Firma (osoba fizyczna prowadząca działalność) bierze udział w targach. Poniesie koszty związane z noclegiem i dietami oddelegowanego pracownika.
Czy koszty delegacji pracownika stanowią koszty reklamy, czy zwykłe koszt działalności?
Będziemy tu mieli do czynienia z wydatkami stanowiącymi koszty reklamy. Nie widzę tu jednak powodów, dla których należałoby te wydatki traktować jako szczególne koszty podatkowe – są to w aktualnym stanie prawnym zwykłe koszty działalności.
Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f., jako koszty uzyskania przychodów należy traktować wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych m.in. w art. 23 u.p.d.o.f.
W brzmieniu art. 23 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.f. obowiązującym do końca 2006 r. ustawodawca traktował w sposób szczególny wydatki na tzw. reklamę niepubliczną – do kosztów uzyskania przychodów można było wówczas zaliczyć wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną w wysokości nie wyższej niż 0,25% przychodu. Jednak od 1 stycznia 2007 r. brzmienie tego przepisu uległo zmianie. Aktualne jego brzmienie eliminuje w całości możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu reprezentacji. Zniesione natomiast zostały ograniczenia dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reklamę. Ustawodawca nie definiuje w u.p.d.o.f., co należy rozumieć pod pojęciem "reprezentacja". Odnieść się więc tu należy do Słownika Języka Polskiego. Zgodnie z tym Słownikiem, przez "reprezentację" rozumie się "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną". "Reklama" natomiast to w pojęciu słownikowym "działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług".
Koszty dotyczące oddelegowania pracownika do udziału w targach będą niewątpliwie związane z działalnością informacyjną o oferowanych przez firmę produktach, a co za tym idzie - z nakłanianiem klientów do ich nabycia. Będziemy tu więc mieli do czynienia z ponoszeniem wydatków na reklamę. Z uwagi na fakt, że nie są to wydatki na reprezentację, nie widzę w kontekście aktualnego stanu prawnego żadnych powodów, dla których wydatki nie mogły stanowić zwykłych kosztów uzyskania przychodów, czy też dla których należałoby je traktować jako koszty szczególne.
Czy koszty delegacji pracownika stanowią koszty reklamy, czy zwykłe koszt działalności?
Będziemy tu mieli do czynienia z wydatkami stanowiącymi koszty reklamy. Nie widzę tu jednak powodów, dla których należałoby te wydatki traktować jako szczególne koszty podatkowe – są to w aktualnym stanie prawnym zwykłe koszty działalności.
Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f., jako koszty uzyskania przychodów należy traktować wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych m.in. w art. 23 u.p.d.o.f.
W brzmieniu art. 23 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.f. obowiązującym do końca 2006 r. ustawodawca traktował w sposób szczególny wydatki na tzw. reklamę niepubliczną – do kosztów uzyskania przychodów można było wówczas zaliczyć wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną w wysokości nie wyższej niż 0,25% przychodu. Jednak od 1 stycznia 2007 r. brzmienie tego przepisu uległo zmianie. Aktualne jego brzmienie eliminuje w całości możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu reprezentacji. Zniesione natomiast zostały ograniczenia dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reklamę. Ustawodawca nie definiuje w u.p.d.o.f., co należy rozumieć pod pojęciem "reprezentacja". Odnieść się więc tu należy do Słownika Języka Polskiego. Zgodnie z tym Słownikiem, przez "reprezentację" rozumie się "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną". "Reklama" natomiast to w pojęciu słownikowym "działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług".
Koszty dotyczące oddelegowania pracownika do udziału w targach będą niewątpliwie związane z działalnością informacyjną o oferowanych przez firmę produktach, a co za tym idzie - z nakłanianiem klientów do ich nabycia. Będziemy tu więc mieli do czynienia z ponoszeniem wydatków na reklamę. Z uwagi na fakt, że nie są to wydatki na reprezentację, nie widzę w kontekście aktualnego stanu prawnego żadnych powodów, dla których wydatki nie mogły stanowić zwykłych kosztów uzyskania przychodów, czy też dla których należałoby je traktować jako koszty szczególne.