Słowacja-Polska. Umowa o współpracy na rzecz realizacji projektu gazociągu łączącego polski i słowacki system przesyłowy. Bratysława.2013.11.22.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o współpracy na rzecz realizacji projektu gazociągu łączącego polski i słowacki system przesyłowy,
podpisana w Bratysławie dnia 22 listopada 2013 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Słowackiej, zwane dalej "Stronami":

- podkreślając znaczenie bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego i stabilności funkcjonowania systemów przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej jako kluczowych dla rozwoju rynku w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, szczególnie w kontekście budowanej osi Północ-Południe;

- uwzględniając potrzebę pogłębiania integracji systemów gazowych Polski i Słowacji w wymiarze infrastrukturalnym, regulacyjnym i handlowym;

- dostrzegając potrzebę dywersyfikacji kierunków i źródeł dostaw gazu ziemnego;

- mając na uwadze postanowienia Mapy Drogowej w kierunku wspólnego rynku gazu w regionie V4 przyjętej przez Premierów Grupy Wyszehradzkiej w dniu 16 czerwca 2013 r.;

- promując współpracę pomiędzy operatorami gazowych systemów przesyłowych oraz rozwój wymiany gazowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką;

- mając na uwadze potrzebę koordynacji wysiłków w celu zapewnienia odpowiednich warunków dla prac przygotowawczych i budowlanych oraz szybkiego uzyskania pozwoleń i decyzji środowiskowych dla budowy gazociągu łączącego polski i słowacki system przesyłowy;

- mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylającego decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) Nr 713/2009 (WE), (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009, zwanego dalej "Rozporządzeniem", dla przyspieszenia budowy infrastruktury energetycznej i dalszego rozwoju rynku energii, integracji, płynności rynku gazu i zwiększania konkurencji w Unii Europejskiej, w tym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej;

uzgodniły co następuje:

Artykuł  1.

Przedmiotem niniejszej Umowy jest określenie:

1)
mechanizmów współpracy Stron na rzecz przygotowania i realizacji przez inwestorów strategicznych (Spółki) Projektu budowy gazociągu łączącego systemy przesyłowe Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej;
2)
mechanizmów nadzoru przygotowań oraz realizacji Projektu.
Artykuł  2.

Użyte w niniejszej Umowie określenia oznaczają:

1)
"Projekt" - gazociąg transgraniczny łączący systemy przesyłowe Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej, którego lokalizacja i warunki techniczne zostaną określone na dalszym etapie inwestycji, realizowany przez Spółki;
2)
"Spółki" - inwestorzy strategiczni realizujący Projekt oraz będący jego właścicielami:
a)
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.,
b)
na terytorium Republiki Słowackiej - eustream, a.s.;
3)
"Właściwy Organ":
a)
po stronie polskiej - minister właściwy do spraw energetyki;
b)
po stronie słowackiej - ministerstwo właściwe do spraw energetyki;
4)
"Organy Stron" - organy administracji rządowej oraz organy regulacyjne, odpowiednio Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej;
Artykuł  3.
1.
W zakresie, o którym mowa w art. 1, Strony zobowiązują się sprzyjać realizacji Projektu.
2.
Strony będą prowadzić wspólne i skoordynowane działania na forum Unii Europejskiej w celu:
1)
uzyskania przez Projekt statusu projektu wspólnego zainteresowania (PCI) w ramach działań w grupach regionalnych powstałych na mocy Rozporządzenia;
2)
pozyskania współfinansowania Projektu ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) i nowej perspektywy finansowej w latach 2014-2020.
3.
Strony będą prowadzić wspólne działania w celu koordynacji, w czasie realizowania przez Spółki oraz Organy Stron, procedur wynikających z prawa krajowego oraz unijnego, w tym procedur transgranicznych określonych w Rozporządzeniu.
4.
W sprawie Projektu, Strony będą prowadzić skoordynowaną politykę informacyjną wobec państw trzecich oraz instytucji międzynarodowych, która pozostanie bez uszczerbku dla zobowiązania Stron w zakresie poszanowania i ochrony informacji poufnych Spółek, uzyskanych przez Strony w związku z Projektem.
Artykuł  4.

Mając na uwadze uzasadniony interes Spółek, Strony podejmą działania niezbędne dla zapewnienia:

