Czy przy prowadzeniu sklepu internetowego jest konieczność ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej, jeśli część towaru sprzedawana jest za pobraniem pocztowym, część płacona przelewem a część gotówką?
W mojej ocenie, w przedmiotowym stanie faktycznym nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Ewentualne zastosowanie mogłoby znaleźć jedynie zwolnienie ze względu na wysokość obrotów.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. Na podstawie tego przepisu podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) - dalej r.z.k.r., przewidują jednak kilka rodzajów zwolnień z tego obowiązku. Jedno z nich jest zawarte w § 3 ust. 1 pkt 3 r.z.k.r. i stanowi, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 u.p.t.u. nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.
Należy podkreślić, iż przedstawione wyżej zwolnienie ze względu na wysokość obrotów podlegających obowiązkowi ewidencjonowania odnosi się wyłącznie do obrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 1 u.p.t.u., a więc przy jego ustalaniu należy brać pod uwagę wyłącznie obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obrót z tytułu sprzedaży na rzecz przedsiębiorców nie ma tutaj znaczenia.
Innym zwolnieniem, które mogłoby znaleźć zastosowanie w przedmiotowej sytuacji jest zwolnienie wymienione § 2 pkt 2 r.z.k.r., zgodnie z którym do dnia 31 grudnia 2009 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 37 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 r.z.k.r., za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.
Wśród towarów wymienionych w § 4 r.k.r., do których nie odnosi się to zwolnienie wymienione zostały m.in.: nagrane, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie) płyty CD, DVD, kasety magnetofonowe, taśmy magnetyczne (w tym kasety wideo), dyskietki, karty pamięci, kartridże.
Ponadto z objaśnień do załącznika wynika, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r. oraz, że korzystanie ze zwolnienia możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.
Jak wynika przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego, podatnik prowadzi sprzedaż przez sklep internetowy. Część towaru sprzedawana jest za pobraniem pocztowym, część płacona jest przelewem, a część gotówką. Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do przywołanych wyżej przepisów stwierdzić więc należy, że nie zostały zachowane warunki zwolnienia dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Przede wszystkim bowiem zapłata za towar następuje również w gotówce, co wyklucza zapłatę "w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika".
W tym miejscu podkreślić jednak należy, iż zapłata w całości za pośrednictwem poczty lub banku nie wyklucza tzw. zapłaty za pobraniem, co potwierdzają organa podatkowe. Przykładem może być pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 stycznia 2009 r., IPPP3/443-111/08-2/KT, http://sip.mf.gov.pl/sip, w którym Dyrektor Izby potwierdził możliwość stosowania zwolnienia przy następującym stanie faktycznym: "Wszystkie transakcje dokonywane są w obrocie bezgotówkowym, czyli klienci dokonują zapłaty na Pana rachunek bankowy w formie zaliczek, bądź też płacą za towar za pobraniem pocztowym (następnie poczta dokonuje przelewu na Pana rachunek)." Należy oczywiście podkreślić, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie zapłaty za pobraniem pocztowym, a nie zapłaty przy dostawie dokonanej bezpośrednio przez sprzedawcę.
Przy niemożności zastosowania zwolnienia dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w przedmiotowej sytuacji zastosowanie może znaleźć wyłącznie generalne zwolnienie ze względu na wysokość obrotów, określone w § 3 ust. 1 pkt 3 r.z.k.r., o którym mowa wyżej.
W mojej ocenie, w przedmiotowym stanie faktycznym nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Ewentualne zastosowanie mogłoby znaleźć jedynie zwolnienie ze względu na wysokość obrotów.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. Na podstawie tego przepisu podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) - dalej r.z.k.r., przewidują jednak kilka rodzajów zwolnień z tego obowiązku. Jedno z nich jest zawarte w § 3 ust. 1 pkt 3 r.z.k.r. i stanowi, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 u.p.t.u. nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.
Należy podkreślić, iż przedstawione wyżej zwolnienie ze względu na wysokość obrotów podlegających obowiązkowi ewidencjonowania odnosi się wyłącznie do obrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 1 u.p.t.u., a więc przy jego ustalaniu należy brać pod uwagę wyłącznie obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obrót z tytułu sprzedaży na rzecz przedsiębiorców nie ma tutaj znaczenia.
Innym zwolnieniem, które mogłoby znaleźć zastosowanie w przedmiotowej sytuacji jest zwolnienie wymienione § 2 pkt 2 r.z.k.r., zgodnie z którym do dnia 31 grudnia 2009 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 37 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 r.z.k.r., za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.
Wśród towarów wymienionych w § 4 r.k.r., do których nie odnosi się to zwolnienie wymienione zostały m.in.: nagrane, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie) płyty CD, DVD, kasety magnetofonowe, taśmy magnetyczne (w tym kasety wideo), dyskietki, karty pamięci, kartridże.
Ponadto z objaśnień do załącznika wynika, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r. oraz, że korzystanie ze zwolnienia możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.
Jak wynika przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego, podatnik prowadzi sprzedaż przez sklep internetowy. Część towaru sprzedawana jest za pobraniem pocztowym, część płacona jest przelewem, a część gotówką. Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do przywołanych wyżej przepisów stwierdzić więc należy, że nie zostały zachowane warunki zwolnienia dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Przede wszystkim bowiem zapłata za towar następuje również w gotówce, co wyklucza zapłatę "w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika".
W tym miejscu podkreślić jednak należy, iż zapłata w całości za pośrednictwem poczty lub banku nie wyklucza tzw. zapłaty za pobraniem, co potwierdzają organa podatkowe. Przykładem może być pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 stycznia 2009 r., IPPP3/443-111/08-2/KT, http://sip.mf.gov.pl/sip, w którym Dyrektor Izby potwierdził możliwość stosowania zwolnienia przy następującym stanie faktycznym: "Wszystkie transakcje dokonywane są w obrocie bezgotówkowym, czyli klienci dokonują zapłaty na Pana rachunek bankowy w formie zaliczek, bądź też płacą za towar za pobraniem pocztowym (następnie poczta dokonuje przelewu na Pana rachunek)." Należy oczywiście podkreślić, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie zapłaty za pobraniem pocztowym, a nie zapłaty przy dostawie dokonanej bezpośrednio przez sprzedawcę.
Przy niemożności zastosowania zwolnienia dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w przedmiotowej sytuacji zastosowanie może znaleźć wyłącznie generalne zwolnienie ze względu na wysokość obrotów, określone w § 3 ust. 1 pkt 3 r.z.k.r., o którym mowa wyżej.