Ustanowienie programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim".

UCHWAŁA Nr 240
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 grudnia 2023 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim"

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm. 1 ) w związku z art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
Ustanawia się program wieloletni pod nazwą "Program wspierania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim", zwany dalej "Programem", stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2. 
Okres realizacji Programu ustala się na lata 2024-2028.
§  3. 
Wykonawcami Programu są minister właściwy do spraw energii, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz Wojewoda Pomorski.
§  4. 
1. 
Program jest finansowany ze środków budżetu państwa, z rezerwy celowej, których wykorzystanie wymaga zaangażowania środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego województwa pomorskiego.
2. 
Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2024-2028 wynosi 250 000 000 zł, w tym:
1)
w roku 2024 - do 70 000 000 zł;
2)
w roku 2025 - do 50 000 000 zł;
3)
w roku 2026 - do 40 000 000 zł;
4)
w roku 2027 - do 40 000 000 zł;
5)
w roku 2028 - do 50 000 000 zł.
3. 
Łączny limit wydatków ze środków budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2024-2028 wynosi dla:
1)
gmin - do 100 000 000 zł;
2)
powiatów - do 150 000 000 zł.
4. 
Środki przekazywane będą jednostkom samorządu terytorialnego wymienionym w Programie w formie dotacji celowej, na podstawie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, na zasadach określonych w Programie.
§  5. 
1. 
Wojewoda Pomorski sporządza i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw energii, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, zbiorcze zestawienie wykorzystania dotacji celowych w ramach Programu wraz z opisem postępów w realizacji Programu w poprzednim roku.
2. 
Minister właściwy do spraw energii przedstawia Radzie Ministrów, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.
3. 
Minister właściwy do spraw energii przedstawi Radzie Ministrów, w terminie do dnia 30 czerwca 2029 r., sprawozdanie z realizacji Programu.
§  6. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Program wspierania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim

SPIS TREŚCI

1. Wstęp

2. Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej

3. Cel Programu

4. Budżet Programu

4.1. Źródła finansowania

4.2. Kwota środków przeznaczonych na finansowanie realizacji Programu i jej podział.

5. Zakres podmiotowy i terytorialny Programu

6. Zakres przedmiotowy możliwy do objęcia wsparciem w ramach Programu

7. Termin realizacji Programu

8. Warunki, jakie muszą spełniać zadania kwalifikujące się do wsparcia w ramach Programu

9. Kwalifikowalność wydatków

10. System i zasady realizacji Programu

10.1. Instytucje systemu

10.2. Nabór i weryfikacja wniosków o udzielenie dotacji w ramach Programu

10.3. Wydawanie przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego opinii w trybie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju udzielania dotacji celowych

10.4. Udzielanie dotacji celowej w ramach Programu

10.5. Wykorzystanie i rozliczanie dotacji celowej

10.6. Monitorowanie i ocena stopnia osiągania celów Programu

11. Działania informacyjne w ramach Programu

12. Komplementarność

1. WSTĘP

Program wspierania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim, zwany dalej "Programem", obejmuje swoim zakresem wsparcie inwestycji powiatu: lęborskiego, puckiego, słupskiego oraz wejherowskiego, a także gmin: Choczewo, Gniewino, Krokowa, Lębork, Łęczyce, Łeba, Nowa Wieś Lęborska, Słupsk (gmina wiejska), Wicko, Wejherowo (gmina wiejska) i miasta Wejherowo w latach 2024-2028.

Uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (M.P. poz. 260) przyjęta została Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), zwana dalej "Strategią", której celem jest m.in. rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony. W Strategii podkreślono, że konieczne jest prowadzenie polityki regionalnej z uwzględnieniem specyfiki danego obszaru i obejmującej działania służące aktywizacji gospodarczej, rozwojowi lokalnych rynków pracy i mobilizacji zawodowej mieszkańców, czy poprawie dostępu do usług publicznych z wykorzystaniem potencjałów lokalnych i subregionalnych gospodarek, jak również własnych zasobów. Wspierając inwestycje wyżej wymienionych jednostek samorządu terytorialnego na obszarze województwa pomorskiego, Program jest zgodny z wyżej wymienionym celem określonym Strategii.

Ponadto w Strategii określono, że jednym z jej celów jest zapewnienie powszechnego dostępu do energii pochodzącej z różnych źródeł. W kierunkach interwencji związanych z tym celem w Strategii określono, że wobec wyzwań, przed jakimi stoi polska energetyka, działania zostaną skoncentrowane na poprawie bezpieczeństwa energetycznego poprzez m.in. stworzenie warunków ułatwiających inwestycje w infrastrukturę wytwórczą energii elektrycznej. W Strategii przesądzone zostało, że koniecznym do podjęcia w sektorze energetyki działaniem jest wspieranie pozyskiwania i wykorzystania energii z nowych źródeł, w tym stabilnych odnawialnych źródeł energii oraz energetyki jądrowej. W przyjętej przez Radę Ministrów uchwałą nr 22/2021 z dnia 2 lutego 2021 r. Polityce Energetycznej Polski do 2040 r., zwanej dalej "PEP 2040", określono, że jej celem jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, wzrostu konkurencyjności gospodarki i jej efektywności energetycznej, a także ochrony środowiska. Wśród celów szczegółowych PEP 2040 znajduje się wdrożenie morskiej energetyki wiatrowej oraz energetyki jądrowej, a także rozbudowa infrastruktury sieciowej elektroenergetycznej m.in. na potrzeby wyprowadzenia mocy z niskoemisyjnych źródeł wytwórczych zlokalizowanych na północy Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższe ma przyczynić się do obniżenia emisyjności sektora energetycznego oraz poprawy bezpieczeństwa pracy Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.

