Podatnik ma wprowadzony do ewidencji środków trwałych samochód z kartką. Samochód ten ma świadectwo homologacji i ładowność powyżej 500 kg. Zrobił korektę VAT-7 za lata 2004-2008.
Czy w świetle znowelizowanych przepisów o VAT od 2011 r. podatnik będzie miał możliwość odliczania VAT od paliwa?
Podatnik straci (z dniem 1 stycznia 2011 r.) prawo do odliczenia podatku od paliwa do napędu samochodu, o którym mowa.
Niewykluczone, że od 1 stycznia 2013 r. podatnik ponownie uzyska prawo do odliczenia podatku od paliwa do tego samochodu.
W latach 2011-2012 r. odliczenie podatku naliczonego od paliwa do napędu samochodów będzie uregulowane w przepisach art. 3 i 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (ustawa w dniu 23 grudnia 2010 r. jeszcze nie opublikowana w Dzienniku Ustaw). Zgodnie z przepisami tej ustawy – która wykonuje środek specjalny przyznany Polsce przez Unię Europejską – nie będzie można odliczyć podatku naliczonego od zakupu paliwa do samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczające 3,5 tony.

Wyjątkowo – jeśli chodzi o pojazdy z kratką – to prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwać w odniesieniu do:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków.
W odniesieniu do tych pojazdów należałoby zasadniczo przeprowadzić dodatkowe badania techniczne potwierdzające powyższe cechy pojazdów.
Z opisu sytuacji przedstawionego w pytaniu wynika, że posiadanych przez podatnika pojazd "z kratką" raczej nie spełnia powyższych cech dotyczących ilości rzędów siedzeń oraz proporcji długości poszczególnych części pojazdu (wynika to z faktu, że po wyroku ETS w sprawie Magoora podatnik zrobił korektę odliczeń; to zaś znaczy, że dopiero wskutek wyroku Magoora podatnik zyskał prawo do odliczeń; skoro tak było, to samochód na pewno nie spełnia cech, o których mowa wyżej).

W związku w powyższym w sytuacji opisanej w pytaniu podatnik straci (z dniem 1 stycznia 2011 r.) prawo do odliczenia podatku od paliwa do napędu samochodu, o którym mowa.
Niewykluczone, że od 1 stycznia 2013 r. podatnik ponownie uzyska prawo do odliczenia podatku od paliwa do tego samochodu.

Uwagi

Ostatnio wskazuje się, że prawdopodobny jest zarzut niezgodności znowelizowanych przepisów z Konstytucją RP. Zostaną one bowiem opublikowane w Dzienniku Ustaw dopiero w II połowie grudnia (w dniu 23 grudnia 2010 r. nowelizacja jeszcze nie była opublikowana w Dzienniku Ustaw).
W związku z tym uzasadniony może być wniosek o zbyt krótkim vacatio legis dla tej ustawy, uniemożliwiającym przystosowanie się podatników do zmienionych przepisów.
Niewykluczone w związku z tym, że powyższe przepisy zostaną zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego jako niezgodne z Konstytucją RP.