1 Ustawa o archiwach (wraz z wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi) reguluje organizację Archiwów Państwowych podległych Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych oraz zasady postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną oraz ich przechowywania w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych. Archiwa Państwowe tworzy, łączy i likwiduje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia (art. 24 ust. 1 ustawy o archiwach), kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowej organizacji Archiwów Państwowych przez dostosowanie ich liczby, charakteru, wielkości i właściwości miejscowej do ilości przechowywanych materiałów archiwalnych, a także biorąc pod uwagę racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi oraz mieniem Archiwów Państwowych. Sieć Archiwów Państwowych obejmuje trzy archiwa o charakterze centralnym (Archiwum Główne Akt Dawnych, Archiwum Akt Nowych, Narodowe Archiwum Cyfrowe) oraz trzydzieści archiwów o charakterze regionalnym, przy czym zasięg działania archiwów regionalnych nie pokrywa się z podziałem administracyjnym kraju. Działalność finansową Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, zwanej dalej "NDAP", i Archiwów Państwowych reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), zwana dalej "ustawą o finansach publicznych". Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych pełni rolę dysponenta drugiego stopnia względem Archiwów Państwowych. Archiwa Państwowe w ramach działalności archiwalnej realizują określone zadania publiczne: gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie, opracowanie, zabezpieczenie i udostępnianie materiałów archiwalnych oraz prowadzenie działalności informacyjnej (art. 23 ustawy o archiwach). Archiwa Państwowe wykonują również szereg obowiązków z zakresu ochrony dokumentów, które nakłada na nie ustawa o archiwach. Zgodnie z przepisem art. 16 tej ustawy, Archiwa Państwowe wykonują usługi związane z wyszukiwaniem informacji i danych zawartych w materiałach archiwalnych, ich przetwarzaniem i sporządzaniem ich kopii (wyciągów, wypisów, etc.). Archiwa Państwowe jako urzędy wiary publicznej są instytucjami, w których przechowywane zbiory posiadają wartość dowodową w zakresie potwierdzania lub zaprzeczania zgodności z prawem, udowadniania praw, starania się o zadośćuczynienie (np. przy ubieganiu się o odszkodowania za roboty przymusowe na terenie III Rzeszy). Ponadto Archiwa Państwowe są prawnie zobowiązane do zabezpieczania dokumentacji osobowej i płacowej służącej do realizacji świadczeń emerytalno-rentowych w sytuacjach wymienionych w ustawie o archiwach, szczególnie grożących ich zniszczeniem. Jednocześnie dokumenty zgromadzone w Archiwach Państwowych są świadectwem dorobku cywilizacyjnego i kulturowego państwa polskiego. Dotyczą między innymi działalności władz państwowych, samorządowych i innych instytucji publicznych, funkcjonowania organizacji gospodarczych, samorządowych, prywatnych oraz życia wybitnych osobistości. W posiadaniu archiwów są też bogate zbiory dokumentujące dzieje najważniejszych polskich rodów i rodzin. Najstarsze zgromadzone dokumenty pochodzą z XII wieku, najnowsze zaś z początków XXI wieku. W Archiwach Państwowych jest zgromadzona dokumentacja wszelkiego rodzaju: aktowa, dokumenty pergaminowe i papierowe, dokumentacja techniczna, geodezyjno-kartograficzna i fotograficzna, dokumenty filmowe i dźwiękowe (czyli audiowizualna) oraz materiały ulotne i sfragistyczne. Część wymienionych rodzajów dokumentacji występuje także w postaci elektronicznej. Wszystkie materiały archiwalne są unikatowe. Ich ewentualne zniszczenie lub utrata, spowodowane niewłaściwymi warunkami przechowywania, oznaczałoby nieodwracalną stratę dla dziedzictwa kulturowego.
2 Na potrzeby przygotowania Programu "Archiwa" sporządzono Raport z Oceny Efektywności dla przedsięwzięcia "Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego". Na tej podstawie (w trybie art. 18 ust. 1 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym) Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, skierował do ministra właściwego do spraw finansów publicznych wniosek w sprawie wyrażenia zgody na sfinansowanie z budżetu państwa przedsięwzięcia pn. "Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego", w kwocie przekraczającej 100 000 000 zł, oraz o zgodę na sfinansowanie z budżetu państwa kosztów funkcjonowania ww. przedsięwzięcia. 12 maja 2021 r. zgoda została wydana, a po aktualizacji modelu finansowego ponowna zgoda została wydana 14 czerwca 2023 r.