Realizacja wyżej wymienionych celów wiąże się z koniecznością przygotowania i realizacji w województwie pomorskim licznych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazać należy, że na terenie województwa pomorskiego planuje się budowę i eksploatację pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, o mocy elektrycznej do 3750 MWe wraz z infrastrukturą towarzyszącą, dalej jako: "elektrownia jądrowa", a także budowę, przebudowę lub modernizację linii oraz stacji elektroenergetycznych, których zadaniem będzie wyprowadzenie mocy z wyżej wymienionej elektrowni jądrowej. Ponadto w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego na obszarze wyznaczonym w planie zagospodarowania obszarów morskich w rejonie m.in. Ławicy Słupskiej i Ławicy Środkowej rozwijane będą projekty morskich elektrowni wiatrowych, co również będzie wiązało się z koniecznością budowy, przebudowy lub modernizacji linii oraz stacji elektroenergetycznych służących wyprowadzeniu mocy z tych elektrowni. W związku z wpływem wyżej wymienionych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej na życie społeczności lokalnych, zarówno w trakcie przygotowania, realizacji jak i późniejszej eksploatacji tych inwestycji, za konieczne należy uznać zapewnienie wsparcia rozwoju lokalnej infrastruktury drogowej, usług publicznych oraz ochrony środowiska. Co za tym idzie, niezbędne inwestycje jednostek samorządu terytorialnego z tych obszarów będą mogły być finansowane na podstawie Programu.

W Programie określony został zakres inwestycji, które mogą być przygotowywane i realizowane z przewidzianych w nim środków, wskazana została ich charakterystyka, sposób zgłaszania wniosków, sposób finansowania oraz kwalifikowalność wydatków.

Podnieść należy, że Program jest programem wieloletnim, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm. 2 ), zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych". Program stanowi program rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273).

Zgodnie z art. 136 ust. 2 ustawy o finansach publicznych jako wykonawcę Programu wskazano:

1) ministra właściwego do spraw energii, to jest organ który, na podstawie ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2512 oraz z 2023 r. poz. 2029), odpowiada za sprawy m.in. rozwoju i wykorzystania energii jądrowej na potrzeby społeczno-gospodarcze, infrastruktury energetycznej oraz bezpieczeństwa energetycznego;

2) ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, to jest organ wydający opinię, o której mowa w art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

3) Wojewodę Pomorskiego, to jest organ wykonujący zadania administracji rządowej w województwie zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2023 r. poz. 190).

Podstawę prawną wydatkowania środków na zadania objęte Programem stanowi art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, wskazujący na możliwość przekazywania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie działań z zakresu polityki rozwoju, stanowiących zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. W związku z niespełnieniem przez Program przesłanki określonej w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, z późn. zm. 3 ), a także jego finansowo-budżetowym charakterem, nie przeprowadzono strategicznej oceny oddziaływania Programu na środowisko.

2. DIAGNOZA SYTUACJI SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ

Województwo pomorskie obejmuje obszar o powierzchni ok. 18 310 km2 i jest zamieszkiwane przez ok. 2,35 mln osób. Województwo podzielone jest na 16 powiatów oraz 4 miasta na prawach powiatu, a także 123 gminy. Województwo pomorskie jest obszarem turystycznym z dostępem do Morza Bałtyckiego i klimatem uzdrowiskowym.

Rozwój obszaru województwa wymaga zapewnienia funkcjonowania sprawnej sieci transportowej. Rosnące natężenie ruchu i obciążenie istniejącej infrastruktury drogowej powoduje pogarszanie się jej stanu technicznego, a co za tym idzie - bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Istniejąca infrastruktura jest również niewystarczająca w kontekście postępującej urbanizacji terenów położonych przy trasach prowadzących do miejscowości turystycznych.

W związku ze zwiększeniem napływu ludności na teren województwa za obszar wymagający interwencji uznać należy również świadczenie usług publicznych, w szczególności w zakresie opieki zdrowotnej, edukacji oraz zapewniania bezpieczeństwa.

Podkreślić należy, że na terenie województwa pomorskiego przygotowywane są inwestycje w zakresie elektrowni jądrowej, morskich elektrowni wiatrowych, przyłączania tych elektrowni do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego oraz inwestycje służące poprawie pewności zasilania odbiorców energii elektrycznej w województwie pomorskim. Wyżej wymienione inwestycje są realizowane m.in. przez będące jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa Polskie Elektrownie Jądrowe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne Spółka Akcyjna z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie. Na obszarze województwa pomorskiego powstanie nie tylko elektrownia jądrowa, ale i obiekty takie jak stacje elektroenergetyczne (m.in. stacja elektroenergetyczna Krzemienica i Choczewo) oraz linie elektroenergetyczne najwyższych napięć (m.in. linia 400 kV od nowej stacji w rejonie Trójmiasta do nowej stacji w rejonie Konina czy dwie linie 400 kV od nowej stacji na obszarze Pomorza Gdańskiego do nowej stacji w rejonie Trójmiasta). Ponadto na obszarze Morza Bałtyckiego rozwijane będą projekty morskich elektrowni wiatrowych.

Przygotowanie i realizacja wyżej wymienionych inwestycji wiąże się z wykorzystaniem istniejącej na terenie województwa pomorskiego infrastruktury transportowej i rekreacyjno-turystycznej, a także związanej ze świadczeniem usług publicznych. Kluczowe inwestycje w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, o których mowa powyżej, oddziałują w szczególności na infrastrukturę powiatów: lęborskiego, puckiego, słupskiego i wejherowskiego oraz gmin: Choczewo, Gniewino, Krokowa, Lębork, Łeba, Łęczyca, Nowa Wieś Lęborska, Słupsk (gmina wiejska), Wicko, Wejherowo (gmina wiejska) oraz Wejherowo Miasto.

