Zdaniem organu celnego, w przedmiotowej sprawie, spółka zużywała paliwo lotnicze podlegające zwolnieniu od akcyzy, niezgodnie z ich przeznaczeniem. Paliwo tankowane do środków transportu powietrznego było bowiem zużywane do przemieszczania pracowników spółki w celach służbowych. Dyrektor Izby Celnej uznał, że podstawowe znaczenie w sprawie ma charakter lotów. Ze zwolnienia z podatku od paliw wykorzystywanych do żeglugi powietrznej nie może korzystać przedsiębiorstwo, które używa należącego do niego samolotu w celu zapewnienia transportu pracowników, gdy ów transport nie służy bezpośrednio świadczeniu przez to przedsiębiorstwo odpłatnych usług lotniczych. Organ uznając, że spółce nie przysługuje zwolnienie z tytułu zużycia paliwa lotniczego zastosował w konsekwencji odpowiednie stawki akcyzy.
Spółka nie zgodziła się z tym rozstrzygnięciem a sprawa trafiła do WSA. Zdaniem sądu słuszne jest stanowisko organu. Zwolnienie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, nie obejmuje akcyzy od paliwa lotniczego zużywanego do "prywatnych rejsów rekreacyjnych", za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych. Z powyższego wynika, więc że ze zwolnienia korzystają loty o charakterze komercyjnym.
Ponieważ ustawodawca krajowy pojęcie "prywatnych rejsów rekreacyjnych" zdefiniował na wzór rozwiązań wspólnotowych, przy jego wykładni posiłkować należy się orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). A w wyroku C-79/10, TSUE wskazał, że ze zwolnienia z podatku akcyzowego od paliw wykorzystywanych do żeglugi powietrznej nie może korzystać przedsiębiorstwo, które używa należącego do niego samolotu w celu zapewnienia transportu pracowników do klientów lub na targi handlowe, gdy ów transport nie służy bezpośrednio świadczeniu przez to przedsiębiorstwo odpłatnych usług lotniczych.
Wyrok WSA w Białymstoku z 23 stycznia 2013 r., I SA/Bk 430/12