1)
przedstawienia przez Spółki Właściwym Organom, w terminie do dnia 31 grudnia 2013 r., harmonogramu prac przedinwestycyjnych związanych z realizacją Projektu, prowadzonych do czasu podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej przez Spółki;
2)
przedstawienia przez Spółki Właściwym Organom, w terminie 3 (trzech) miesięcy od dnia podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej, harmonogramu prac inwestycyjnych związanych z realizacją Projektu;
3)
wypełnienia przez Projekt kryteriów niezbędnych do ubiegania się o współfinansowanie Projektu przez Unię Europejską;
4)
przeprowadzenia przez Spółki procesu inwestycyjnego obejmującego:
a)
wykonanie wstępnych prac projektowych,
b)
przeprowadzenie procedury badania rynku i dokonanie warunkowej alokacji przepustowości w odniesieniu do Projektu, w oparciu o zasadę równego traktowania wszystkich zainteresowanych podmiotów,
c)
zakończenie prac projektowych,
d)
realizację Projektu, w zależności od wyników procedury badania rynku;
5)
wykonywania przez Spółki funkcji operatorskich w odniesieniu do Projektu.
Artykuł  5.
1.
Strony niniejszym powołują Grupę Roboczą, której zadaniem jest wypracowanie sposobów współpracy w celu realizacji Projektu.
2.
Grupa Robocza, w szczególności:
1)
ustali mechanizmy współpracy w procesie inwestycyjnym, w tym przy uzyskiwaniu pozwoleń na realizację Projektu z uwzględnieniem koniecznej dla możliwości wykorzystania potencjału Projektu rozbudowy infrastruktury towarzyszącej;
2)
przygotuje program wymiany informacji oraz program koordynacji działań Organów Stron na rzecz realizacji Projektu, w tym uzyskiwania pozwoleń i decyzji środowiskowych oraz działań na forum zewnętrznym, w tym Unii Europejskiej, określonych w art. 3;
3)
prowadzi monitoring procesu przygotowań i realizacji Projektu. Raport z postępu realizacji Projektu będzie przedstawiany Właściwym Organom dwa razy w roku, w terminie do dnia 30 czerwca i do dnia 31 grudnia każdego roku. Grupa Robocza zobowiązana jest przedstawić pierwszy raport w terminie do dnia 31 grudnia 2013 r.
4)
w przypadku stwierdzenia w raportach, o których mowa w pkt 3, opóźnień w realizacji Projektu, w tym w zakresie uzyskiwania pozwoleń na realizację Projektu oraz decyzji środowiskowych, Grupa Robocza dokona przeglądu i ewentualnej modyfikacji dotychczasowych sposobów współpracy w procesie inwestycyjnym.
3.
Grupa Robocza składa się z sekcji polskiej i słowackiej. Każda sekcja narodowa działa pod przewodnictwem Przewodniczącego powoływanego przez Właściwy Organ w terminie 7 (siedmiu) dni od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy.
4.
W skład Grupy Roboczej, ustalony w terminie 1 (jednego) miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy, wejdą - na zasadzie parytetu - przedstawiciele Organów Stron oraz przedstawiciele Spółek.
5.
Grupa Robocza przedstawi Właściwym Organom, w terminie 3 (trzech) miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy, harmonogram prac i szczegółowy tryb pracy Grupy.
6.
Grupa Robocza będzie podejmować swoje decyzje w oparciu o konsensus osiągany między wszystkimi członkami Grupy, w tym przedstawicielami Spółek.
Artykuł  6.

Strony niniejszej Umowy zobowiązują Właściwe Organy do koordynowania wykonania postanowień niniejszej Umowy.

Artykuł  7.

Strony nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Spółek wynikające i związane z realizacją Projektu. Każda ze Stron dołoży starań w celu wspierania gotowości Spółek do spełniania ich zobowiązań podjętych w związku z realizacją Projektu, zgodnie ze swoimi wewnętrznymi przepisami prawnymi.

Artykuł  8.

Działania związane z przygotowaniem Projektu, budową, użytkowaniem oraz utrzymywaniem sprawności technicznej Projektu będą wykonywane przez Spółki zgodnie z prawem, w tym przepisami technicznymi państwa Strony, na którego terytorium znajduje się dana część Projektu.

Artykuł  9.
1.
W terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy, Strony dokonają przeglądu jej wykonania, w szczególności w odniesieniu do realizacji zadań wymienionych w art. 4 w terminach w nim przewidzianych, i stosownie do wyników tego przeglądu rozważą potrzebę rozwiązania niniejszej Umowy.
2.
Jeżeli, zgodnie z ust. 1, Strony podejmą decyzję o rozwiązaniu niniejszej Umowy, poinformują o tym fakcie właściwe organy Unii Europejskiej.
Artykuł  10.

Wszelkie spory dotyczące interpretacji lub wykonywania niniejszej Umowy będą rozstrzygane w drodze negocjacji i konsultacji między Stronami.

Artykuł  11.
1.
Niniejsza Umowa podlega przyjęciu zgodnie z prawem krajowym każdej ze Stron, co zostanie stwierdzone w drodze wymiany not. Umowa wejdzie w życie trzydziestego dnia po otrzymaniu noty późniejszej.
2.
Niniejsza Umowa została zawarta na czas nieokreślony.
3.
Niniejsza Umowa może zostać rozwiązana przez każdą ze Stron w drodze pisemnego wypowiedzenia. W takim przypadku straci moc z upływem 6 (sześciu) miesięcy od dnia otrzymania wypowiedzenia przez drugą Stronę.
4.
Niniejsza Umowa może być w każdym czasie zmieniona w drodze pisemnego porozumienia Stron.

Na dowód czego, niżej podpisani, należycie w tym celu upoważnieni, podpisali niniejszą Umowę.

Niniejsza Umowa została podpisana w Bratysławie w dniu 22.11.2013 r., w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, każdy w językach polskim, słowackim i angielskim. W razie rozbieżności przy interpretacji postanowień niniejszej Umowy, tekst w języku angielskim będzie rozstrzygający.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2014.521

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Słowacja-Polska. Umowa o współpracy na rzecz realizacji projektu gazociągu łączącego polski i słowacki system przesyłowy. Bratysława.2013.11.22.
Data aktu: 22/11/2013
Data ogłoszenia: 02/07/2014
Data wejścia w życie: 18/04/2014