Jak już zostało wskazane, prowadzenie wyżej wymienionych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej wiązać będzie się w wykorzystaniem istniejącej w jednostkach samorządu terytorialnego infrastruktury. Wobec zwiększenia ruchu oraz napływu ludności na teren województwa pomorskiego konieczne będzie w szczególności rozbudowanie infrastruktury drogowej oraz zwiększenie nakładów przeznaczanych na zapewnienie prawidłowego świadczenia usług publicznych (m.in. w zakresie opieki zdrowotnej, dostępu do wody, gospodarki nieczystościami i odpadami). W związku z prowadzonymi inwestycjami istotne będzie również wsparcie rozwoju infrastruktury społecznej, kulturalnej i sportowej. Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej może również wpłynąć na okresowe zmniejszenie ruchu turystycznego. W celu uniknięcia negatywnych skutków związanych z tym zmniejszeniem konieczna może okazać się budowa nowej, atrakcyjnej infrastruktury turystycznej. Reasumując należy wskazać, że istniejąca na terenie województwa pomorskiego infrastruktura, biorąc pod uwagę skalę przygotowywanych i realizowanych w tym województwie inwestycji, jest niewystarczająca, a jej wykorzystanie w związku z przygotowaniem i realizacją inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej może prowadzić do dalszego pogarszania jej stanu i negatywnych konsekwencji dla bezpieczeństwa oraz komfortu osób z niej korzystających.

3. CEL PROGRAMU

Program ma na celu zwiększenie możliwości rozwoju województwa pomorskiego i podniesienie jakości życia jego mieszkańców, poprzez wsparcie finansowe zadań własnych wybranych jednostek samorządu terytorialnego. Program realizuje następujące cele szczegółowe:

1) poprawa dostępności transportowej;

2) podniesienie jakości życia mieszkańców województwa pomorskiego;

3) wzrost atrakcyjności turystycznej województwa pomorskiego.

4. BUDŻET PROGRAMU

4.1. Źródła finansowania

Źródłem finansowania realizacji Programu są środki budżetu państwa pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa cz. 83, poz. 45 - Środki na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, jak również środki przeznaczane w ramach wkładu własnego przez jednostki samorządu terytorialnego.

Środki z budżetu państwa zostaną przekazane, zgodnie z art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w formie dotacji celowych na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Wkład własny jednostek samorządu terytorialnego jest finansowanych z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego, w tym z darowizn od podmiotów prowadzących inwestycje w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim dokonanych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego objętych Programem, w ramach tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu.

4.2. Kwota środków przeznaczonych na finansowanie realizacji Programu i jej podział

Na realizację Programu przeznacza się kwotę 312 500 000 zł w latach 2024-2028, zgodnie z poniższym podziałem na lata:

2024 2025 2026 2027 2028 Razem
Budżet państwa do 70 mln zł do 50 mln zł do 40 mln zł do 40 mln zł do 50 mln zł do 250 mln zł
Wkład własny j.s.t. do 17,5 mln zł do 12,5 mln zł do 10 mln zł do 10 mln zł do 12,5 mln zł do 62,5 mln zł
Suma do 87,5 mln zł do 62,5 mln zł do 50 mln zł do 50 mln zł do 62,5 mln zł do 312,5 mln zł

Podział kwoty z budżetu państwa alokowanej na Program na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze wpływ przygotowywanych i realizowanych w województwie pomorskim inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, jest następujący:

1) gmina Choczewo - do 21 mln zł;

2) gmina Gniewino - do 9 mln zł;

3) gmina Krokowa - do 6 mln zł;

4) gmina Lębork - do 8 mln zł;

5) gmina Łęczyce - do 8 mln zł;

6) gmina Łeba - do 8 mln zł;

7) gmina Nowa Wieś Lęborska - do 8 mln zł;

8) gmina wiejska Słupsk - do 6 mln zł;

9) gmina Wicko - do 10 mln zł;

10) Wejherowo - do 8 mln zł;

11) gmina wiejska Wejherowo - do 8 mln zł;

12) powiat wejherowski - do 72 mln zł;

13) powiat lęborski - do 39 mln zł;

14) powiat pucki - do 19,5 mln zł;

15) powiat słupski - do 19,5 mln zł.

W razie ryzyka niewykorzystania środków w wyżej określonej kwocie przez daną jednostkę samorządu terytorialnego w okresie realizacji Programu, środki mogą zostać alokowane na pozostałe wyżej wymienione jednostki samorządu terytorialnego. Realokacja dokonywana jest przez Wojewodę Pomorskiego, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw energii. Realokacja, o której mowa w poprzednim zdaniu, nie wymaga dokonywania zmian w Programie.

5. ZAKRES PODMIOTOWY I TERYTORIALNY PROGRAMU

Wsparciem w ramach Programu zostanie objęte terytorium jednostek samorządu terytorialnego z obszaru województwa pomorskiego. Wnioskodawcami i tym samym beneficjentami w ramach Programu mogą być:

1) gmina Choczewo;

2) gmina Gniewino;

3) gmina Krokowa;

4) gmina Lębork;

5) gmina Łęczyce;

6) gmina Łeba;

7) gmina Nowa Wieś Lęborska;

8) gmina wiejska Słupsk;

9) gmina Wicko;

10) Wejherowo;

11) gmina wiejska Wejherowo;

12) powiat wejherowski;

13) powiat lęborski;

14) powiat pucki;

15) powiat słupski.

