Do biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi obywateli na praktyki instytucji finansowych wobec klientów, którzy wskutek zachorowania na COVID-19 zmagają się z ciężkimi powikłaniami i nie są w stanie realizować w terminie swoich zobowiązań. RPO pyta Rzecznika Finansowego o możliwość odpowiedniej kampanii informacyjnej na szeroką skalę.
Klientom sektora bankowego przepisy dają dziś możliwość zabezpieczenia się przed konsekwencjami przedłużającej się niedyspozycji zdrowotnej, która uniemożliwia im dokonywanie czynności bankowych osobiście. W takich sytuacjach przezorny konsument może ustanowić pełnomocnika, co pozwala mu na zorganizowanie swoich bieżących finansów.
Niemniej jednak z wpływających wniosków do Rzecznika Praw Obywatelskich może wynikać, że świadomość konsumentów o takiej możliwości jest niewielka.
Warto zatem rozważyć przeprowadzenie kampanii informacyjnej, której celem byłoby uświadomienie, jak klienci banków mogą zabezpieczyć swoje interesy finansowe w przypadku długotrwałego zachorowania, co w dobie pandemii może mieć istotne znaczenie nie tylko dla samych właścicieli rachunków, ale również dla ich rodzin.