsce miejsce zamieszkania w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Belgii.
Jeśli jednak osoba ta posiada, w rozumieniu tej umowy, miejsce zamieszkania w Belgii, to przychody z tytułu emerytury, pomimo iż przekazywane są na rachunek bankowy w Polsce, podlegać będą opodatkowaniu wyłącznie w Belgii.
Na mocy art. 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f. przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b u.p.d.o.f., regulujące zasady podlegania nieograniczonemu oraz ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
Konwencja między Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139) - dalej konwencja - w art. 18 stanowi, że z zastrzeżeniem postanowień art. 19 ust. 2 konwencji, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym odbiorca emerytury ma miejsce zamieszkania.
W art. 19 ust. 2 konwencji mowa jest o tym, że renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jego organ lokalny bezpośrednio, bądź z utworzonych przez nie funduszy, osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub organu lokalnego podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, jednakże takie renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo.
W rozumieniu art. 4 ust. 1 konwencji określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.
Z kolei art. 4 ust. 2 konwencji stanowi, że w przypadku, gdy stosownie do postanowień art. 4 ust. 1 konwencji, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:
a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ona ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
b) jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,
c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,
d) jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia - ten przypadek nie ma jednak zastosowania w sytuacji opisanej w pytaniu, gdyż wiadomo, iż osoba fizyczna jest obywatelem Królestwa Belgii.
Tak więc w przypadku otrzymywania przez obywatela belgijskiego emerytury z Belgii na rachunek bankowy w Polsce, przychody z tego tytułu będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, jeżeli osoba ta posiada w Polsce miejsce zamieszkania w rozumieniu konwencji. Jeśli jednak osoba ta posiada, w rozumieniu konwencji, miejsce zamieszkania w Belgii, to przychody z tytułu emerytury, pomimo iż przekazywane są na rachunek bankowy w Polsce, podlegać będą opodatkowaniu wyłącznie w Belgii.