Wyżej wymienione jednostki samorządu terytorialnego będą korzystać z efektów działań finansowanych w ramach Programu.

6. ZAKRES PRZEDMIOTOWY MOŻLIWY DO OBJĘCIA WSPARCIEM W RAMACH PROGRAMU

Wskazane w rozdziale 3 cele szczegółowe Programu są realizowane przez zadania, których zakres wpisuje się w następujące działania:

Działanie 1. Inwestycje w infrastrukturę drogową

Jednym z problemów województwa pomorskiego jest niska jakość infrastruktury drogowej, jej niedostosowanie do standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz braki w infrastrukturze towarzyszącej. Powyższe problemy pogłębić może korzystanie z tej infrastruktury przez pojazdy o dużej masie w związku z przygotowaniem i realizacją inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej.

Zwiększenie jakości infrastruktury drogowej nie tylko zwiększy poziom jakości życia mieszkańców, ale również podniesie atrakcyjność inwestycyjną całego obszaru oraz umożliwi sprawne przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej.

W ramach Programu jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać wsparcie na inwestycje w budowę albo przebudowę dróg gminnych oraz powiatowych, będących w ich zarządzie, a w przypadku miasta na prawach powiatu - dróg publicznych będących w zarządzie prezydenta miasta, jak również inwestycje poprawiające mobilność oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego.

W ramach działania możliwe jest objęcie wsparciem następujących zadań:

1) budowa albo przebudowa dróg powiatowych, gminnych lub - w przypadku miasta na prawach powiatu - dróg publicznych będących w zarządzie prezydenta miasta;

2) inwestycje w ciągach dróg powiatowych, gminnych lub - w przypadku miasta na prawach powiatu - dróg publicznych będących w zarządzie prezydenta miasta, stanowiące ich zadanie własne, dotyczące budowy albo przebudowy skrzyżowań i skrzyżowań z ruchem okrężnym, chodników, przejść dla pieszych, wysepek dla pieszych, ścieżek rowerowych, oświetlenia ulicznego, przystanków i zatok dla autobusów, zatok postojowych, progów spowalniających, parkingów rowerowych, ławek i innych miejsc odpoczynku, wprowadzanie rozwiązań inteligentnych systemów transportowych lub inwestycje służące zwiększaniu bezpieczeństwa i komfortu poruszania się mieszkańców (np. centra przesiadkowe);

3) budowa albo przebudowa parkingów.

Elementem zadania realizowanego w ramach działania mogą być:

1) wydatki wynikające z porozumienia, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 645, 760, 1193 i 1688);

2) wydatki wynikające z kolizji z obiektami liniowymi w granicach pasa drogowego. Działanie 1 przyczynia się do realizacji celu szczegółowego 1.

Działanie 2. Inwestycje w infrastrukturę społeczną

Za konieczne uznać należy zwiększenie dostępu mieszkańców do podstawowych usług publicznych. Osiągnięcie tego celu jest możliwe poprzez zapewnienie dostępu do dobrej jakości usług opieki zdrowotnej, edukacji oraz poprawy poziomu poczucia bezpieczeństwa.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą realizować w ramach działania takie zadania jak:

1) poprawa infrastruktury związanej z edukacją:

a) budowa albo przebudowa lub wyposażenie szkół, przedszkoli, żłobków, bibliotek oraz ich elementów funkcjonalnych, np. toalet, stołówek, świetlic,

b) budowa albo przebudowa lub wyposażenie szkolnych obiektów sportowych lub obiektów o charakterze przyszkolnym, zlokalizowanych na terenie szkół, bądź w ich najbliższym sąsiedztwie, np. sal gimnastycznych, hal sportowych, boisk, oświetlenia obiektów, terenowych urządzeń sportowych (np. skate parków, siłowni plenerowych, placów sprawnościowych),

c) zakup urządzeń i sprzętu sportowego;

2) poprawa infrastruktury związanej z ochroną zdrowia:

a) budowa albo przebudowa infrastruktury oraz zakup sprzętu lub wyposażenia na potrzeby świadczenia usług całodobowej lub dziennej opieki zdrowotnej,

b) modernizacja oraz wyposażenie placówek opieki zdrowotnej;

3) poprawa infrastruktury związanej z bezpieczeństwem:

a) modernizacja jednostek straży pożarnej, w tym zakup niezbędnego sprzętu,

b) budowa albo przebudowa lub wyposażenie budynków użyteczności publicznej. Zadania realizowane w ramach działania mogą zawierać wydatki związane z dostosowaniem infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Działanie 2 przyczynia się do realizacji celu szczegółowego 2.

Działanie 3. Inwestycje w infrastrukturę czasu wolnego i infrastrukturę turystyczną

Na poziom jakości życia ma również wpływ dostępność infrastruktury związanej ze spędzaniem wolnego czasu, umożliwiających mieszkańcom oraz turystom uprawianie sportów i szeroko pojętą rekreację.

Celem interwencji w tym działaniu jest poprawa infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, w zakresie poprawy infrastruktury czasu wolnego:

1) budowa albo przebudowa ogólnodostępnych obiektów sportowych wraz z wyposażeniem oraz ich zaplecza technicznego;

2) budowa albo przebudowa budynków wraz z wyposażeniem na potrzeby działalności kulturalnej, turystycznej i sportowo-rekreacyjnej;

3) budowa albo przebudowa wraz z zakupem sprzętu i wyposażenia w celu utworzenia centrum aktywności lokalnej;

4) wytyczanie nowych i odnowa istniejących szlaków turystycznych, w tym pieszych, rowerowych, konnych i kajakowych;

5) tworzenie nowych lub modernizacja istniejących publicznych przestrzeni rekreacyjnych, np. plaż i obszarów nadwodnych, terenów zielonych (parków, ogrodów i placów), oraz rekultywacja przestrzeni publicznej stanowiącej centrum życia społecznego w danej miejscowości lub uczęszczanej przez turystów.

