Pytanie
Prowadzimy spółkę zatrudniającą powyżej 20 pracowników działającą w branży budowlanej. Kierownicy budów kupują i wydają pracownikom pracującym w warunkach szczególnie uciążliwych posiłki profilaktyczne, przy pracy powyżej 10 godzin dziennie. Jednakże od marca zarząd wprowadził zarządzenie, że posiłki wydawane są tylko od listopada do marca. Nadmieniam iż mimo że nie były wykonane pomiary wydatku energetycznego zarząd podjął taką decyzję.
Czy w związku z powyższym powinniśmy opodatkować wartość wydanych posiłków przypadających na poszczególnego pracownika?
Odpowiedź
Praca na budowie jest pracą ciężką. Powoduje to, że nawet bez pomiarów raczej nikt nie będzie podważał, że mamy do czynienia z posiłkami profilaktycznymi, a tym samym ich wartość będzie zwolniona od podatku.
Uzasadnienie
Podstawą wydawania posiłków profilaktycznych jest art. 232 Kodeksu pracy , zgodnie z którym pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania, jakie powinny spełniać, a także przypadki i warunki ich wydawania.
W myśl § 5 rozporządzenia w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów , stanowiska pracy, na których zatrudnieni pracownicy powinni otrzymywać posiłki i napoje, oraz szczegółowe zasady ich wydawania, a także warunki uzasadniające zapewnienie posiłków, ustala pracodawca w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeżeli u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa - pracodawca po uzyskaniu opinii przedstawicieli pracowników.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , świadczenia BHP są zwolnione od podatku, co dotyczy także posiłków profilaktycznych.
Warto przy tym podkreślić, iż jeżeli pracownik spełnia warunki do otrzymania posiłków regeneracyjnych, to ich otrzymanie będzie świadczeniem BHP. Bez znaczenia jest przy tym fakt, czy posiłki wypłacane są stale, czy też jedynie w określonych okresach. Należy także dodać, że zarząd jest podmiotem, który prowadzi sprawy spółki. Skoro więc wydał zarządzenie, że posiłki są wydawane od listopada do marca, nie ma możliwości wydawania takich posiłków np. latem.
Wydanie takich posiłków niezgodnie z zarządzeniem zarządu oznaczałoby działanie na szkodę spółki, a spółka miałaby roszczenie odszkodowawcze do osoby, która sfinansowała ze środków firmowych zakup posiłków. Innymi słowy wydanie posiłków w innym okresie wymagałoby zmiany uchwały - bez tego zabiegu posiłki mogą być uznane za podlegające PIT i ZUS.
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego
Przywołane akty prawne:
Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279)
Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.)