Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 11 lutego 2014 r. W przedmiotowej sprawie spółka prowadząca działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej podpisała z wykonawcą umowę o świadczenie usług polegających na konsultowaniu, nadzorowaniu i koordynacji działań związanych z organizowaniem konkursu plastycznego. Celem konkursu jest wspieranie projektów podnoszących świadomość właściwego korzystania z urządzeń elektrycznych wśród dzieci oraz promowanie bezpiecznego korzystania z energii elektrycznej. Organizacja konkursu jest elementem działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR).
Nabycie usług związanych z organizacją i przeprowadzeniem konkursu było udokumentowane fakturą VAT wystawioną na spółkę. Spółka zwróciła się do fiskusa z pytaniem, czy wydatki poniesione przez spółkę na realizację konkursu wchodzące w skład wdrażanego procesu CSR, będą stanowić podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zdaniem spółki, tak. Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi. Organ podkreślił, że ustawa o VAT nie określa charakteru związku pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a działalnością opodatkowaną. Związek ten może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, jako całości.
Działalność edukacyjna w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu ma pośredni związek z działalnością opodatkowaną spółki, gdyż może mieć wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa energetycznego. Ponadto takie przedsięwzięcie edukacyjne może również przyczynić się do większej świadomości bezpiecznego korzystania z energii elektrycznej „przyszłych klientów”. To w konsekwencji może mieć odzwierciedlenie w mniejszym ryzyku wystąpienia awarii w dostawach energii i tym samym zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego.
Dlatego też, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, ponoszone przez spółkę wydatki na realizację takiego procesu stanowią podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego. Usługi związane z wydatkami poniesionymi na organizację konkursu przeprowadzonego w ramach ogólnej strategii firmy działającej w zgodzie z doktryną społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) stanowią wydatki marketingowe. Co do zasady działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu, w szczególności, jeśli się weźmie pod uwagę, że spółki energetyczne działają na rynku w warunkach konkurencji.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 11 lutego 2014 r., IPTPP1/443-783/11-5/S/13/MW, LEX nr 217399.
Omówienie pochodzi z Vademecum Głównego Księgowego