Zadania realizowane w ramach działania mogą zawierać wydatki związane z dostosowaniem infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Działanie 3 przyczynia się do realizacji celów szczegółowych 2 i 3.

Działanie 4. Ochrona środowiska naturalnego

Istotnym z punktu widzenia jakości życia mieszkańców każdej społeczności jest stan środowiska naturalnego, na który duży wpływ ma jakość prowadzonej gospodarki wodno-ściekowej. Sposób uzdatniania wody na potrzeby gospodarstw domowych wraz ze sposobem utylizacji wytworzonych ścieków, ma istotne znaczenie dla lokalnego ekosystemu oraz stanu zdrowia i jakości życia mieszkańców. Wskazać należy, że napływ ludności w związku z przygotowaniem i realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej będzie wiązał się z wyższym stopniem eksploatacji istniejącej infrastruktury.

Zadania w ramach działania będą wspierane w zakresie:

1) budowy albo przebudowy sieci wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków;

2) budowy albo przebudowy stacji uzdatniania wody;

3) wykonania urządzeń umożliwiających pobór wód;

4) budowy albo przebudowy stacji zlewnych;

5) wsparcia dla nowoczesnych technologii uzdatniania wody (m.in. zakup urządzeń i aparatury, np. mobilne laboratoria, instalacje kontrolno-pomiarowe dla celów lokalnego monitoringu jakości wody oraz wspomagające proces uzdatniania i przesyłu wody konsumpcyjnej);

6) budowy albo przebudowy punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

Działanie 4 przyczynia się do realizacji celu szczegółowego 2 i 3.

Zakres przedmiotowy zadań do wsparcia w ramach budżetu Programu określają wnioskodawcy mając na uwadze zadania własne jak również zakres możliwy do objęcia wsparciem wynikający z Programu. Zakres rzeczowy zadania może obejmować elementy właściwe dla więcej niż jednego z wyżej wymienionych działań.

7. TERMIN REALIZACJI PROGRAMU

Program realizowany będzie w latach 2024-2028. Wydatki budżetu państwa

w związku z realizacją Programu zostały zaplanowane na lata 2024-2028.

8. WARUNKI, JAKIE MUSZĄ SPEŁNIAĆ ZADANIA KWALIFIKUJĄCE

SIĘ DO WSPARCIA W RAMACH PROGRAMU

Zadanie z zakresu, o którym mowa w rozdziale 6, może zostać objęte wsparciem w formie dotacji celowej w ramach Programu, o ile spełnia następujące warunki:

1) zadanie stanowi zadanie własne jednostki samorządu terytorialnego;

2) zadanie realizuje cele określone w Strategii;

3) zadanie posiada dokumentację techniczną umożliwiającą przygotowanie kosztorysu - jeśli to zasadne;

4) na moment wnioskowania o dotację celową rzeczowa realizacja zadania nie rozpoczęła się;

5) zadanie wpisuje się w co najmniej jedno z działań opisanych w rozdziale 6;

6) zakres rzeczowy zadania wpisuje się w zakres rzeczowy właściwy dla działań opisanych w rozdziale 6;

7) wydatki przewidziane w zakresie rzeczowym zadania są niezbędne do prawidłowej realizacji zadania;

8) wnioskowana kwota dotacji celowej na dane zadanie nie powoduje przekroczenia kwoty ogółem z budżetu państwa na realizację Programu, jak również kwoty w Programie przewidzianej na danego wnioskodawcę (z zastrzeżeniem sytuacji, w której środki zostały realokowane - wówczas limit stanowi kwota wynikająca z realokacji);

9) wnioskowana kwota dotacji celowej stanowi nie więcej niż 80% wartości kosztów realizacji zadania (wydatków kwalifikowalnych), również w poszczególnych latach jego realizacji, a w przypadku gdy zadanie w żadnym zakresie jest już finansowane z dotacji, funduszy rządowych lub państwowych funduszy celowych lub środków Unii Europejskiej innych niż środki regionalnego programu operacyjnego lub programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, opracowanego przez zarząd województwa, łączny udział dotacji oraz innych ww. źródeł może stanowić do 80% kosztów realizacji zadania (wydatków kwalifikowalnych), bez uszczerbku dla warunków, na jakich została przyznana wcześniejsza dotacja;

10) zadanie lub jego część stanowiąca funkcjonalną całość nie były, nie są i nie będą w żadnym zakresie objęte dofinansowaniem ze środków regionalnego programu operacyjnego lub programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, opracowanego przez zarząd województwa;

11) zadanie lub jego cześć stanowiąca funkcjonalną całość nie były, nie są i nie będą w żadnym zakresie objęte dofinansowaniem ze środków Rządowego programu na rzecz zwiększania szans rozwojowych Ziemi Słupskiej na lata 2019-2026 ustanowionego uchwałą nr 117/2019 Rady Ministrów z dnia 7 października 2019 r.;

12) infrastruktura objęta wsparciem w ramach zadania nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej w wymiarze większym niż 20% wydajności/zasobów rocznie;

13) przyznanie wsparcia na zadanie nie będzie stanowić pomocy publicznej lub pomocy de minimis;

14) wnioskodawca posiada środki na sfinansowanie wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% wartości zadania;

15) w przypadku zadania dotyczącego budowy albo przebudowy dróg - zadanie nie stanowi zadania obronnego w rozumieniu ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (Dz. U. z 2023 r. poz. 1983).

9. KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW

W ramach Programu wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki niezbędne do realizacji zadania, do poniesienia po podpisaniu umowy dotacji, ale nie wcześniej niż 1 stycznia 2024 roku, zgodnie z przepisami (w szczególności dotyczącymi konkurencji, pomocy publicznej, udzielania zamówień publicznych, ochrony środowiska, oraz polityki równych szans), przy czym:

1) środki dotacji nie mogą zostać przeznaczone na refundację wydatków;

2) VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny, jeśli beneficjent nie ma możliwości jego odliczenia, a powstała w wyniku realizacji zadania infrastruktura nie jest wykorzystywana do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT;

3) w przypadku zadań dotyczących przygotowania dokumentacji wydatki są kwalifikowalne, jeśli beneficjent w okresie 3 lat od zakończenia realizacji zadania rozpocznie realizację inwestycji, której dotyczyła dokumentacja, niezależnie od źródła finansowania;

4) środki dotacji mogą zostać przeznaczone na wydatki majątkowe, w tym związane z kosztami opracowania dokumentacji projektowej, zakupu i przygotowania gruntu pod budowę oraz ekspertyz, świadectw, operatów, studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych oraz prac archeologicznych, dotyczących tych inwestycji, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. poz. 1579).

10. SYSTEM I ZASADY REALIZACJI PROGRAMU

10.1. Instytucje systemu

Instytucjami zaangażowanymi w realizację Programu są:

1) minister właściwy do spraw energii;

2) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego;

3) wojewoda pomorski;

4) gmina Choczewo;

5) gmina Gniewino;

6) gmina Krokowa;

7) gmina Lębork;

8) gmina Łęczyce;

9) gmina Łeba;

10) gmina Nowa Wieś Lęborska;

11) gmina wiejska Słupsk;

12) gmina Wicko;

13) Wejherowo;

14) gmina wiejska Wejherowo;

15) powiat wejherowski;

16) powiat lęborski;

17) powiat pucki;

18) powiat słupski.

10.2. Nabór i weryfikacja wniosków o udzielenie dotacji w ramach Programu

Nabór wniosków o udzielenie dotacji odbywa się od przyjęcia Programu do zakończenia jego realizacji w trybie ciągłym do wyczerpania kwot, o których mowa w rozdziale 4.2, z zastrzeżeniem, iż wniosek zawierający wydatki na dany rok jest składany nie później niż do końca czerwca tego roku.

Za weryfikację wniosków o udzielenie dotacji w ramach Programu odpowiada Wojewoda Pomorski.

Wnioskodawca przedkłada Wojewodzie Pomorskiemu wniosek o udzielenie dotacji celowej na zadanie stanowiące jego zadanie własne. Wniosek o udzielenie dotacji celowej na podstawie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju zawiera:

1) nazwę wnioskodawcy;

2) tytuł zadania;

3) podmiot odpowiedzialny za realizację zadania;

4) wartość kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w ramach zadania z podziałem na źródła finansowania, w tym w podziale na poszczególne lata;

5) wnioskowaną kwotę dotacji celowej z budżetu państwa w podziale na lata z uwzględnieniem zasady, iż maksymalny udział dotacji celowej w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych w ramach zadania i w każdym roku nie może przekroczyć 80%;

6) opis zadania wraz z:

a) uzasadnieniem realizacji zadania, w szczególności opisującym jego wpływ na podniesienie rozwoju i konkurencyjności regionu i zgodność ze Strategią,

b) wskazaniem wpływu zadania na realizację celów Programu,

c) szczegółowym harmonogramem rzeczowo-finansowym realizacji zadania,

d) opisem źródeł finansowania zadania,

e) opisem założeń wykorzystania infrastruktury objętej wsparciem w ramach Programu i wskazaniem, czy infrastruktura ta będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej (nie dotyczy zadań, których zakres obejmuje jedynie przygotowanie dokumentacji);

7) oświadczenie jednostki samorządu terytorialnego potwierdzające zabezpieczenie lub posiadanie środków na realizację zadania;

8) oświadczenie jednostki samorządu terytorialnego dotyczące dopełnionych do dnia złożenia wniosku wymogów prawnych związanych z planowaną realizacją inwestycji; oświadczenie zawiera informacje o prawie do dysponowania nieruchomością w formie własności lub użytkowania wieczystego, aktualnym zgłoszeniu, pozwoleniu na budowę lub zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz innych wymaganych przepisami, w tym przepisami o ochronie środowiska, pozwoleniach, uzgodnieniach, opiniach i ocenach, a także - o posiadaniu kompletnej dokumentacji technicznej i projektowej lub planowanym sposobie jej uzyskania (nie dotyczy zadań, których zakres obejmuje jedynie przygotowanie dokumentacji);

9) oświadczenie jednostki samorządu terytorialnego o spełnianiu przez zadanie wymogów wymienionych w rozdziale 8;

10) w przypadku zadań dotyczących przygotowania dokumentacji - oświadczenie jednostki samorządu terytorialnego o zobowiązaniu do rozpoczęcia realizacji inwestycji w okresie 3 lat od zakończenia realizacji zadania, której dotyczyła dokumentacja, niezależnie od źródła finansowania, pod rygorem zwrotu dotacji.

Wnioski podlegają weryfikacji przez Wojewodę Pomorskiego pod kątem zgodności z zakresem wsparcia i zasadami wynikającymi z Programu, w szczególności warunkami wymienionymi w rozdziale 8, jak również w zakresie kwot alokowanych z budżetu państwa na poszczególne lata (wnioskowana kwota dotacji celowej w ramach zadania na poszczególne lata nie może powodować przekroczenia kwoty z budżetu państwa zaplanowanej na dany rok w Programie).

