Spółka w celu zapewnienia klientom stałego poziomu wysokiej jakości usług oraz serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego sprzedawanych produktów organizuje sieć warsztatów współpracujących na następujących zasadach: warsztat (działający na własny koszt i ryzyko), spełniający wymagania określone regulaminem na podstawie zawartej umowy otrzymuje od spółki ujednoliconą wizualizację, bezpłatne materiały reklamowe, uczestniczy w bezpłatnych szkoleniach i akcjach promocyjnych itp. W zamian za to ma obowiązek dokonywać napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych na uzgodnionych zasadach obciążając spółkę fakturą za wykonane usługi, promować spółkę na lokalnym terenie, utrzymywać określony poziom montażu wyrobów spółki.
Czy koszty poniesione na organizację sieci warsztatów (projekt wizualizacji, banery reklamowe, materiały reklamowe, koszty promocji sieci warsztatów) stanowią dla spółki koszty uzyskania przychodów?
Czy spółka promując siec warsztatów świadczy usługę i uzyskuje przychód?
Koszty organizacji sieci warsztatów stanowią koszty uzyskania przychodów spółki. Uważam, że w przedstawionej sytuacji spółka nie świadczy usług generujących u niej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Wymienione w pytaniu wydatki na organizację sieci warsztatów z pewnością ponoszone są przez spółkę w celu osiągnięcia przychodów (przychodów z napraw pogwarancyjnych) oraz zachowania źródła przychodów (naprawy gwarancyjne), a jednocześnie nie są to wydatki wyłączone z możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji koszty organizacji sieci warsztatów stanowią koszty uzyskania przychodów spółki.
Jednocześnie uważam, że w przedstawionej sytuacji spółka nie świadczy usług generujących u niej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód. Po pierwsze należy bowiem wskazać, że wymienione w pytaniu działania spółki dla współpracujących z nią warsztatów są w istocie również działaniami leżącymi w interesie spółki. Po drugie, nie sposób konkretnym działaniom spółki przyporządkować konkretne działania warsztatów (co jest konieczne z punktu widzenia ustalenia wysokości przychodów z tytułu świadczenia usług przez spółkę). Z tych względów nie można działań spółki uznać za świadczenie usług przez spółkę w zamian za świadczenie usług przez warsztaty (czego skutkiem byłby wniosek o powstawaniu z tego tytułu przychodów w spółce).
Czy koszty poniesione na organizację sieci warsztatów (projekt wizualizacji, banery reklamowe, materiały reklamowe, koszty promocji sieci warsztatów) stanowią dla spółki koszty uzyskania przychodów?
Czy spółka promując siec warsztatów świadczy usługę i uzyskuje przychód?
Koszty organizacji sieci warsztatów stanowią koszty uzyskania przychodów spółki. Uważam, że w przedstawionej sytuacji spółka nie świadczy usług generujących u niej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Wymienione w pytaniu wydatki na organizację sieci warsztatów z pewnością ponoszone są przez spółkę w celu osiągnięcia przychodów (przychodów z napraw pogwarancyjnych) oraz zachowania źródła przychodów (naprawy gwarancyjne), a jednocześnie nie są to wydatki wyłączone z możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji koszty organizacji sieci warsztatów stanowią koszty uzyskania przychodów spółki.
Jednocześnie uważam, że w przedstawionej sytuacji spółka nie świadczy usług generujących u niej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód. Po pierwsze należy bowiem wskazać, że wymienione w pytaniu działania spółki dla współpracujących z nią warsztatów są w istocie również działaniami leżącymi w interesie spółki. Po drugie, nie sposób konkretnym działaniom spółki przyporządkować konkretne działania warsztatów (co jest konieczne z punktu widzenia ustalenia wysokości przychodów z tytułu świadczenia usług przez spółkę). Z tych względów nie można działań spółki uznać za świadczenie usług przez spółkę w zamian za świadczenie usług przez warsztaty (czego skutkiem byłby wniosek o powstawaniu z tego tytułu przychodów w spółce).