Na podstawie rozporządzeń w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego, według stanu na 27 września 2024 do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych złożono łącznie około 700 wniosków. Większość z nich, bo prawie 500, dotyczy nowego terminu płatności składek. Pozostałe odnoszą się do umorzenia należności z tytułu składek, rozłożenia ich na raty oraz zmiany warunków umowy w sprawie rozłożenia należności na raty.

Czytaj również: ZUS: Przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą opłacić składki dopiero za rok>>

O co można wnioskować do ZUS?

- Przypominam, że przedsiębiorcy, którzy ucierpieli w powodzi mogą opłacać składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. Muszą tylko złożyć oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę – mówi Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwa śląskiego.

Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą też wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie. Zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego i jego rodziny.

Chodzi o przypadek, gdy przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności.

Do 4 października 2024 r. w godz. 8:00–15:00 można kontaktować się z ekspertami ZUS pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76, by uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.

 

Dokumenty rozliczeniowe mają być składane na bieżąco

Ponadto Zakład przypomina, że płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. Ci, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS później. Jeśli przedsiębiorca nie przekaże dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc wówczas wymiar składek zostanie utworzony z urzędu. Płatnik zostanie o tym poinformowany na PUE ZUS/eZUS.