W przypadku gdy wniosek jest niekompletny lub dane w nim zawarte są niespójne, wnioskodawca jest wzywany do uzupełnienia lub przedstawienia wyjaśnień.

Niespełnienie warunków wymienionych w rozdziale 8 uniemożliwia objęcie danego zadania wsparciem w ramach Programu.

Na podstawie poprawnego pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym wniosku o udzielenie dotacji, wojewoda przygotowuje wniosek o wydanie opinii w trybie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, który wraz z kopią wniosku o udzielenie dotacji celowej na zadanie oraz kopiami oświadczeń wymienionych powyżej jest przekazywany do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, z zastrzeżeniem, iż dokumenty dla wniosku zawierającego wydatki na dany rok są przekazywane do ministra do końca sierpnia danego roku.

10.3. Wydawanie przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego opinii w trybie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju udzielania dotacji celowych

Na podstawie wniosku o wydanie opinii, o którym mowa w rozdziale 10.2, oraz załączonych do niego dokumentów, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wydaje opinię w trybie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju co do zasadności finansowania danego zadania w ramach Programu.

10.4. Udzielanie dotacji celowej w ramach Programu

Po wydaniu przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego pozytywnej opinii w trybie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, Wojewoda Pomorski może zawrzeć umowę dotacji celowej oraz wystąpić do ministra właściwego do spraw budżetu o uruchomienie środków z rezerwy celowej na dany rok.

Rezerwa celowa jest uruchamiana przez ministra właściwego do spraw budżetu na wniosek Wojewody Pomorskiego w trybie i na zasadach wynikających z przepisów o finansach publicznych.

Maksymalny udział dotacji celowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie zadania w trybie art. 20a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wynosi nie więcej niż 80% kosztów kwalifikowalnych zadania w całym okresie realizacji inwestycji oraz w każdym roku budżetowym.

Wnioskodawca jest zobowiązany do dostarczenia Wojewodzie Pomorskiemu kopii uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego (a w przypadku zadania realizowanego w okresie dłuższym niż jeden rok budżetowy - Wieloletniej Prognozy Finansowej) potwierdzającej zabezpieczenie wkładu własnego do dnia zawarcia umowy dotacji. Niedostarczenie kopii uchwały budżetowej uniemożliwia zawarcie umowy dotacji.

Wnioskodawcy nie przysługują środki odwoławcze ani środki zaskarżenia na żadnym etapie realizacji procesu naboru, weryfikacji, opiniowania projektów.

10.5. Wykorzystanie i rozliczanie dotacji celowej

Dotacja celowa podlega wykorzystaniu i rozliczeniu zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa.

Szczegółowe zasady przekazywania, wykorzystania i rozliczania dotacji celowej określa umowa dotacji celowej zawarta między jednostką samorządu terytorialnego a Wojewodą Pomorskim.

Zmniejszenie wartości zadania powoduje odpowiednio zmniejszenie dotacji z budżetu państwa. Ewentualne zwiększenie wartości zadania jest finansowane w całości przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Umowa oprócz standardowych postanowień powinna zawierać klauzulę dotyczącą trwałości zadania przez okres co najmniej 5 lat od momentu jego zakończenia tj. niepoddawania go znaczącej modyfikacji oraz utrzymania charakteru własności przez realizującą je jednostkę samorządu terytorialnego, a w przypadku zadań dotyczących przygotowania dokumentacji - zobowiązanie beneficjenta do rozpoczęcia realizacji inwestycji w okresie 3 lat od zakończenia realizacji zadania, której dotyczyła dokumentacja, niezależnie od źródła finansowania, pod rygorem zwrotu dotacji. Zdefiniowanie pojęć "moment zakończenia działania" oraz "znacząca modyfikacja" powinno zostać określone w umowie dotacji celowej.

W umowie należy umieścić zastrzeżenie, że wszelkie odszkodowania, kary i upusty uzyskane przez beneficjentów od wykonawców zadań pomniejszają wartość dotacji proporcjonalnie do zaangażowania budżetu państwa w zadaniu.

W trakcie realizacji zadania beneficjent może wnioskować do Wojewody Pomorskiego o zmianę harmonogramu finansowania zadania, przy czym zmiany te nie mogą powodować powstania zobowiązań budżetu państwa po roku 2028. Wojewoda analizuje zasadność i możliwość zmian w harmonogramach z uwzględnieniem limitu wydatków na dany rok budżetowy.

Wnioski o wyrażenie zgody na zmianę harmonogramów realizacji zadania należy składać do Wojewody Pomorskiego niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności wpływających na zmianę harmonogramu lub uzyskaniu informacji w tym zakresie, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy zmiana taka wiąże się z koniecznością zmiany Programu - zgoda Wojewody może zostać wyrażona dopiero po dokonaniu zmiany Programu.

Wojewoda Pomorski monitoruje wykorzystanie dotacji celowej oraz jej prawidłowe i terminowe rozliczenie. Jednocześnie Wojewoda Pomorski odpowiada za kontrolę realizacji zadania zgodnie z umową dotacji, w tym w zakresie wykorzystania dotacji celowej.

Wojewoda Pomorski odpowiada za realizację Programu, mając na uwadze konieczność zapewnienia jego niezakłóconego przebiegu, a także potrzebę gromadzenia i bieżącego aktualizowania danych o wykorzystaniu dotacji przez jednostki.

