Czy pomniejszamy przychód pracownika o koszty jego uzyskania, jeśli pracownik cały miesiąc był chory?
Tak, jeśli pracownik otrzymywał wypłacane przez pracodawcę wynagrodzenie chorobowe.
Zgodnie z przepisami art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., podmioty będące pracodawcami mają obowiązek obliczać i pobierać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek od dokonywanych świadczeń ze stosunku pracy lub innych stosunków pokrewnych oraz od wypłacanych przez siebie zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.
Jak wiadomo, pobierając zaliczki, płatnik będący pracodawcą stosuje m.in. pracownicze, miesięczne koszty uzyskania przychodów.
Jak wynika z przepisów art. 92 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p., za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek m.in. choroby trwającej łącznie do 33 dni w ciągu roku kalendarzowego, a w przypadku pracownika, który ukończył 50. rok życia - trwającej łącznie do 14 dni w ciągu roku kalendarzowego - pracownik zachowuje prawo do 80% wynagrodzenia, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu.
A zatem do 33. dnia choroby pracodawca wypłaca wynagrodzenie, od którego powinien odprowadzić zaliczkę na podatek uwzględniając miesięczne koszty pracownicze.