3 M.in. ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720).
4 Struktura wdrażania Programu "Archiwa" jest zatem złożona tak pod względem zakresu interwencji (wdrażanie Programu "Archiwa" oznacza równoległe prowadzenie pięciu dużych inwestycji, a korzystanie z powstałej infrastruktury wiąże się ze stałym monitorowaniem procesu realizacji umów zawartych z Partnerem Prywatnym do 2052 r.), jak również z uwagi na szeroko zakreślone ramy przepisów prawa, które muszą zostać spełnione w ramach realizacji przedsięwzięcia. Oznacza to większe obciążenie administracyjne po stronie podmiotów odpowiedzialnych za realizację Programu "Archiwa". Wytypowane do realizacji w ramach Przedsięwzięcia PPP Archiwa Państwowe są przygotowane do rozpoczęcia projektu. Wszystkie posiadają stosowne nieruchomości, trzy z nich dokumentację projektową wraz z pozwoleniami na budowę, a pozostałe dokumentację koncepcyjną. Na podstawie posiadanej dokumentacji w toku dialogu konkurencyjnego zostanie wypracowany Program Funkcjonalno-Użytkowy dla projektu, mający na celu optymalizację kosztów budowy i utrzymania infrastruktury. Partner prywatny będzie ponosił odpowiedzialność za ryzyko projektowania, a istniejąca dokumentacja wymaga aktualizacji i dostosowania do zmieniających się wymogów w zakresie budownictwa ekologicznego. Program Funkcjonalno-Użytkowy będzie pełnić rolę nadrzędną wobec dokumentacji projektowej posiadanej przez Podmiot Publiczny stanowiącej załącznik do PFU. Przekazana dokumentacja projektowa stanowi wytyczne kierunkowe dla projektanta, a Partner Prywatny jest zobowiązany do opracowania dokumentacji projektowej i wprowadzenia do niej niezbędnych zmian według oczekiwań Podmiotu Publicznego wskazanych w PFU, jeśli takie będą konieczne. Podkreślenia wymaga również fakt, że część archiwów, w decyzjach przekazujących działki, ma zawarty warunek dotyczący terminu zagospodarowania nieruchomości. Niepodjęcie działań w określonym terminie może skutkować ich utratą. Archiwum Państwowe w Łodzi otrzymało działkę w centrum miasta pod warunkiem zagospodarowania jej do końca 2025 roku (zapis w Porozumieniu z władzami Miasta Łodzi z dnia 20 marca 2019 r. o zamianie nieruchomości). W skrajnej sytuacji lokalowej jest Archiwum w Piotrkowie Trybunalskim, które do 31 grudnia 2025 roku będzie musiało opuścić swoją tymczasową lokalizację, bez perspektywy znalezienia nowej siedziby. Ponadto celem zabezpieczenia zgromadzonego zasobu AP Piotrków Trybunalski wynajmuje dodatkowo od Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim magazyn w suterenie głównego skrzydła budynku o powierzchni 266,04 m2. Wygaśnięcie umowy nastąpi 31 grudnia 2026 r. Podczas prac nad oceną efektywności (służącej ocenie zasadności realizacji projektu w formule partnerstwa publiczno- -prywatnego) na podstawie analizy popytu po stronie Archiwów Państwowych na nowe powierzchnie, obowiązujących przepisów prawa oraz dostępnych możliwości zaspokojenia potrzeb archiwów w zakresie przechowywania archiwaliów oceniono, że istnieje obiektywnie uzasadnione zapotrzebowanie na przeprowadzenie inwestycji dla wymienionych wyżej archiwów.
7 "Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego", por. https://www.ppp.gov.pl/ustawy-i rozporzadzenia/ (dostęp z dnia 09.06.2022 r.).
8 "Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego", s.12: "Współpraca podmiotu publicznego i prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego powinna być, co do zasady, długoletnia, gdyż tylko wówczas możliwe będzie osiągnięcie spodziewanych korzyści wynikających z formuły PPP. W praktyce najczęściej kontrakty PPP są zawierane na okres od 10 do 30 lat. Długość kontraktu nie może być jednak krótsza niż okres zwrotu nakładów partnera prywatnego."
10 Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), s. 216: "Inwestycje w kulturę wpływają nie tylko na ekonomiczny rozwój i wzrost konkurencyjności, ale także na wzmocnienie kapitału społecznego. Inwestowanie w ochronę dziedzictwa, rozwój i modernizację infrastruktury kultury oraz edukację kulturalną - kształcenie odbiorcy i jego kulturowych kompetencji przyczynia się do rozwijania kultury i innowacyjności".
11 Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego (współdziałanie, kultura, kreatywność) 2030 została przyjęta uchwałą nr 155 Rady Ministrów z dnia 27 października 2020 r. (M.P. poz. 1060). Por. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20200001060 (dostęp z dnia 09.06.2022 r.) s. 35: W diagnozie tej strategii wskazano, iż "Zasadniczą barierą dla efektywnego funkcjonowania archiwów państwowych są niedostatki infrastrukturalne. Konieczne jest dostosowanie infrastruktury archiwów państwowych w sposób, który zagwarantuje bezpieczeństwo i sprawną obsługę gromadzonej dokumentacji. Powierzchnie magazynowe archiwów stają się niewystarczające, a infrastruktura przestarzała. Rozbudowę lub modernizację siedzib w wielu przypadkach uniemożliwia zabytkowy charakter budynków, w których lokowane były archiwa. (...) Z punktu widzenia polityki państwa najważniejsze jest inwestowanie w rozwój dużych i średnich archiwów, gdyż tam dopływ materiałów archiwalnych będzie największy i najbardziej intensywny.".
12 Ibidem, s. 78.
13 "Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego", por. https://www.ppp.gov.pl/ustawy-irozporzadzenia/ (dostęp z dnia 09.06.2022 r.). Nadrzędnym celem wskazanym w tym dokumencie jest rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego [zwanego dalej: PPP] poprzez zwiększenie skali i efektywności inwestycji w formule PPP, przy założeniu, że wybór tej formuły realizacji zadań i usług publicznych powinien prowadzić do uzyskania maksymalnych korzyści ekonomiczno-społecznych, zapewnienia lepszej jakości usług oraz dostarczanej infrastruktury publicznej. Zgodne z raportem z rynku PPP 2009 - II kw. 2023 opublikowanym 3 sierpnia 2023 r. w 2022 r., zawarto 11 umów o PPP, a w 2021 r. zawarto 10 umów o PPP. Do końca II kwartału 2023 r. zawarto 2 umowy o PPP. W Polsce w okresie 2009 - II kwartał 2023 wszczęto 647 postępowań PPP. Łączna liczba umów PPP zawartych w tym okresie wynosi 177. Partnerstwo publiczno-prywatne staje się coraz popularniejszym i skuteczniejszym sposobem realizacji inwestycji, a tym samym wypełnienia funkcji stojących przed jednostkami sektora finansów publicznych w zakresie wypełnienia przez nie ich ustawowych obowiązków względem obywateli. por. http://www.ppp.gov.pl/akualizacja-bazy-zamierzeninwestycyjnych-ppp-i-raportu-o-rynku-ppp-1/ (dostęp w dniu 19.04.2023 r.).
