Ta ciągle zyskująca na popularności metoda komunikacji jest stosowana zarówno w sektorze B2C jak i B2B. Głównym powodem zainteresowania content marketingiem są zmieniające się potrzeby klientów. Reklama nie działa już tak skutecznie jak kiedyś – klienci stali się bardziej wymagający i oczekują wiarygodnego i rzeczowego, a nie hasłowego mało obiektywnego przedstawienia im powodów, dla których mają skorzystać z usług tej, a nie innej firmy. Rozwojowi content marketingu sprzyja też upowszechnianie się Internetu i wzrost znaczenia komunikacji elektronicznej, dzięki której możliwe jest dzielenie się treścią na olbrzymią skalę.

W opublikowanym niedawno raporcie z badania IAB Polska poświęconego content marketingowi czytamy, że z różnych form marketingu treści korzysta w Polsce już ponad 80 proc. badanych. Większość respondentów uznała, że rola content marketingu będzie rosła, w związku z czym wielu z nich planuje przeznaczyć na ten cel więcej środków niż w 2016 roku.

Content marketing, czyli co?

Skoro ta forma komunikacji cieszy się tak dużym i wciąż rosnącym zainteresowaniem, to warto przyjrzeć się na czym polega. Oto najczęściej wskazywane narzędzia content marketingu stosowane w firmach, które można zastosować także w kancelariach podatkowych i biurach rachunkowych:

- materiały kontekstowe, czyli opisy usług, poradniki, artykuły, infografiki, raporty, materiały wideo, studium przypadku itp.

- materiały mailingowe, czyli e-maile, newslettery, foldery, e-booki itp.

- materiały do social media, czyli posty, memy, vlogi, blogi itp.

- materiały PR, czyli informacje prasowe, artykuły, wywiady, wypowiedzi eksperckie itp.

Content marketing – kanały komunikacji

Najważniejszą zaletą marketingu treści jest możliwość dystrybucji przez własne media. Potwierdzają to wyniki wspomnianych badań: najwięcej wskazań miały media społecznościowe, na drugim miejscu znalazły się firmowe (własne) strony internetowe, dalej e-mailing, portale/serwisy/strony wydawnictw, blogi, vlogi, serwisy eksperckie i wyszukiwarki internetowe.
Przy wyborze kanału komunikacji najczęściej brane są pod uwagę: profil grupy docelowej, dopasowanie do specyfiki firmy, zasięg i wiarygodność kanału oraz oczywiście koszt.

Korzyści

Firmy realizujące strategię contentową jako cel stawiają najczęściej budowanie pozycji eksperta, kształtowanie wizerunku marki (firmy) oraz zwiększenie świadomości marki w grupie docelowej. To, co w znacznym stopniu dotyczy branży księgowej i prawno-podatkowej to korzystanie z content marketingu w celu edukowania klientów. Inne powody inwestowania w marketing treści to zwiększenie ruchu na stronie internetowej i poprawienie pozycji strony w internetowych wyszukiwarkach.

W artykule korzystałam z Raportu IAB Polska Content marketing, luty 2017 opublikowanego na iab.org.pl