Pytanie

Podatnik w sierpniu 2013 r. wysłał do klienta towar udokumentowany fakturą sprzedaży. W związku z tym, że towar ten zaginął nabywca zakupił towar u innego dostawcy. Sprzedawca odprowadził podatek dochodowy od tej faktury. Sprzedawca chciał wystawić fakturę korektę, ale nabywca stwierdził, że jej nie podpisze ponieważ nie ma faktury pierwotnej.
Co w tej sytuacji sprzedawca może zrobić?

Odpowiedź

Brak podpisu faktury korekty nie uniemożliwia dokonania korekty przychodów.

Uzasadnienie

Przychodami są bowiem kwoty należne (art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f. Tymczasem, w przypadku sprzedaży wysyłkowej, kupujący obowiązany jest zapłacić cenę dopiero po nadejściu rzeczy na miejsce przeznaczenia i po umożliwieniu mu zbadania rzeczy – art. 544 § 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) - dalej k.c. Wynika to z ogólnej zasady, że jeżeli jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi, strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego, a w wypadku, gdy je już otrzymała, obowiązana jest do zwrotu (art. 495 § 1 k.c.). Skoro więc rzecz zaginęła i nie będzie dostarczona, to cena sprzedaży nie jest należna od kupującego i nie stanowi przychodu, niezależnie od faktu wystawienia faktury. Należy zatem dokonać korekty nieprawidłowo ujętych przychodów w miesiącu, w którym zostały wpisane do PKPiR.

Na marginesie należy zauważyć, że w przypadku zagubienia faktury można wystawić jej duplikat. Niemniej jednak, gdy faktura nie dotarła w ogóle do nabywcy uprawnionym jest uznanie, że nie została w ogóle doręczona i w prowadzona do obrotu prawnego i potraktowanie jej jako niewystawionej (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 marca 2012 r., I FSK 796/11).