14 Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego, przyjęta uchwałą Rady Ministrów nr 116/2017 z dnia 26 lipca 2017 r. (RM-111-83-17), por. https://www.ppp.gov.pl/ustawy-i-rozporzadzenia/ (dostęp z dnia 26.01.2023 r.). Zgodnie ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 - z perspektywą do 2030 r. (SOR) oraz przyjętą na jej podstawie Polityką Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego model ten jest w pełni równoważny wobec innych modeli realizacji inwestycji publicznych. Projekt budowy i rozbudowy Archiwów Państwowych jest jednym z największych tego typu projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego w administracji rządowej. Przedstawiona analiza wskazała także na realizację budowy, jako pakietowego projektu partnerstwa publiczno-prywatnego. Przyjęte rozwiązanie odnosi się do projektu, który polega na połączeniu kilku niezależnych przedsięwzięć (realizowanych przez różne podmioty publiczne) w jedno większe, jakim jest - inwestycja w infrastrukturę pięciu Archiwów Państwowych. Partner Prywatny zostanie wyłoniony w trybie dialogu konkurencyjnego we wspólnym postępowaniu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej "ustawą PZP". Komisja Europejska traktuje dialog konkurencyjny jako instrument skonstruowany z myślą o udzielaniu złożonych zamówień, w tym zawierania umów o partnerstwie publiczno-prywatnym. W ramach Zielonej Księgi "Partnerstwo publiczno-prywatne, prawo wspólnotowe, zamówienia publiczne i koncesje" z 30 kwietnia 2004 r., Komisja Europejska uznała, że procedura dialogu konkurencyjnego może mieć zastosowanie również w przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego. Potwierdza to Komunikat Wyjaśniający Komisji w sprawie stosowania prawa wspólnotowego dotyczącego zamówień publicznych i koncesji w odniesieniu do zinstytucjonalizowanych partnerstw publiczno-prywatnych (ZPPP) (2008/C91/02). Z myślą o takich właśnie sytuacjach w dyrektywie 2004/18/WE wprowadzono innowacyjną procedurę, tzw. dialog konkurencyjny, która ma za zadanie chronić konkurencję między wykonawcami i jednocześnie umożliwiać podmiotom zamawiającym omówienie wszystkich aspektów danego zamówienia z każdym kandydatem. Tryb dialogu konkurencyjnego został wdrożony w zdecydowanej większości państw członkowskich UE i jest w nich wykorzystywany w dużej mierze w ramach projektów partnerstwa publiczno-prywatnego i selekcji partnerów prywatnych. Również Polityka Partnerstwa Publiczno-Prywatnego wskazuje, że "chociaż do zawarcia umów o PPP mogą być stosowane różne tryby ustawy PZP, to z punktu widzenia specyfiki i kompleksowości trybem najbardziej odpowiednim do wyboru partnera prywatnego jest dialog konkurencyjny.". Wybrano konkretną przesłankę do zastosowania trybu dialogu konkurencyjnego, tj. art. 170 w związku z art. 153 ustawy PZP (np. art. 153 pkt 3 PZP). Wybór dialogu konkurencyjnego został potwierdzony w Ocenie efektywności, w której wskazano na: a) specyfikę Projektu, wielość lokalizacji i charakter Zamówienia Wspólnego; b) (art. 38 PZP); c) specyficzne zobowiązania i wymogi techniczne zarówno w zakresie robót budowlanych, jak i w zakresie utrzymania infrastruktury, które mogą się różnić w zależności od lokalizacji; d) fakt, iż projekt jest pionierski, precedensowy w zakresie przechowywania danych wrażliwych i związane z tym wymogi technologiczne; e) konieczność ustalenia zakresu podziału zadań i obowiązków stron; f) konieczność zidentyfikowania oraz ustalenia podziału ryzyk oraz treści poszczególnych ryzyk związanych z realizacją Projektu w okresie obowiązywania umowy o PPP lub umów o PPP; g) konieczność ustalenia zasad pozyskiwania finansowania i jego zabezpieczenia; h) konieczność ustalenia umownych klauzul adaptacyjnych w przypadku wystąpienia okoliczności zewnętrznych wobec stron Umów o PPP, które mogą wymagać korekty wzajemnych obowiązków i zobowiązań stron, w świetle również długiego okresu obowiązywania umów o PPP. W zakresie realizacji Programu "Archiwa" do udziału w dialogu konkurencyjnym z warunkami postępowania zostało dopuszczonych pięciu partnerów prywatnych - czołowych firm budowlanych działających w Polsce i mających doświadczenie w zakresie realizacji projektów PPP. Należy podkreślić, że partnerzy prywatni wykazali się doświadczeniem w budowie specjalistycznych budynków kubaturowych nie tylko na terenie Polski, ale także za granicą. Do 28 czerwca br. odbyły się trzy rundy dialogu konkurencyjnego - poświęcone zarówno kwestiom technicznym, jak i finansowym. Z uwagi na zakres przedsięwzięcia postępowanie cieszy się dużym zainteresowaniem partnerów prywatnych, jednakże dla sukcesu przedsięwzięcia niezmiernie istotna jest gwarancja finansowania, którą zapewni Wieloletni Program Rady Ministrów. Realizowane w oparciu o Program "Archiwa" partnerstwo publiczno-prywatne ma charakter kompleksowy, gdyż na podstawie umów partner prywatny będzie odpowiadał za przeprowadzenie inwestycji, uzyskanie niezbędnych zgód i pozwoleń (etap inwestycyjny) oraz techniczne utrzymanie wszystkich obiektów przez okres 25 lat od wybudowania, z zachowaniem pełnej sprawności instalacji i urządzeń z uwzględnieniem cyklu życia obiektu oraz utrzymaniem prawidłowych parametrów wilgotności i temperatury dla przechowywanych materiałów archiwalnych (etap operacyjny). Partner prywatny zapewni również sfinansowanie niezbędnych nakładów inwestycyjnych w fazie inwestycyjnej. Wynagrodzeniem Partnera Prywatnego będzie cyklicznie wypłacana opłata za dostępność przez poszczególne archiwa, będące dysponentami III stopnia, która zostanie uruchomiona dopiero po oddaniu obiektów do użytkowania. W przypadku, gdy Partner Prywatny nie wykona przyjętych na siebie obowiązków, opłata za dostępność zostanie odpowiednio pomniejszona, co będą regulowały umowy z Partnerem Prywatnym. Oznacza to, że wszelkie błędy etapu inwestycyjnego oraz brak zapewnienia właściwych parametrów dla przechowywania materiałów archiwalnych na etapie użytkowania obiektów nie będą obciążać Skarbu Państwa. Strona publiczna będzie ponosiła ryzyko związane z efektywnym wykorzystaniem obiektów (ryzyko popytu).
