Sprawa ta stała się przedmiotem interpelacji poselskiej (nr 4220) skierowanej do ministra finansów. W odpowiedzi na nią Ministerstwo Finansów wskazało, że rząd w dniu 22 lipca 2008 r. przyjął projekt nowelizacji ustawy – Ordynacja podatkowa oraz innych ustaw.
W myśl projektowanego art. 201 § 1 pkt 7 ustawy – Ordynacja podatkowa organ podatkowy zawiesza postępowanie, jeżeli wskutek uzasadnionego podejrzenia, że istotne dla rozstrzygnięcia sprawy zdarzenia lub czynności w rzeczywistości nie miały miejsca, zawiadomił właściwy organ ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów. Natomiast zgodnie z projektowanym art. 205a § 1 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa organ podatkowy podejmuje postępowanie z urzędu, gdy ustanie przyczyna zawieszenia, w szczególności gdy zawiadomił właściwy organ ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów - w dniu powzięcia wiadomości o uprawomocnieniu się orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie o to przestępstwo. Powyższe przepisy precyzują zatem tryb postępowania w sytuacji powzięcia przez organ podatkowy - w związku z czynnościami dowodowymi podjętymi w toku prowadzonego postępowania - uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów. Przepisy te zobowiązują organ podatkowy do zawieszenia postępowania w przypadku zawiadomienia właściwego organu ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów do czasu powzięcia wiadomości o podjętym rozstrzygnięciu w postępowaniu karnym.
Jak podkreśliło Ministerstwo Finansów projektowane przepisy mają na celu usunięcie praktycznych wątpliwości co do zakresu postępowania organu podatkowego w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że istotne dla rozstrzygnięcia sprawy zdarzenia lub czynności w rzeczywistości nie miały miejsca i zawiadomienia właściwego organu ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów. Przepisy te nie nakładają natomiast na organy podatkowe obowiązku zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów. Obowiązek ten wynika z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.), zgodnie z którym instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa. Obowiązek zawiadomienia o przestępstwie dotyczy nie wszystkich przestępstw ściganych z urzędu, ale tylko tych, o których organy podatkowe dowiedziały się w związku ze swą działalnością; przestępstwo to musi pozostawać w związku z działalnością danej instytucji, aczkolwiek nie musi być popełnione na jej szkodę. Organ podatkowy musi posiadać dowody uzasadniające podejrzenie popełnienia przestępstwa; nie jest wystarczające samo przypuszczenie, że przestępstwo mogło być popełnione.
Omawiany projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej jest obecnie na etapie prac parlamentarnych. Ministerstwo Finansów poinformowało, że wszelkie wątpliwości dotyczące uregulowań zawartych w omawianym projekcie zostaną przeanalizowane w trakcie prac parlamentarnych.
W myśl projektowanego art. 201 § 1 pkt 7 ustawy – Ordynacja podatkowa organ podatkowy zawiesza postępowanie, jeżeli wskutek uzasadnionego podejrzenia, że istotne dla rozstrzygnięcia sprawy zdarzenia lub czynności w rzeczywistości nie miały miejsca, zawiadomił właściwy organ ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów. Natomiast zgodnie z projektowanym art. 205a § 1 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa organ podatkowy podejmuje postępowanie z urzędu, gdy ustanie przyczyna zawieszenia, w szczególności gdy zawiadomił właściwy organ ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów - w dniu powzięcia wiadomości o uprawomocnieniu się orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie o to przestępstwo. Powyższe przepisy precyzują zatem tryb postępowania w sytuacji powzięcia przez organ podatkowy - w związku z czynnościami dowodowymi podjętymi w toku prowadzonego postępowania - uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów. Przepisy te zobowiązują organ podatkowy do zawieszenia postępowania w przypadku zawiadomienia właściwego organu ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów do czasu powzięcia wiadomości o podjętym rozstrzygnięciu w postępowaniu karnym.
Jak podkreśliło Ministerstwo Finansów projektowane przepisy mają na celu usunięcie praktycznych wątpliwości co do zakresu postępowania organu podatkowego w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że istotne dla rozstrzygnięcia sprawy zdarzenia lub czynności w rzeczywistości nie miały miejsca i zawiadomienia właściwego organu ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów. Przepisy te nie nakładają natomiast na organy podatkowe obowiązku zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów. Obowiązek ten wynika z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.), zgodnie z którym instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa. Obowiązek zawiadomienia o przestępstwie dotyczy nie wszystkich przestępstw ściganych z urzędu, ale tylko tych, o których organy podatkowe dowiedziały się w związku ze swą działalnością; przestępstwo to musi pozostawać w związku z działalnością danej instytucji, aczkolwiek nie musi być popełnione na jej szkodę. Organ podatkowy musi posiadać dowody uzasadniające podejrzenie popełnienia przestępstwa; nie jest wystarczające samo przypuszczenie, że przestępstwo mogło być popełnione.
Omawiany projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej jest obecnie na etapie prac parlamentarnych. Ministerstwo Finansów poinformowało, że wszelkie wątpliwości dotyczące uregulowań zawartych w omawianym projekcie zostaną przeanalizowane w trakcie prac parlamentarnych.