Przedsiębiorca posiadał zezwolenie na sprzedaż i podawanie alkoholu. Opłata z tego tytułu była regulowana w ratach. Trzecią z nich, płatną do 30 września, wniósł jednak inny podmiot, co organ uznał za niedopuszczalne. Stwierdzono więc, że rata nie została opłacona w terminie i ustalono opłatę dodatkową. Jednocześnie organ wydał rozstrzygnięcie, którym zmienił decyzję ustalającą wartość opłaty w ten sposób, że określił nowy termin płatności trzeciej raty na 30 października. Rozstrzygnięcie to zostało utrzymane w mocy przez samorządowe kolegium odwoławcze. Nie zakończyło to sporu, ponieważ wydana decyzja została zaskarżona.
Czytaj też w LEX: Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży - zagadnienia proceduralne >
Przedsiębiorca musi uiścić opłatę
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, który wskazał, że zgodnie z art. 11(1) ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej jako: ustawa), opłata za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż alkoholu wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia. Niedopełnienie tego obowiązku, wiąże się z wygaśnięciem zezwolenia, chyba że przedsiębiorca, w zakreślonym terminie, wniesie opłatę dodatkową, o czym stanowi art. 18 ust. 12b ustawy.
Sprawdź też w LEX: W jakim trybie przeprowadzić windykację należnej opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż alkoholu? >
Czytaj także: WSA: Zgoda właścicieli nie była konieczna, by uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu >>>
Organ nie może modyfikować terminów
Sąd podkreślił, że ustawodawca w sposób jednoznaczny określił terminy płatności rat za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Tym samym organy nie posiadają kompetencji do modyfikacji tych terminów. W szczególności podstawą do ich zmiany nie może być powołany w zaskarżonej decyzji art. 18 ust. 12b ustawy. Przepis ten reguluje bowiem jedynie możliwość uniknięcia przez przedsiębiorcę, który nie dokonał w terminie zapłaty raty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż alkoholu, sankcji w postaci wygaśnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu, w sytuacji gdy w terminie 30 dni od daty jego upływu wniesie opłatę dodatkową. Czytaj więcej w LEX: Przyczyny wygaśnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży >
Sąd zwrócił uwagę, że graniczne terminy płatności każdej raty zostały określone w art. 11(1) ust. 7 ustawy poprzez wskazanie konkretnego dnia.
Sprawdź też w LEX: Czy w przypadku opóźnienia w terminie płatności raty za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych opłatę dodatkową oblicza się w odniesieniu do opłaty rocznej? >
Cena promocyjna: 88 zł
|Cena regularna: 110 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 98.99 zł
Stwierdzono nieważność decyzji
WSA wskazał, że na gruncie niniejszej sprawy, organ w drodze aktu administracyjnego dokonał zmiany ostatecznej decyzji administracyjnej, w taki sposób, że określił termin płatności trzeciej raty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż alkoholu w sposób jednoznacznie sprzeczny z ustawą. Stanowi ona bowiem, że trzecia rata jest płatna do 30 września, a w spornym rozstrzygnięciu wskazano 30 października. Sąd podkreślił, że nie istnieje norma prawna, która dawałaby organowi kompetencję do modyfikacji przepisów ustawowych. Oznacza to, że kontrolowane rozstrzygnięcie zostało wydane bez podstawy prawnej. Mając powyższe na uwadze, WSA stwierdził nieważność zaskarżonej i poprzedzającej ją decyzji.
Wyrok WSA w Krakowie z 11 czerwca 2024 r., sygn. akt III SA/Kr 134/24, nieprawomocny
Sprawdź też w LEX: Czy przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych, przy odbiorze zezwolenia powinien wnieść opłatę jednorazowo? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.