Czy podatnik, który ma do zapłaty podatek dochodowy może wystąpić z wnioskiem do urzędu skarbowego o pobór podatku od swojego dłużnika?
Nie ma możliwości zwolnienia się z zobowiązania podatkowego poprzez zwrócenie się do organu podatkowego z wnioskiem o pobranie tego podatku przez organ podatkowy od kontrahenta podatnika.
Sposoby zapłaty podatku zostały uregulowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) – dalej o.p.
Zgodnie z art. 59 § 1 o.p. zobowiązanie podatkowe wygasa w całości lub w części wskutek:
1) zapłaty;
2) pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta;
3) potrącenia;
4) zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku;
5) zaniechania poboru;
6) przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych;
7) przejęcia własności nieruchomości lub prawa majątkowego w postępowaniu egzekucyjnym;
8) umorzenia zaległości;
9) przedawnienia;
10) zwolnienia z obowiązku zapłaty na podstawie art. 14m.
Jak wynika z powyższego nie ma możliwości zwolnienia się z zobowiązania podatkowego poprzez pobranie tego podatku przez organ podatkowy od kontrahenta podatnika.
Można jedynie zwrócić uwagę na procedurę wskazaną w art. 66 o.p. gdzie uregulowano szczególny przypadek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jakim jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:
1) Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;
2) gminy, powiatu lub województwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.
Przeniesienie następuje na wniosek podatnika na podstawie pisemnej umowy zawartej, za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego, między starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej a podatnikiem albo na podstawie umowy zawartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa a podatnikiem.
Wyrażenie lub odmowa wyrażenia zgody przez organ podatkowy na podpisanie umowy o przeniesienie rzeczy lub praw majątkowych następuje w drodze postanowienia a za termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego uważa się dzień przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych.
W przypadku zawarcia powyższej umowy organ podatkowy pierwszej instancji wydaje decyzję stwierdzającą wygaśnięcie zobowiązania podatkowego.
Opisując powyższe trudno jednak uznać, iż istnieje możliwość w ramach tej instytucji wygaszania zobowiązań podatkowych ewentualnego zaliczenia wynagrodzenia z jakim zalega kontrahent podatnika. Takiej sytuacji nie można utożsamiać z istnieniem prawa majątkowego, o jakim mowa w art. 66 o.p. Organ podatkowy nie uzyskałby bowiem żadnego przysporzenia majątkowego ale jedynie zgodził by się na zmianę podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku co jest prawnie niedopuszczalne.
Nie ma możliwości zwolnienia się z zobowiązania podatkowego poprzez zwrócenie się do organu podatkowego z wnioskiem o pobranie tego podatku przez organ podatkowy od kontrahenta podatnika.
Sposoby zapłaty podatku zostały uregulowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) – dalej o.p.
Zgodnie z art. 59 § 1 o.p. zobowiązanie podatkowe wygasa w całości lub w części wskutek:
1) zapłaty;
2) pobrania podatku przez płatnika lub inkasenta;
3) potrącenia;
4) zaliczenia nadpłaty lub zaliczenia zwrotu podatku;
5) zaniechania poboru;
6) przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych;
7) przejęcia własności nieruchomości lub prawa majątkowego w postępowaniu egzekucyjnym;
8) umorzenia zaległości;
9) przedawnienia;
10) zwolnienia z obowiązku zapłaty na podstawie art. 14m.
Jak wynika z powyższego nie ma możliwości zwolnienia się z zobowiązania podatkowego poprzez pobranie tego podatku przez organ podatkowy od kontrahenta podatnika.
Można jedynie zwrócić uwagę na procedurę wskazaną w art. 66 o.p. gdzie uregulowano szczególny przypadek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jakim jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:
1) Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;
2) gminy, powiatu lub województwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.
Przeniesienie następuje na wniosek podatnika na podstawie pisemnej umowy zawartej, za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego, między starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej a podatnikiem albo na podstawie umowy zawartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa a podatnikiem.
Wyrażenie lub odmowa wyrażenia zgody przez organ podatkowy na podpisanie umowy o przeniesienie rzeczy lub praw majątkowych następuje w drodze postanowienia a za termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego uważa się dzień przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych.
W przypadku zawarcia powyższej umowy organ podatkowy pierwszej instancji wydaje decyzję stwierdzającą wygaśnięcie zobowiązania podatkowego.
Opisując powyższe trudno jednak uznać, iż istnieje możliwość w ramach tej instytucji wygaszania zobowiązań podatkowych ewentualnego zaliczenia wynagrodzenia z jakim zalega kontrahent podatnika. Takiej sytuacji nie można utożsamiać z istnieniem prawa majątkowego, o jakim mowa w art. 66 o.p. Organ podatkowy nie uzyskałby bowiem żadnego przysporzenia majątkowego ale jedynie zgodził by się na zmianę podmiotu zobowiązanego do zapłaty podatku co jest prawnie niedopuszczalne.