Rząd przekazał właśnie partnerom społecznym do zaopiniowania przygotowany przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej projekt ustawy o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów. Określa on zasady wypłaty tzw. 13-ej emerytury jako dodatkowego, rocznego świadczenia. Projektowane rozwiązanie - jak twierdzą autorzy projektu - wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom większości emerytów i rencistów, stanowiąc wsparcie finansowe, szczególnie znaczące dla osób pobierających niskie świadczenia emerytalno-rentowe.
Marlena Maląg, minister rodziny, pracy i polityki społecznej w czwartek wieczorem w TVP Info potwierdziła, że trzynaste emerytury zostaną wypłacone w kwietniu 2020 r., i że rząd chce wprowadzić ich coroczną wypłatę. Zapowiedziała też oddzielną ustawę o czternastej emeryturze. Jej projekt jest obecnie przygotowywany.
31 marca datą graniczną dla dodatkowego świadczenia
Zgodnie z propozycją, dodatkowe roczne świadczenie pieniężne ma przysługiwać osobom, które w dniu 31 marca roku, w którym wypłacane jest dodatkowe roczne świadczenie pieniężne, mają prawo do emerytury lub renty. Nie dostaną go natomiast osoby, którym prawo do tego świadczenia zostało zawieszone w dniu 31 marca roku, w którym trzynastka jest wypłacana. W tym przypadku - jak tłumaczy Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w uzasadnieniu do projektu - prawo do dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego będzie podlegać ponownemu ustaleniu, jeśli okaże się, że prawo do świadczenia np. emerytury lub renty nie istniało (np. ze względu na przedłożenie nieprawdziwych dokumentów), podlegało zawieszeniu (np. ze względu na przekroczenie maksymalnego limitu dochodu, rzutującego na wypłatę np. renty) lub przysługiwała wypłata świadczenia (np. sprawa zakończona wyrokiem sądu, przyznającego prawo do emerytury lub renty albo świadczenie to zostało na wniosek emeryta/rencisty zawieszone, ale nie było do tego uzasadnienia). Wówczas dodatkowe roczne świadczenie pieniężne zostanie przyznane lub zostanie ono uznane za nienależnie pobrane.
Cena promocyjna: 19.8 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 19.8 zł
- Projekt ustawy, który pojawił się w czwartek przewiduje, że dodatkowa emerytura w wysokości minimalnej emerytury będzie wypłacana w kwietniu, co oznacza, że trafi do ponad 9 mln emerytów w okolicy wyborów prezydenckich – mówi Oskar Sobolewski, ekspert Instytutu Emerytalnego. I dodaje: - Warto podkreślić, że prawo do otrzymania emerytury plus w danym roku kalendarzowym otrzymają tylko osoby, które na dzień 31 marca będę otrzymywały emeryturę, rentę bądź inne wymienione w ustawie świadczenia.
Jak mówi Sobolewski, jest to rozwiązanie, które dyskryminuje osoby osiągające wiek emerytalny pomiędzy 1 kwietnia a 31 grudnia w porównaniu do osób, które osiągną wiek emerytalny w I kwartale roku i od razu przejdą na emeryturę.
- Uważam, że systemowo każda osoba, która w danym roku kalendarzowym przejdzie na emeryturę, powinna otrzymać tego rodzaju świadczenie, nie możemy wykluczać tych osób, które urodziły się w II, III i IV kwartale roku. Z drugiej strony należy przypomnieć, że tego rodzaju świadczenia jak emerytura plus psują system emerytalny. Zamiast takich bonusów, powinno się waloryzować w wyższym stopniu emerytury, byłoby to rozwiązanie systemowe – podkreśla ekspert Instytutu Emerytalnego.
Ponadto projekt przewiduje, że kwota dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego nie będzie miała wpływu na uprawnienia osób ubiegających się o świadczenia, dodatki, zasiłki, pomoc lub wsparcie, np. ulgę rehabilitacyjną.
Krótkie vacatio legis nie narusza prawa
Co do zasady, dodatkowe świadczenie roczne ma być wypłacane w kwietniu. Żeby to było możliwe w tym terminie w przyszłym roku, autorzy projektu zaproponowali wejście nowych przepisów w życie już dzień po opublikowaniu ustawy w Dzienniku Ustaw.
Według autorów propozycji, termin wejścia w życie ustawy nie narusza zasad demokratycznego państwa prawnego oraz jest zgodny z zasadą rzetelnej legislacji, gdyż jest korzystna dla adresatów regulacji.
Szacuje się, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne w 2020 r. zostanie wypłacone dla ok. 9,8 mln świadczeniobiorców, w tym dla blisko 285 tys. rencistów socjalnych i ok. 19 tys. osób pobierających rodzicielskie świadczenie uzupełniające. Koszt wypłaty dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego w 2020 r. to około 11,75 mld zł. Koszty zaś obsługi dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego prognozuje się na poziomie 0,5 proc. kwoty przeznaczonej na wypłatę tego świadczenia.
Trzynastka nie dla sędziów
MRPiPS przy okazji wyjaśniło, że projekt ustawy nie obejmuje sędziów przechodzących lub przeniesionych w stan spoczynku oraz prokuratorów w stanie spoczynku, ponieważ nie mają oni statusu emeryta lub rencisty. Przejście w stan spoczynku nie zmienia bowiem – jak czytamy w uzasadnieniu - charakteru prawnego uposażenia pobieranego w okresie czynnej służby. Jest to świadczenie związane ze statusem sędziego lub prokuratora, mające charakter dożywotni.
Zobacz również: Trzynastka dla emerytów z funduszu dla niepełnosprawnych
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.