Chodzi o przygotowany przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej (nr 122). Jak wskazuje resort w uzasadnieniu do projektu, w związku z ustawą z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, która czeka na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw, konieczna jest nowelizacja ww. rozporządzenia w celu uwzględnienia zmian wprowadzonych do Kodeksu pracy, które powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w zawartości dokumentacji pracowniczej, prowadzonej dla pracownika.
Czytaj również: Dwa przepisy pozwalają na pracę zdalną rodziców małych dzieci, a dla pracodawców to kłopot>>
Nowe uprawnienia pracownicze i ich przechowywanie w aktach pracowniczych
Nowela Kodeksu pracy dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych, wprowadziła szereg nowych uprawnień, z których będą mogli korzystać pracownicy. M.in. możliwość występowania (raz w roku kalendarzowym) przez pracownika zatrudnionego u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy, z wnioskiem o zmianę rodzaju umowy o pracę na umowę o pracę na czas nieokreślony lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy, w tym polegające na zmianie rodzaju pracy lub zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy. Nowela wprowadziła także prawo elastycznej organizacji pracy oraz powody, które nie mogą stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie umowy o pracę lub jej rozwiązanie bez wypowiedzenia przez pracodawcę, przygotowanie do wypowiedzenia lub rozwiązania umowy bez wypowiedzenia albo przyczyny zastosowania działania mającego skutek równoważny z rozwiązaniem umowy o pracę.
Czytaj w LEX: Zmiana postanowień umowy o pracę (aneksowanie) >>
Jak wynika z uzasadnienia do projektu, dokumentacja związana z korzystaniem z ww. uprawnień przez pracownika, ma istotne znaczenie. W związku z tym MRiPS zaproponowało, aby część B akt osobowych pracownika obejmowała również:
- wniosek pracownika i odpowiedź pracodawcy na wniosek pracownika o zmianę rodzaju umowy o pracę na umowę o pracę na czas nieokreślony lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy, w tym polegające na zmianie rodzaju pracy lub zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy (art. 29(3) par. 1 i 3 Kodeksu pracy),
- wniosek pracownika i odpowiedź pracodawcy na wniosek pracownika o wskazanie przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy o pracę na okres próbny za wypowiedzeniem albo zastosowanie działania mającego skutek równoważny z rozwiązaniem umowy o pracę (art. 29(4) par. 3 i 4 Kodeksu pracy),
- dokumenty dotyczące stosowania elastycznej organizacji pracy (art. 188(1) Kodeksu pracy).
Czytaj w LEX:
Zmiany w zakresie zawierania i rozwiązywania umów o pracę >
Przegląd projektów rozporządzeń i ustaw z zakresu prawa pracy >
Ponadto, ww. ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw wprowadza do Kodeksu pracy dwie nowe instytucje, tj.:
- zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. Zwolnienie te będzie przysługiwać pracownikowi w wymiarze 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowym (nowy art. 148(1) Kodeksu pracy), a także
- urlop opiekuńczy w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych. Urlop ten będzie przysługiwać pracownikowi w wymiarze 5 dni w roku kalendarzowym (nowy art. 173(1) Kodeksu pracy).
Ponadto, dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, prowadzona przez pracodawcę, będzie musiała obejmować również wnioski pracownika dotyczące ubiegania się i korzystania ze zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika, oraz z urlopu opiekuńczego.
Czytaj w LEX: Okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej >>
- Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. Skrócenie okresu vacatio legis jest niezbędne do tego aby jak najszybciej dostosować brzmienie rozporządzenia do nowelizacji Kodeksu pracy oraz umożliwić pracodawcom prawidłowe wypełnianie świadectw pracy – napisało ministerstwo w uzasadnieniu do projektu. Podobne argumenty przedstawiono także w innym projekcie dzisiaj opublikowanym, a dotyczącym świadectwa pracy.
Sprawdź w LEX:
Czy we wniosku o pracę zdalną okazjonalną pracownik musi wskazywać miejsce świadczenia pracy? >
Czy odmowa wykonywania pracy zdalnej okazjonalnej musi być uargumentowana przez pracodawcę? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.