Pytanie

Firma otrzymała fakturę korygującą zakupu w 2010 r. na "brak towaru przy dostawie". Zwrotu pieniędzy nie otrzymaliśmy. Korekta była ujęta w deklaracji VAT. Jest to niewielka kwota do zwrotu około 200 zł. Dostawca nie reaguje na wezwania do zapłaty. W tym roku mija 2 lata.
Czy kwotę netto możemy ująć w koszty podatkowe?

Odpowiedź

Straty (koszty) powstałe w wyniku utraty dokonanej przedpłaty (w sytuacji opisanej w pytaniu przedpłata polegała na zapłacie z góry za towar) w związku z niewykonaniem umowy sprzedaży towaru, nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisami art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 u.p.d.o.f.
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 54 u.p.d.o.f. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat (kosztów) powstałych w wyniku utraty dokonanych przedpłat (zaliczek, zadatków) w związku z niewykonaniem umowy.

Z opisu pytania można wnosić, że podatnik przed otrzymaniem towaru dokonał przedpłaty (zapłaty z góry) za towar, którą utracił w związku z niewywiązaniem się z umowy sprzedaży przez niedoszłego dostawcę. Zatem koszt dokonanej zapłaty z góry za towar, które podatnik nie otrzyma, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Doradcy Podatkowego

Przywołane akty prawne:

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.)