16 W odniesieniu do Archiwów, dla których nie powstała dokumentacja projektowa. W odniesieniu do istniejącej dokumentacji przyjęto, że Partner Prywatny dokona jej optymalizacji i aktualizacji.
17 "Bankowalność Projektu - oznacza zdolność do pozyskania finasowania zewnętrznego dla Projektu PPP", definicja wskazana w dokumencie pt. "Wytyczne PPP, Tom I: Przygotowanie projektów" (s. 3), por. https://www.ppp.gov.pl/wytyczne/ (dostęp z dnia 26.01.2023 r.).
18 "Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektów ustaw Aktualizacja - maj 2023 r." por. https://www.gov.pl/web/finanse/wytycznesytuacja-makroekonomiczna (dostęp w dniu 14.06.2023 r.). Z uwagi na wydaną 14 czerwca 2023 r. zgodę Ministra Finansów na sfinansowanie Programu "Archiwa" ze środków publicznych w oparciu o art. 18 ust. 1 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym i zakończenie przygotowania analiz, na potrzeby Oceny Skutków Regulacji nie aktualizowano danych o kolejne wersje wytycznych.
19 Umowy o PPP klasyfikuje się według zasad ESA 2010 (tj. wg zasad Europejskiego Systemu Rachunków Narodowych i Regionalnych, por. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rachunki-narodowe/). Klasyfikacja ta jest prowadzona na podstawie szczegółowej oceny wielu czynników, np. podziału ryzyka, sposobu finansowania umowy (sektor prywatny versus sektor publiczny), ewentualnych gwarancji Skarbu Państwa. Jest to proces złożony, który wymaga szeregu szczegółowych informacji. Ostateczna decyzja co do klasyfikacji danej umowy o PPP, a tym samym jej wpływu na sektor instytucji rządowych i samorządowych jest podejmowana przez Główny Urząd Statystyczny (który odpowiada w Polsce za interpretację zasad ESA), na podstawie umowy zawartej między Partnerem Prywatnym a Podmiotem Publicznym.
20 Etap inwestycyjny - etap na który Partner Prywatny zgodnie z postanowieniami umowy o partnerstwie publiczno- -prywatnym projektuje, buduje, przebudowuje lub remontuje określoną w umowie infrastrukturę https://www.ppp.gov.pl/przygotowanie-projektow-ppp/.
21 Raport o archiwach w Unii Europejskiej po rozszerzeniu, Warszawa 2012, pod red. A. Biernata, W. Stępniaka, V. Urbaniak s. 210 - "Zachowanie dokumentów i materiałów archiwalnych oraz zapobieganie ich zniszczeniom rozpoczyna się od budynków, w których są magazynowane. Osiągnięcie dobrych warunków przechowywania może oznaczać adaptację istniejących budynków do użytku w charakterze magazynów archiwalnych lub wybudowanie nowych magazynów. W obu przypadkach służby archiwalne i odpowiednie władze administracyjne winny przestrzegać określonych zasad. Choć zastosowanie tych zasad pociąga za sobą zwiększenie kosztów w krótkim czasie, to w dłuższej perspektywie stanowi rozwiązanie bardziej korzystne finansowo, ponieważ dokumenty i materiały archiwalne wymagają ciągłej opieki. Ponadto właściwe warunki przechowywania materiałów archiwalnych oznaczają mniejsze nakłady na ich przechowywanie i konserwację. Dlatego budowa nowych, specjalnie zaprojektowanych budynków przeznaczonych dla archiwów jest uważana za inwestycję konieczną a) dla przechowywania w długim czasie autentycznych dokumentów i materiałów archiwalnych; b) przejrzystości i lepszej jakości informacji dla obywateli.".
22 Przepis art. 16a ustawy o archiwach określa zasady i cele udostępniania materiałów archiwalnych, do których generalnie każdy ma dostęp. W przepisie art. 16b ww. ustawy zostały natomiast sformułowane ograniczenia dostępu do tych danych - po pierwsze ze względu na przepisy o ochronie informacji niejawnych i o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, po drugie ze względu na ochronę dóbr osobistych i danych osobowych, a po trzecie - ze względu na potrzebę zachowania integralności składników państwowego zasobu archiwalnego zagrożonego uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą. Poza tym ust. 2 omawianego artykułu wskazuje niektóre szczególne typy dokumentów, które mogą być udostępniane dopiero po upływie określonego czasu od ich utworzenia.
23 Problemu braku powierzchni magazynowych archiwów na dokumentację papierową w najbliższych latach nie rozwiąże stosowanie EZD i digitalizacja zbiorów. Przyspieszenie procesu informatyzacji może w perspektywie wieloletniej spowolnić tempo wytwarzania dokumentacji papierowej. E-administracja jest w trakcie wdrażania, natomiast digitalizacja dokumentacji papierowej, choć umożliwia szybki dostęp do informacji, nie zdejmuje z archiwów obowiązku zabezpieczenia już powstałych materiałów w postaci papierowej.
