Czy faktury elektroniczne podpisane podpisem elektronicznym wystawcy mogą zostać odebrane bez podpisu elektronicznego u nabywcy?
Potwierdzenie odbioru faktury elektronicznej wysłanej przez wystawcę i oparzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, nie wymaga opatrzenia go bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Problematyka związana z wystawianiem faktur w formie elektronicznej uregulowana została w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) - dalej r.f.e. Podstawowym warunkiem dopuszczalności wystawiania faktur w formie elektronicznej jest ich opatrzenie bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, albo też z wykorzystaniem systemu wymiany danych elektronicznych EDI (§ 4 r.f.e.). Ponadto konieczne jest, aby odbiorca faktury wyraził zgodę na jej przesłanie w formie elektronicznej. Owa zgoda przybierać powinna postać akceptacji, która może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej – w tym wypadku również przy zastosowaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego (§ 3 ust. 1 i 2 r.f.e.).
Zauważyć należy, iż ustawodawca – zastrzegając odpowiednie formy, w których następuje akceptacja wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie przewidział szczególnych form potwierdzania odbioru faktur w omawianej postaci. Wobec powyższego, potwierdzenie odbioru faktury elektronicznej nie wymaga zastosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Łukasz Pajor
Potwierdzenie odbioru faktury elektronicznej wysłanej przez wystawcę i oparzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, nie wymaga opatrzenia go bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Problematyka związana z wystawianiem faktur w formie elektronicznej uregulowana została w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) - dalej r.f.e. Podstawowym warunkiem dopuszczalności wystawiania faktur w formie elektronicznej jest ich opatrzenie bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, albo też z wykorzystaniem systemu wymiany danych elektronicznych EDI (§ 4 r.f.e.). Ponadto konieczne jest, aby odbiorca faktury wyraził zgodę na jej przesłanie w formie elektronicznej. Owa zgoda przybierać powinna postać akceptacji, która może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej – w tym wypadku również przy zastosowaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego (§ 3 ust. 1 i 2 r.f.e.).
Zauważyć należy, iż ustawodawca – zastrzegając odpowiednie formy, w których następuje akceptacja wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie przewidział szczególnych form potwierdzania odbioru faktur w omawianej postaci. Wobec powyższego, potwierdzenie odbioru faktury elektronicznej nie wymaga zastosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Łukasz Pajor