Beneficjenci przekazują Wojewodzie Pomorskiemu sprawozdanie z wykorzystania dotacji celowych z budżetu państwa w danym roku w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego za okres od początku realizacji zadania oraz za dany rok.

Wojewoda Pomorski sporządza i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw energii, w terminie do dnia 28 lutego każdego roku, zbiorcze zestawienie wykorzystania dotacji celowych w ramach Programu wraz z opisem postępów w realizacji Programu w poprzednim.

Minister właściwy do spraw energii przedstawia Radzie Ministrów, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.

10.6. Monitorowanie i ocena stopnia osiągania celów Programu

Monitorowanie osiągania celów Programu opiera się na monitorowaniu w trybie półrocznym zadań objętych wsparciem w ramach Programu w trakcie ich realizacji (postęp rzeczowo-finansowy), jak również efektów rzeczowych osiągniętych w wyniku ich realizacji.

Wskazanie wartości bazowych i docelowych wskaźników realizacji Programu na poziomie danego zadania nastąpi na etapie wnioskowania o dotację przez jednostki samorządu terytorialnego.

Poniżej określono katalog wskaźników w zakresie wsparcia w ramach działań opisanych w rozdziale 6. Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać i monitorować wszystkie wskaźniki spośród niżej wymienionych, które są właściwe dla realizowanego zadania. Jeśli w opinii wnioskodawcy lista poniższych wskaźników jest niewystarczająca, możliwe jest wskazanie wskaźników dodatkowych.

Działanie 1:

1) długość nowych dróg gminnych (km);

2) długość przebudowanych dróg gminnych (km);

3) długość nowych dróg powiatowych (km);

4) długość przebudowanych dróg powiatowych (km);

5) liczba nowych albo przebudowanych skrzyżowań (szt.);

6) długość powstałych ciągów pieszych (km);

7) długość powstałych ciągów pieszo-rowerowych (km);

8) liczba powstałych albo przebudowanych obiektów mostowych (szt.);

9) długość nowych dróg będących w zarządzie prezydenta miasta na prawach powiatu innych niż drogi gminne i powiatowe (km);

10) długość przebudowanych dróg będących w zarządzie prezydenta miasta na prawach powiatu innych niż drogi gminne i powiatowe (km).

Działanie 2:

1) liczba wybudowanych albo przebudowanych lub wyposażonych szkół, przedszkoli, żłobków lub bibliotek (szt.);

2) liczba wybudowanych albo przebudowanych lub wyposażonych szkolnych lub przyszkolnych obiektów sportowych (szt.);

3) liczba wspartych obiektów szkolnych, przedszkolnych, żłobkowych lub bibliotecznych (szt.);

4) liczba wybudowanych albo przebudowanych lub wyposażonych obiektów opieki zdrowotnej (szt.);

5) liczba wybudowanych albo przebudowanych lub wyposażonych budynków użyteczności publicznej (szt.).

Działanie 3:

1) liczba wybudowanych albo przebudowanych lub wyposażonych ogólnodostępnych obiektów sportowych (szt.);

2) liczba wybudowanych albo przebudowanych lub wyposażonych budynków na potrzeby działalności kulturalnej, turystycznej i sportowo-rekreacyjnej (szt.);

3) długość utworzonych szlaków turystycznych (km);

4) długość odnowionych szlaków turystycznych (km);

5) liczba utworzonych, zmodernizowanych lub zrekultywowanych publicznych przestrzeni rekreacyjnych (szt.).

Działanie 4:

1) liczba wybudowanych albo przebudowanych oczyszczalni ścieków i stacji uzdatniania wody (szt.);

2) liczba wybudowanych albo przebudowanych sieci wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz stacji zlewnych (km/szt.);

3) liczba wykonanych urządzeń umożliwiających pobór wód (szt.);

4) liczba obiektów objętych wsparciem wsparcia dla nowoczesnych technologii uzdatniania wody (szt.);

5) liczba wybudowanych albo przebudowanych punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (szt.).

Beneficjenci przedkładają Wojewodzie Pomorskiemu informację o postępie rzeczowo-finansowym w ramach zadania do końca miesiąca następującego po danym półroczu.

Wojewoda Pomorski odpowiada za monitorowanie Programu na poziomie poszczególnych zadań. Wyniki monitorowania Wojewoda Pomorski ujmuje w, przekazywanym ministrowi właściwemu do spraw energii, zbiorczym zestawieniu wykorzystania dotacji celowych w ramach Programu wraz z opisem postępów w realizacji Programu, o którym mowa w rozdziale 10.5.

Po zakończeniu realizacji Programu, minister właściwy do spraw energii przygotowuje sprawozdanie z realizacji Programu i przedstawia je Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 czerwca 2029 roku.

11. DZIAŁANIA INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU

W ramach wszystkich zadań objętych dofinansowaniem z Programu będą realizowane działania informacyjne z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. poz. 953 i 2506 oraz z 2023 r. poz. 1471). Szczegóły dotyczące podejmowania działań informacyjnych w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego objętego dofinansowaniem z Programu zostaną określone w umowie dotacji celowej.

12. KOMPLEMENTARNOŚĆ

Komplementarnie do zadań wspieranych w ramach Programu będą realizowane z udziałem innych środków publicznych, w szczególności inwestycje wymienione w przyjętym uchwałą Rady Ministrów nr 103 z dnia 20 czerwca 2023 r. Programie wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim (M.P. poz. 697 i 1234).

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1113, 1501, 1506, 1688, 1719, 1890, 1906 i 2029.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.1

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim".
Data aktu: 08/12/2023
Data ogłoszenia: 02/01/2024
Data wejścia w życie: 03/01/2024