Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw trafił właśnie do wykazu prac legislacyjnych rządu. Ma być gotowy w IV kwartale br. Dotyczy też m.in. praw pasażerów. Zmienią się wymagania dla pracowników Zespołu Rzecznika Praw Pasażera – proponuje się rezygnację z wymogu posiadania rocznego doświadczenia i wprowadzenie alternatywnego wymogu doświadczenia w zakresie mediacji.
Czytaj: Porozumienie z kontrolerami ruchu lotniczego podpisane >>
Zmiany w opłatach
Rząd chce m.in. urealnić opłaty. Jak wskazano w założeniach, wobec dynamicznie rozwijającej się floty statków powietrznych wpisywanych do rejestru cywilnych statków powietrznych i ponoszonymi kosztami przez państwo w związku z koniecznością realizacji programu monitorowania ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych celowym jest wprowadzenie opłat rekompensujących koszty tych działań.
Co to oznacza? Poziom opłat z tytułu certyfikacji organizacji obsługi technicznej, certyfikacji organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, certyfikacji organizacji produkujących wyroby, części i akcesoria, opłat z tytułu nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami, opłat za certyfikację sprzętu lotniczego oraz opłat za czynności związane z wydawaniem dokumentów zdatności dla statków powietrznych ma być dostosowany do faktycznie ponoszonych kosztów z tytułu realizowanych procesów.
Wyjaśniono, że także opłaty z tytułu certyfikacji i nadzoru dużych organizacji, które utrzymują system zarządzania dostosowany do wielkości organizacji oraz charakteru i złożoności prowadzonej działalności, który również uwzględnia zagrożenia i powiązane ryzyko wynikające z tej działalności, powinny zostać zwiększone. W uzasadnieniu czytamy, że te propozycje wynikają z kosztów ponoszonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, a wynikających z tego, że nadzór nad takimi organizacjami wymaga powoływania większych zespołów, prowadzenia kontroli zarówno podmiotów, jak i ich podwykonawców, często w wielu lokalizacjach.
Wzrost opłat dotyczy podmiotów posiadających certyfikat AMO (obsługa techniczna statków kosmicznych) oraz CAMO (Organizacja Zarządzania Ciągłą Zdatnością do Lotu).
Co będzie wchodzić w koszty?
Proponowane jest zróżnicowanie stawki opłat lotniczych w zależności od wielkości organizacji i zakresu wykonywanej przez te podmioty działalności, co ma przełożenie na pracochłonność oraz koszty realizacji prowadzonych procesów.
W skład ww. kosztów wejdą również:
- delegacje krajowe oraz zagraniczne związane z realizacją prowadzonych kontroli;
- utrzymanie kwalifikacji pracowników wykonujących kontrolę w tym udział w szkoleniach oraz płatnych warsztatach;
- utrzymanie systemu informatycznego niezbędnego do gromadzenia oraz analizowanie danych, niezbędnych do planowania kontroli w oparciu o analizę ryzyka i nadzoru nad niezgodnościami.
Nowa opłata
Proponowane jest też wprowadzenie nowej opłaty lotniczej dla podmiotów zajmujących się obsługą techniczną oraz zarządzaniem ciągłą zdatnością do lotu. - Jest to związane z wprowadzeniem przez przepisy unijne nowych certyfikatów, co wiąże się z prowadzeniem procesów certyfikacji i nadzoru bieżącego nad tymi podmiotami, co nie było uwzględnione w obowiązujących przepisach krajowych - uzasadniono.
Pracownicy badani narkotestami
Co więcej, zgodnie z projektem zarówno Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jak i zarządzający lotniskami użytku publicznego, przewoźnicy lotniczy oraz instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego, będą mieli możliwość wykonywania badań w celu ustalenia obecności w organizmach osób wykonujących czynności związane z lotnictwem cywilnym środków psychoaktywnych.
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.