24 Ibidem, s. 6.
25 Obiekty w: Koszalinie, Poznaniu i Szczecinie już nie dysponują miejscem na gromadzenie dokumentacji. Archiwum w Łodzi i Piotrkowie Trybunalskim dysponuje, jak na swoje potrzeby, niewielką rezerwą. Archiwum w Łodzi prowadzi działalność w kilku budynkach oddalonych od siebie, podobnie Archiwum Państwowe w Poznaniu. Rozproszenie zasobu archiwum w oddalonych od siebie obiektach stanowi znaczne utrudnienie zarówno dla użytkowników zewnętrznych zasobu, jak i dla pracowników, a także generuje zwiększone koszty utrzymania, czy przemieszczania zasobu. Budynki archiwów, np. w Łodzi i Szczecinie nie spełniają wymaganych standardów przechowywania zbiorów, co niekorzystnie wpływa na stan zachowania już zgromadzonych archiwaliów.
29 Ekspertyza wentylacji (branża instalacje sanitarne). Wykonana w grudniu 2008 roku przez Firmę Polmakon Sp. z o.o. w Koszalinie.
30 Por. https://bip.uml.lodz.pl/samorzad/akty-prawne-i-projekty-aktow-prawnych/aktyprawne/?tx_edgelegalacts_legalacts%5BlegalAct%5D=50532&tx_edgelegalacts_legalacts%5Baction%5D=show&tx_edgelegalacts_legalacts%5Bcontroller%5D=LegalAct (dostęp w dniu 4.08.2022 r.).
31 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L 401, 12 listopada 2021 r., por. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?Uri=OJ:L:2021:401:TOC (dostęp w dniu 30.06.2022 r.).
32 Norma PN-EN 16893:2018 Konserwacja dziedzictwa kulturowego Specyfikacja dotyczące lokalizacji, budowy i modyfikacji budynków lub pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania zbiorów i korzystania z nich Załącznik F informacyjny.
33 Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240).
34 Ryzykiem jest potencjalne zagrożenie, które może negatywnie wpłynąć na projekt przez spowodowanie przekroczenia budżetu, opóźnienie wdrożenia projektu lub obniżenie jakości produktów projektu. Procedura zarządzania ryzykiem ma za zadanie zorganizować identyfikację zagrożenia, jego ocenę (analizę prawdopodobieństwa i wpływu zagrożenia na projekt), zaplanowanie działań oraz wdrożenie zaplanowanych działań mitygujących ryzyko.
35 Rozwiązanie przyjęto na podstawie analizy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy o polityce rozwoju, w którym wskazano, iż kwotę środków przeznaczonych na finansowanie realizacji programu należy wskazać w podziale między poszczególne priorytety. Tym samym, jeżeli w Programie "Archiwa" każdy Cel szczegółowy ma być wdrażany jedynie przez jeden Priorytet właściwym wydaje się opisanie interwencji na tym poziomie Programu "Archiwa".
37 Podana wartość może ulec zmianie. Nieosiągnięcie tej wartości nie oznacza nie osiągnięcia celów Programu "Archiwa".
38 Podana wartość może ulec zmianie. Nieosiągnięcie tej wartości nie oznacza nie osiągniecia celów Programu "Archiwa".
39 Podana wartość może ulec zmianie. Nieosiągnięcie tej wartości nie oznacza nie osiągniecia celów Programu "Archiwa".
40 Podana wartość może ulec zmianie. Nieosiągnięcie tej wartości nie oznacza nie osiągniecia celów Programu "Archiwa".
41 Art. 13, art. 14a oraz art. 15 ust. 4 pkt 2, ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1378).
42 Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 przyjęta uchwałą nr 102 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. (M.P. poz. 1060).
43 Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1378 oraz z 2022 r. poz. 1079).
44 Główny Urząd Statystyczny wskazuje następujący podział miast: miasta małe - poniżej 20 tys. mieszkańców, miasta średnie do 100 tys. mieszkańców oraz miasta duże - 100 tys. i więcej mieszkańców, por. publikacja "Miasta w liczbach 2016, publikacja GUS, Warszawa, Poznań 2018 r." s. 17, por. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/miasta-wojewodztwa/miasta-w-liczbach- 2016,3,8.htmlhttps://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/miasta-wojewodztwa/miasta-w-liczbach- 2016,3,8.html(dostęp z dnia 21.06.2022 r.). Jednakże w SOR ta definicja nie została przy wołana, tym samym uwzględniając trendy rozwojowe dla Koszalina, gdzie notuje się stały odpływ mieszkańców (wyrażony ujemnym saldem migracji ogółem, widocznym w danych BDL od 2018 r.) można uznać, iż ośrodek ten spełnia kategorię miasta średniej wielkości, tracącego funkcje metropolitalne.
46 Główny Urząd Statystyczny wskazuje następujący podział miast: miasta małe - poniżej 20 tys. mieszkańców, miasta średnie do 100 tys. mieszkańców oraz miasta duże - 100 tys. i więcej mieszkańców, por. publikacja "Miasta w liczbach 2016, publikacja GUS, Warszawa, Poznań 2018 r." s. 17, por. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/miasta-wojewodztwa/miasta-w-liczbach- 2016,3,8.htmlhttps://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/miasta-wojewodztwa/miasta-w-liczbach- 2016,3,8.html(dostęp z dnia 21.06.2022 r.). Piotrków Trybunalski spełnia kategorię GUS miasta średniej wielkości, jednocześnie zgodnie z podejściem przyjętym w SOR jest to ośrodek tracący funkcje metropolitalne.
47 Dane dotyczące powierzchni wynikają z dokumentacji wykonawczej opracowywanej przez Pracownię projektową GPVT w Poznaniu, która realizuje zadanie pn. Wykonanie dokumentacji projektowej (projekty budowlane i wykonawcze) dla potrzeb realizacji inwestycji budowlanej pn. "Rozbudowa i przebudowa Archiwum Państwowego w Koszalinie", wraz z nadzorem autorskim i uzyskaniem pozwolenia na budowę.
48 Decyzja nr 174/2020 z dnia 29 czerwca 2020 znak A-I-6.6740.140.2019.AB wydana przez Prezydenta miasta Koszalina.
49 Projekt wykonawczy GPVT Pracownia Architektoniczna S.C.
51 Uchwała Nr XLII/594/2018 Rady Miejskiej w Koszalinie z dnia 15 marca 2018 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia Koszalina (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego poz.1640), por. http://edziennik.szczecin.uw.gov.pl/WDU_Z/2018/1640/akt.pdf (dostęp 29.06.2022 r.).
60 Archiwum posiada Program Funkcjonalno-Użytkowy na rozbudowę i przebudowę, jednakże w postępowaniu zaznaczono, że możliwa jest weryfikacja dokumentacji.
61 Decyzja Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego utrwalająca trwały zarząd na rzecz APPT została wydana w trybie administracyjnym.
64 Dane wynikają z opracowanego w 2016 r. projektu architektoniczno-budowlanego pełno branżowego na "Rozbudowę budynku Archiwum Państwowego w Poznaniu wraz z przebudową istniejącego budynku w zakresie połączenia, remontem i rewitalizacji elewacji". W dniu 23 VI 2016 r. Prezydent Miasta Poznania, Decyzją nr 1182/2016 zatwierdził ww. projekt i udzielił pozwolenia na budowę.
65 Decyzja nr 1182/2016 z dnia 29 czerwca 2016 znak UA-V-A09.6740.916.2016 wydana przez Prezydenta Miasta Poznania.
68 Dane na podstawie projektu budowlanego z lutego 2020 roku złożonego przez konsorcjum firm: PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego sp. z o. o. i Pracownię Projektową SKEB S.K. Kołtun sp. jawna.
69 Decyzja nr 1197/2020 z dnia 22 września 2020 znak WUiAB-III.6740.136.2020.AG; UNP:25941/WUiAB/-I/20 wydana przez Prezydenta Miasta Szczecina.
73 W Schemacie nr 4 nie ujmowano pól związanych z obsługą Programu "Archiwa", z uwagi na fakt, iż obsługa wiąże się funkcjonalnie z danym poziomem implementacji Programu "Archiwa".
74 Sprawozdawczość i monitorowanie zostały opisane w kolejnym rozdziale, z tego względu nie będą szczegółowo omawiane w ramach systemu realizacji, niemniej w procesie sprawozdawania Programu "Archiwa" za informację dotyczącą poszczególnych Priorytetów i całego Programu "Archiwa" odpowiada Operator Priorytetów.
75 Zakres możliwych przesunięć finansowych w ramach Programu "Archiwa" został opisany w rozdziale finansowym, niemniej określone na potrzeby Programu "Archiwa" czynności w tym zakresie muszą być zgodne z przepisami aktów normatywnych, w tym zwłaszcza z ustawą o finansach publicznych.
76 Komisja Europejska traktuje dialog konkurencyjny jako instrument skonstruowany z myślą o udzielaniu złożonych zamówień, w tym zawierania Umów o partnerstwie publiczno-prywatnym. W ramach Zielonej Księgi "Partnerstwo publiczno-prywatne, prawo wspólnotowe, zamówienia publiczne i koncesje" z 30 kwietnia 2004 r. Komisja Europejska uznała, że procedura dialogu konkurencyjnego może mieć zastosowanie również w przypadku partnerstwa publiczno- -prywatnego. Potwierdza to Komunikat Wyjaśniający Komisji w sprawie stosowania prawa wspólnotowego dotyczącego zamówień publicznych i koncesji w odniesieniu do zinstytucjonalizowanych partnerstw publiczno-prywatnych (ZPPP) (2008/C91/02). Z myślą o takich właśnie sytuacjach w dyrektywie 2004/18/WE wprowadzono innowacyjną procedurę, tzw. dialog konkurencyjny, która ma za zadanie chronić konkurencję między wykonawcami i jednocześnie umożliwiać podmiotom zamawiającym omówienie wszystkich aspektów danego zamówienia z każdym kandydatem. Tryb dialogu konkurencyjnego został wdrożony w zdecydowanej większości państw członkowskich UE i jest w nich wykorzystywany w dużej mierze w ramach projektów partnerstwa publiczno-prywatnego i selekcji partnerów prywatnych. Również Polityka Partnerstwa Publiczno-Prywatnego wskazuje, że "chociaż do zawarcia umowy PPP mogą być stosowane różne tryby ustawy PZP, to z punktu widzenia specyfiki i kompleksowości trybem najbardziej odpowiednim do wyboru partnera prywatnego jest dialog konkurencyjny.". Wybór dialogu konkurencyjnego został potwierdzony również w Raporcie z Oceny Efektywności dla Przedsięwzięcia "Budowa i utrzymanie Archiwów Państwowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego", który został przygotowany w 2021 r.
77 Zostaną uwzględnione m.in. wymogi określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. poz. 953, z późn. zm.). Por. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000953 (dostęp z dnia 16.06.2023 r.). Z uwagi na nowatorską formułę realizacji programu wieloletniego, tj. w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, prowadzenie spotkań i szkoleń dla pracowników Archiwów Państwowych jest działaniem niezbędnym, a z uwagi na horyzont czasowy realizacji Programu "Archiwa", za zasadne uznano prowadzenie działań informacyjnych, w tym skierowanych do lokalnych społeczności. Koszt szkoleń i warsztatów, jako elementy zarządzania Programem "Archiwa", są istotne dla jego sprawnej realizacji i nierozerwalnie z nim związane, natomiast nie będą stanowić znaczącego odsetka jego kosztów.
79 W szkoleniach realizowanych na potrzeby Programu "Archiwa" przewiduje się udział pracowników MKiDN.
80 § 2 ust. 3 zarządzenia nr 30 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2009 r. w sprawie nadania statutu Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych (M.P. z 2021 r. poz. 364) por. https://monitorpolski.gov.pl/MP/2021/364 (dostęp 06.07.2022 r.).
81 Porozumienie zostało zawarte 10 listopada 2021 r., pomiędzy: Skarbem Państwa - Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych, a Skarbem Państwa - Archiwum Państwowym w Koszalinie, Skarbem Państwa - Archiwum Państwowym w Łodzi, Skarbem Państwa - Archiwum Państwowym w Piotrkowie Trybunalskim, Skarbem Państwa - Archiwum Państwowym w Poznaniu i Skarbem Państwa - Archiwum Państwowym w Szczecinie.
82 Szacowany czas realizacji inwestycji wynosi do 36 miesięcy od określonego w umowie PPP dnia rozpoczęcia inwestycji. W uzasadnionych przypadkach (jeżeli nie następuje przekroczenie limitów finansowych określonych na poszczególne lata realizacji Programu "Archiwa" i nie występuje zmiana okresu realizacji Programu "Archiwa") okres realizacji inwestycji może zostać wydłużony maksymalnie o 12 miesięcy przez aneksowanie umowy PPP, bez konieczności aktualizacji Programu "Archiwa".
85 W takiej sytuacji zastosowanie będą miały zapisy dotyczące aktualizacji Programu "Archiwa".
87 Przyjmuje się, iż przypadek kompensacyjny wystąpi w sytuacji gdy wystąpienie zdarzenia (lub zdarzeń) wskazanego w Punktach Umowy jako Przypadek Kompensacyjny, powodującego podwyższenie kosztów i wydatków wykonania zobowiązań przez Partnera Prywatnego o więcej niż 50 000 zł w okresie umowy o PPP (jednorazowo lub łącznie), chyba że umowa o PPP stanowi inaczej, lub inne przypadki określone w umowie o PPP, a kwota ta podlega indeksacji rocznej. Wartość przypadku kompensacyjnego może ulec zmianie w toku procedury zamówień publicznych.
89 W definicji siły wyższej uwzględnia się fakt, że jakkolwiek wybuch wojny w Ukrainie miał miejsce przed zawarciem Umowy o PPP, to dalsze skutki tego zdarzenia mogą mieć charakter Przypadku Siły Wyższej w całym okresie obowiązywania Programu "Archiwa".
94 W takiej sytuacji zastosowanie będą miały zapisy dotyczące aktualizacji Programu "Archiwa".
97 Ostateczna wysokość wynagrodzenia Partnera Prywatnego zostanie określona po uchwaleniu programu wieloletniego, w trybie dialogu konkurencyjnego we wspólnym postępowaniu, zgodnie z przepisami ustawy PZP, z uwzględnieniem przesłanki do zastosowania trybu dialogu konkurencyjnego zgodnie z art. 170 w zw. z art. 153 ustawy PZP (np. art. 153 pkt 3 PZP).
98 Usługa budowlana obejmuje zarówno przygotowanie dokumentacji, uzyskanie pozwoleń na budowę, jak i koszty budowy. energooszczędnymi i nowoczesnymi, co powinno przełożyć się na niskie koszty eksploatacji.
99 Dane - w kolumnach opisanych jako: "w tys. zł (brutto)" - przedstawiają wartości zaokrąglone do tysięcy złotych, przez co przeniesione z modelu finansowego i zaokrąglone zgodnie z powyższym wskazaniem wartości w wierszu "Opłata za dostępność razem" mogą nieznacznie różnić się od wartości, jakie wynikają z sumowania danych wykazanych w tych kolumnach dla poszczególnych lat.
100 Dane przedstawiają wartości zaokrąglone do tysięcy złotych, przez co przeniesione z modelu finansowego i zaokrąglone zgodnie z powyższym wskazaniem wartości w wierszach: "2027-2052 RAZEM" i "Wydatki inwestycyjne razem" oraz "Wydatki bieżące razem" mogą nieznacznie różnić się od wartości, jakie wynikają z sumowania danych wykazanych dla poszczególnych lat.
102 Przekazanie odbędzie się zgodnie z procedurą określoną w umowach o PPP. Założenia przyjęte dla umów o PPP zostały omówione w rozdziale 10.
103 Termin "inwestycja" odnosi się do jednej z pięciu lokalizacji, w których jest realizowany Program "Archiwa", tj. w: Koszalinie, Łodzi, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu i Szczecinie. Inwestycja może obejmować jeden albo więcej budynków danego Archiwum Państwowego.
104 jw.
105 jw.
106 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej (Dz. U. poz. 376, z późn. zm.). Na podstawie art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 497, z późn. zm.).
107 Przyjmuje się, iż w okresie obowiązywania Programu "Archiwa", tj. do 2052 r., metodologia wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej może ulec zmianie, niemniej na potrzeby Programu "Archiwa", jako wiążące i podlegające monitorowaniu, uznaje się wartości wykazane w przyjętej nazwie wskaźnika CG_P_3.
108 Wskaźnik opiera się na danych szacunkowych, których wartość może zostać skorygowana w procesie negocjacji umowy z Partnerem Prywatnym.
109 Wartość wskaźnika, zagregowanego dla Celu głównego, jest wyższa niż całkowita liczba dni w roku kalendarzowym, tj. 365, co wynika z faktu, iż wartość wskaźnika jest obliczana niezależnie dla każdej inwestycji. Dla wartości docelowej przyjęto całkowitą liczbę dni w roku zakończenia projektu.
110 Wartość wskaźnika, zagregowanego dla Celu głównego, jest wyższa niż liczba dni roboczych w roku kalendarzowym, co wynika z faktu, iż wartość wskaźnika jest obliczana niezależnie dla każdej inwestycji. Dla wartości docelowej przyjęto całkowitą liczbę dni w roku zakończenia projektu.
111 Poprzez dostępność pracowni konserwacji mokrej rozumie się możliwość realizacji zadań przez pracowników Archiwów Państwowych.
112 Wartość wskaźnika, zagregowanego dla Celu głównego, jest wyższa niż liczba dni roboczych w roku kalendarzowym, co wynika z faktu, iż wartość wskaźnika jest obliczana niezależnie dla każdej inwestycji. Dla wartości docelowej przyjęto całkowitą liczbę dni w roku zakończenia projektu.
113 Poprzez dostępność pracowni konserwacji suchej rozumie się możliwość realizacji zadań przez pracowników Archiwów Państwowych.
114 Wartość wskaźnika, zagregowanego dla Celu głównego, jest wyższa niż liczba dni roboczych w roku kalendarzowym, co wynika z faktu, iż wartość wskaźnika jest obliczana niezależnie dla każdej inwestycji. Dla wartości docelowej przyjęto całkowitą liczbę dni w roku zakończenia projektu.
115 Poprzez dostępność pracowni digitalizacji/reprografii rozumie się możliwość realizacji zadań przez pracowników Archiwów Państwowych.
116 Wartość wskaźnika, zagregowanego dla Celu głównego, jest wyższa niż liczba dni roboczych w roku kalendarzowym, co wynika z faktu, iż wartość wskaźnika jest obliczana niezależnie dla każdej inwestycji.
117 Prace w Koszalinie i Poznaniu będą trwały dłużej w istniejących zabytkowych obiektach - trudniejsze jest wykonywanie prac na istniejącym obiekcie niż wybudowanie budynku od podstaw, natomiast nowe budynki zostaną oddane do końca 2027 r. Dwa etapy inwestycyjne dla tych lokalizacji zostały uwzględnione w modelu finansowym, na podstawie którego Minister Finansów wydał zgodę na sfinansowanie Programu .Archiwa" z budżetu państwa. Kontynuacja prac w Poznaniu i Koszalinie w zabytkach nie wpływa na użytkowanie pozostałych obiektów objętych inwestycją, tym samym kontynuacja prac nie wpływa na osiągnięcie wartości wskaźnika, a przez to na wysokość opłaty za dostępność wypłacanej Partnerowi Prywatnemu.
118 Podana wartość miernika dotyczy zakładanej nowo wybudowanej powierzchni.
119 Prace w Koszalinie i Poznaniu będą trwały dłużej w istniejących zabytkowych obiektach - trudniejsze jest wykonywanie prac na istniejącym obiekcie niż wybudowanie budynku od podstaw, natomiast nowe budynki zostaną oddane do końca 2027 r. Dwa etapy inwestycyjne dla tych lokalizacji zostały uwzględnione w modelu finansowym, na podstawie którego Minister Finansów wydał zgodę na sfinansowanie Programu .Archiwa" z budżetu państwa. Kontynuacja prac w Poznaniu i Koszalinie w zabytkach nie wpływa na użytkowanie pozostałych obiektów objętych inwestycją, tym samym kontynuacja prac nie wpływa na osiągnięcie wartości wskaźnika, a przez to na wysokość opłaty za dostępność wypłacanej Partnerowi Prywatnemu.
120 Podana wartość miernika dotyczy zakładanej nowo wybudowanej powierzchni.
121 Prace w Koszalinie i Poznaniu będą trwały dłużej w istniejących zabytkowych obiektach - trudniejsze jest wykonywanie prac na istniejącym obiekcie niż wybudowanie budynku od podstaw, natomiast nowe budynki zostaną oddane do końca 2027 r. Dwa etapy inwestycyjne dla tych lokalizacji zostały uwzględnione w modelu finansowym, na podstawie którego Minister Finansów wydał zgodę na sfinansowanie Programu .Archiwa" z budżetu państwa. Kontynuacja prac w Poznaniu i Koszalinie w zabytkach nie wpływa na użytkowanie pozostałych obiektów objętych inwestycją, tym samym kontynuacja prac nie wpływa na osiągnięcie wartości wskaźnika, a przez to na wysokość opłaty za dostępność wypłacanej Partnerowi Prywatnemu.
122 Podana wartość miernika dotyczy zakładanej nowo wybudowanej powierzchni.
124 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53 oraz Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (OJ L 187, 26.6.2014, p. 1-78 z późn. zm.), por. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32014R0651 (dostęp z dnia 16.04.2020 r.) oraz tekst jednolity dostępny pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02014R0651-20170710 (dostęp z dnia 16.04.2020 r.).
125 Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE.C.2016.262.1), s. 9.
126 Partnerstwo publiczno-prywatne a pomoc publiczna", analiza przygotowana przez Grupę Doradczą Sienna oraz WygInternational IMC Polska, na zlecenie UOKiK, w ramach zadania "Szkolenia, ekspertyzy i publikacje w zakresie pomocy publicznej dla UOKiK w ramach programu Transition Facility PL2004/016-829.01.10 Rezerwa Elastyczna", por. https://uokik.gov.pl/raporty_i_analizy2.php (dostęp z dnia 21.07.2022 r.).
128 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53 oraz Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3.
129 Zgodnie z opisem stanu prawnego nieruchomości objętych Programem "Archiwa", lokalizacje budynków zostaną wybudowane na nieruchomościach, które są albo w użytkowaniu danego Archiwum Państwowego, albo w trwałym zarządzie. Mając powyższe na uwadze, lokalizacje budynków pozostaną własnością Skarbu Państwa. Nie będzie możliwe ani zasadne przeniesienie prawa własności lokalizacji budynków na Partnera Prywatnego. Konsekwentnie, wniesienie powyższych nieruchomości przez Podmiot Publiczny jako wkładu własnego w postaci składnika majątkowego w rozumieniu art. 9 ust. 1 Ustawy o PPP nie może obejmować formy sprzedaży, ani też innych form prawnych, których skutkiem byłoby przejście własności tej nieruchomości na Podmiot Prywatny.