Jesteśmy firmą działającą w branży górniczej. Naszymi głównymi odbiorcami są elektrownie oraz w mniejszym stopniu inni odbiorcy indywidualni i przedsiębiorcy. W celu reklamy kupujemy (oczywiście z logo naszej firmy) różne gadżety, suweniry czy prezenty o niewielkiej wartości (cena jednostkowa to maksymalnie 200 zł). Zdarza się, że te gadżety, prezenty są wręczane naszym stałym dostawcom lub tym dostawcom z którymi chcemy nawiązać współpracę. Nie prowadzimy ewidencji wręczanych prezentów.
Czy można uznać za koszt uzyskania przychodu takie wydatki związane z budowaniem i utrwalaniem naszego wizerunku wśród dostawców?
W pytaniu chodzi o sytuację w której my jako kupujący wręczamy prezenty, gadżety (portfele, długopisy itp.) swoim dostawcom lub potencjalnym dostawcom.
Uważam, że koszty zakupu prezentów, o których mowa w pytaniu, stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej u.p.d.o.p.). Jak zaś stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji (w szczególności kosztów poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych).
Przepisy u.p.d.o.p. nie definiują pojęcia reprezentacji. Jak czytamy w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2010 r. (I SA/Wr 233/10), "reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Nie należy jej zatem utożsamiać jedynie z wystawnością, okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, co wynika ze słownikowej definicji. Za reprezentację należy uznać wszelkie działania, związane z tworzeniem wizerunku firmy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane".
W świetle powyższego za działania reprezentacyjne uznaje się, między innymi, wręczanie kontrahentom, potencjalnym kontrahentom oraz osobom z nimi związanych prezentów. Nie dotyczy to jednak przekazywania drobnych prezentów oznaczonych logo podatnika. Przekazywanie takich prezentów uznaje się za działania reklamowe, a w konsekwencji dopuszcza się zaliczanie wydatków na nabycie takich prezentów do kosztów uzyskania przychodów (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 marca 2010 r. - IPPB5/423-857/09-2/AM, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 sierpnia 2010 r. - ILPB4/423-26/10-2/MC czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 kwietnia 2011 r. - IBPBI/1/423-12/11/ESZ).
Pojawia się pytanie jaka wartość upominków powoduje, że są "drobnymi prezentami". Według mnie jest to kwota 200 zł, tj. kwota stanowiąca limit zwolnienia od PIT wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą (zob. art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 późn. zm.). Dopuszczalność zaliczania do kosztów uzyskania przychodów upominków oznaczonych logo o maksymalnej wartości 200 zł dopuścił również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 grudnia 2009 r. (IBPBI/2/423-1047/09/PP).
Przyjęcie takiego stanowiska prowadzi do wniosku, że koszty zakupu prezentów, o których mowa w pytaniu, stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów. Są to bowiem prezenty oznaczone Państwa logo, a jednocześnie ich wartość nie przekracza 200 zł.
Czy można uznać za koszt uzyskania przychodu takie wydatki związane z budowaniem i utrwalaniem naszego wizerunku wśród dostawców?
W pytaniu chodzi o sytuację w której my jako kupujący wręczamy prezenty, gadżety (portfele, długopisy itp.) swoim dostawcom lub potencjalnym dostawcom.
Uważam, że koszty zakupu prezentów, o których mowa w pytaniu, stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (zob. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. - dalej u.p.d.o.p.). Jak zaś stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji (w szczególności kosztów poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych).
Przepisy u.p.d.o.p. nie definiują pojęcia reprezentacji. Jak czytamy w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2010 r. (I SA/Wr 233/10), "reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Nie należy jej zatem utożsamiać jedynie z wystawnością, okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, co wynika ze słownikowej definicji. Za reprezentację należy uznać wszelkie działania, związane z tworzeniem wizerunku firmy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane".
W świetle powyższego za działania reprezentacyjne uznaje się, między innymi, wręczanie kontrahentom, potencjalnym kontrahentom oraz osobom z nimi związanych prezentów. Nie dotyczy to jednak przekazywania drobnych prezentów oznaczonych logo podatnika. Przekazywanie takich prezentów uznaje się za działania reklamowe, a w konsekwencji dopuszcza się zaliczanie wydatków na nabycie takich prezentów do kosztów uzyskania przychodów (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 marca 2010 r. - IPPB5/423-857/09-2/AM, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 sierpnia 2010 r. - ILPB4/423-26/10-2/MC czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 kwietnia 2011 r. - IBPBI/1/423-12/11/ESZ).
Pojawia się pytanie jaka wartość upominków powoduje, że są "drobnymi prezentami". Według mnie jest to kwota 200 zł, tj. kwota stanowiąca limit zwolnienia od PIT wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą (zob. art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 późn. zm.). Dopuszczalność zaliczania do kosztów uzyskania przychodów upominków oznaczonych logo o maksymalnej wartości 200 zł dopuścił również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 grudnia 2009 r. (IBPBI/2/423-1047/09/PP).
Przyjęcie takiego stanowiska prowadzi do wniosku, że koszty zakupu prezentów, o których mowa w pytaniu, stanowią podatkowe koszty uzyskania przychodów. Są to bowiem prezenty oznaczone Państwa logo, a jednocześnie ich wartość nie przekracza 200 zł.