- Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby pomóc przedsiębiorcom, których dotknęła powódź. Dlatego w placówkach ZUS – na specjalnie oznaczonych stanowiskach obsługi klientów - przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą uzyskać informację o możliwych formach pomocy, w tym odroczenia terminu płatności składek, rozłożenia na raty należności z tytułu składek lub umorzenia należności z tytułu składek za osoby opłacające składki na własne ubezpieczenia – podkreśla Paweł Żebrowski, rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Czytaj również: Powódź usprawiedliwia nieobecność w pracy>>

O jakie ulgi mogą wnioskować  osoby prowadzące działalność gospodarczą?

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS, takie jak odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty. Prowadzący firmy, dotknięci powodzią, mogą skorzystać również z możliwości umorzenia opłacania składek. - Dotyczy to jednak tylko składek na własne ubezpieczenie. Na umorzenie mogą liczyć poszkodowani przedsiębiorcy, którzy m.in. wykażą, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie są w stanie opłacać składek – mówi Żebrowski. I zaznacza, że wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo. - Uprościliśmy procedury rozpatrywania wniosków o raty i odroczenie, które będą opierały się o oświadczenie płatnika. Nie będzie konieczności składania dokumentów, obrazujących sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich trzech lat – wyjaśnia rzecznik.

Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w Oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (numery telefonów do doradców dostępne są na stronie ZUS). Dodatkowo od 18 września do 4 października br. w godz. 8:00-15:00 - pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 - przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek. Warunkiem udzielenia ulgi jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem w tym zakresie oraz złożenie przez płatnika oświadczenia, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź.