Zespół do spraw Semestru Europejskiego.

ZARZĄDZENIE Nr 155
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 lipca 2022 r.
w sprawie Zespołu do spraw Semestru Europejskiego

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Zespół do spraw Semestru Europejskiego, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Prezesa Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
opiniowanie projektów Krajowych Programów Reform, zwanych dalej "KPR", oraz innych dokumentów przygotowywanych w ramach Semestru Europejskiego;
2)
opiniowanie projektów dokumentów strategicznych przygotowywanych przez organy administracji rządowej pod względem ich zgodności z KPR oraz innymi dokumentami przygotowywanymi w ramach Semestru Europejskiego, w celu zapewnienia komplementarności działań realizowanych na poziomie krajowym z zaleceniami Rady Unii Europejskiej wydawanymi w ramach Semestru Europejskiego;
3)
udział w monitorowaniu i ewaluacji wdrażania reform strukturalnych, o których mowa w KPR.
§  3. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - minister właściwy do spraw gospodarki;
2)
zastępca przewodniczącego Zespołu - sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki;
3)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
b)
po jednym przedstawicielu, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, wyznaczonym przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministra właściwego do spraw:
administracji publicznej,
budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
aktywów państwowych,
budżetu,
energii,
finansów publicznych,
gospodarki morskiej,
gospodarki wodnej,
gospodarki złożami kopalin,
instytucji finansowych,
informatyzacji,
klimatu,
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
kultury fizycznej,
łączności,
oświaty i wychowania,
pracy,
rolnictwa,
rozwoju wsi,
rozwoju regionalnego,
rynków rolnych,
rybołówstwa,
szkolnictwa wyższego i nauki,
transportu,
turystyki,
środowiska,
rodziny,
spraw wewnętrznych,
wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych,
zabezpieczenia społecznego,
spraw zagranicznych,
zdrowia,
żeglugi śródlądowej,
c)
prezes albo wiceprezes:
Głównego Urzędu Statystycznego,
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
Urzędu Zamówień Publicznych,
d)
prezes albo zastępca prezesa:
Narodowego Funduszu Zdrowia,
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej,
e)
prezes zarządu albo zastępca prezesa zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
f)
prezes albo członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
g)
dyrektor albo zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju;
4)
sekretarz Zespołu - dyrektor albo zastępca dyrektora komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki, właściwej w zakresie koordynacji zadań wynikających z udziału Rzeczypospolitej Polskiej w procesie Semestru Europejskiego.
2. 
Do udziału w pracach Zespołu, na prawach członka Zespołu, przewodniczący Zespołu zaprasza przedstawicieli innych podmiotów niż wymienione w ust. 1 pkt 3, w szczególności reprezentatywnych organizacji pracodawców i reprezentatywnych organizacji związkowych, w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z 2020 r. poz. 568 i 2157 oraz z 2021 r. poz. 2445), organizacji pozarządowych wskazanych przez Radę Działalności Pożytku Publicznego, ogólnopolskich stowarzyszeń organizacji pozarządowych, samorządów terytorialnych oraz organizacji naukowych i technicznych.
3. 
W pracach Zespołu mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby inne niż wskazane w ust. 1 i 2, zaproszone przez przewodniczącego Zespołu.
4. 
Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej, wymienionym w ust. 1 pkt 1, 2 i 3 lit. a oraz b, wyznacza do udziału w pracach Zespołu jednego przedstawiciela.
5. 
Członkowie Zespołu wyznaczają stałych zastępców:
1)
w randze dyrektora lub zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej reprezentowanego podmiotu - w przypadku członków Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 3;
2)
reprezentujących ten sam podmiot - w przypadku członków Zespołu, o których mowa w ust. 2.
§  4. 
W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, tworzyć grupy robocze z udziałem członków Zespołu lub ich przedstawicieli.
§  5. 
1. 
Przewodniczący Zespołu:
1)
zwołuje posiedzenia Zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu;
2)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu;
3)
ustala harmonogram prac Zespołu, w szczególności ustala terminy i program kolejnych posiedzeń Zespołu, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Zespołu;
4)
może zlecać wykonanie opracowań, ekspertyz, raportów i analiz ważnych dla realizacji prac Zespołu.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu posiedzenia Zespołu zwołuje i przewodniczy im zastępca przewodniczącego Zespołu.
§  6. 
1. 
Posiedzenia Zespołu odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż 4 razy w roku.
2. 
Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu, może zdecydować o odbyciu posiedzenia Zespołu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co obejmuje w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia Zespołu w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

3. 
Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu, może zdecydować o zwołaniu spotkania Zespołu o charakterze roboczym, w trakcie którego będą rozpatrywane wyłącznie sprawy niewymagające podjęcia decyzji.
4. 
Spotkaniom Zespołu o charakterze roboczym przewodniczy przewodniczący Zespołu. W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu spotkaniom Zespołu o charakterze roboczym przewodniczy zastępca przewodniczącego Zespołu. W przypadku nieobecności przewodniczącego Zespołu i zastępcy przewodniczącego Zespołu spotkaniom Zespołu o charakterze roboczym przewodniczy sekretarz Zespołu.
§  7. 
1. 
Zespół podejmuje decyzje w formie uchwał na posiedzeniach Zespołu.
2. 
Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Zespołu albo ich stałych zastępców. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Zespołu.
3. 
Projekty uchwał mogą być poddane przez przewodniczącego Zespołu pod głosowanie w trybie obiegowym z zastosowaniem środków komunikacji elektronicznej.
4. 
W przypadku zarządzenia podejmowania uchwały w trybie obiegowym:
1)
projekt uchwały jest doręczany, w postaci elektronicznej, członkom Zespołu oraz ich stałym zastępcom, w szczególności przez przesłanie dokumentów na wskazane uprzednio przez członków Zespołu oraz ich stałych zastępców adresy poczty elektronicznej;
2)
uchwałę uważa się za przyjętą, jeżeli na adres poczty elektronicznej wskazany przez przewodniczącego Zespołu nie zgłoszono uwag w wyznaczonym przez przewodniczącego Zespołu terminie. W przypadku zgłoszenia uwag do projektu uchwały, jeżeli w wyniku wyjaśnień nie zostaną one wycofane - przewodniczący Zespołu decyduje o poddaniu pod głosowanie pierwotnego projektu uchwały na posiedzeniu Zespołu albo przygotowuje zmodyfikowany projekt uchwały i poddaje go pod głosowanie w trybie obiegowym lub na posiedzeniu Zespołu.
§  8. 
1. 
Sekretarz Zespołu sporządza, w postaci elektronicznej, projekt protokołu z posiedzenia Zespołu i doręcza go, z zastosowaniem środków komunikacji elektronicznej, członkom Zespołu oraz ich stałym zastępcom, z terminem na zgłaszanie uwag nie krótszym niż 30 dni od dnia doręczenia. Rozpatrzenie uwag i przyjęcie protokołu następuje na posiedzeniu Zespołu. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Zespołu oraz sekretarz Zespołu.
2. 
Ze spotkania Zespołu o charakterze roboczym, o którym mowa w § 6 ust. 3, sekretarz Zespołu sporządza informację o jego przebiegu. Informacja może być ustnie prezentowana podczas posiedzenia Zespołu.
§  9. 
Organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne, na wniosek przewodniczącego Zespołu, udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu jego zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
§  10. 
1. 
Przewodniczący Zespołu, w terminie do dnia 30 września każdego roku, przedstawia Prezesowi Rady Ministrów sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu, o których mowa w § 2. Sprawozdanie to jest przekazywane członkom Zespołu.
2. 
Przewodniczący Zespołu przedstawia Prezesowi Rady Ministrów do akceptacji sprawozdanie końcowe z realizacji zadań Zespołu, o których mowa w § 2, w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji tych zadań przez Zespół.
3. 
Sprawozdanie roczne i sprawozdanie końcowe zawierają:
1)
dane identyfikacyjne, w tym osobę sporządzającą oraz osobę zatwierdzającą sprawozdanie, podstawę prawną utworzenia Zespołu i okres objęty sprawozdaniem;
2)
informacje o zadaniach zrealizowanych przez Zespół w okresie objętym sprawozdaniem;
3)
wnioski z prac Zespołu;
4)
określenie liczby i terminów posiedzeń Zespołu w okresie objętym sprawozdaniem;
5)
inne niezbędne informacje o wykonywaniu zadań Zespołu.
4. 
Do sprawozdania rocznego z realizacji zadań Zespołu, o których mowa w § 2, dołącza się kopie podjętych przez Zespół uchwał oraz kopie dokumentów istotnych przy podejmowaniu tych uchwał.
§  11. 
1. 
Obsługę techniczno-organizacyjną Zespołu zapewnia komórka organizacyjna urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki, właściwa w zakresie koordynacji Semestru Europejskiego.
2. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki.
§  12. 
Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  13. 
1. 
Zespół tworzy się na okres realizacji zadań, o których mowa w § 2.
2. 
Zespół rozwiązuje się z dniem akceptacji przez Prezesa Rady Ministrów sprawozdania końcowego, o którym mowa w § 10 ust. 2.
§  14. 
Znosi się Międzyresortowy Zespół do spraw Strategii "Europa 2020".
§  15. 
Traci moc zarządzenie nr 3 Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie powołania Międzyresortowego Zespołu do spraw Strategii "Europa 2020".
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2022.701

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zespół do spraw Semestru Europejskiego.
Data aktu: 05/07/2022
Data ogłoszenia: 19/07/2022
Data wejścia w życie: 19/08/2022