Nadanie statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 4 lutego 2005 r.
w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Na podstawie art. 9d ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje:
§  1.
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 marca 1999 r. w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (M. P. Nr 11, poz. 159).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 134, poz. 1426).

ZAŁĄCZNIK

STATUT CENTRALNEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

§  1.
1.
W skład Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją", wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Sprawdzianów dla Uczniów Szkół Podstawowych;
2)
Wydział Egzaminów dla Uczniów Gimnazjów;
3)
Wydział Matur;
4)
Wydział Egzaminów Zawodowych;
5)
Wydział Badań i Ewaluacji;
6)
Wydział Programów Doskonalenia Nauczycieli i Promocji;
7)
Wydział Ekonomiczno-Administracyjny;
8)
Pracownia Informatyczna.
2.
W wydziałach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, mogą być tworzone - jako komórki organizacyjne - pracownie i zespoły do wykonywania określonych zadań należących do zakresu działania wydziału.
§  2.
Do zadań wydziałów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-4, należy:
1)
opracowywanie propozycji standardów wymagań będących podstawą odpowiednio sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, zwanego dalej "sprawdzianem", egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, zwanego dalej "egzaminem gimnazjalnym", egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, we współpracy w szczególności z zainteresowanymi ministrami, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, organizacjami pracodawców i samorządami zawodowymi;
2)
przygotowywanie zadań, pytań i testów oraz ustalanie zestawów do przeprowadzania odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
3)
opracowywanie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe również z ministrami właściwymi dla zawodów, informatorów dotyczących odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
4)
przygotowywanie materiałów informacyjnych odpowiednio o sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym, egzaminie maturalnym i egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe;
5)
koordynowanie działalności okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz nadzorowanie ich prac związanych z opracowywaniem propozycji zestawów zadań, pytań i testów do odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, a także nadzorowanie prac związanych z ich przeprowadzaniem, w tym ocenianiem przez okręgowe komisje egzaminacyjne prac egzaminacyjnych, oraz udział w realizacji zadań, o których mowa w § 4 pkt 1;
6)
analizowanie wyników odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
7)
opracowywanie corocznych sprawozdań o poziomie osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia na podstawie wyników odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
8)
udział w realizacji zadań, o których mowa w § 3;
9)
wykonywanie zadań wynikających z przepisów w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
§  3.
Do zadań Wydziału Badań i Ewaluacji należy:
1)
inspirowanie badań naukowych, eksperymentów i innowacji w dziedzinie oceniania i egzaminowania;
2)
prowadzenie ewaluacji sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
3)
opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  4.
Do zadań Wydziału Programów Doskonalenia Nauczycieli i Promocji należy:
1)
przygotowywanie i upowszechnianie materiałów szkoleniowych dla kandydatów na egzaminatorów;
2)
przygotowywanie i upowszechnianie programów szkoleń i materiałów szkoleniowych na potrzeby doskonalenia nauczycieli w zakresie diagnozowania i oceniania;
3)
przygotowywanie materiałów informacyjnych dotyczących oceniania;
4)
ogłaszanie informatorów dotyczących sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
§  5.
Do zadań Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego należy w szczególności:
1)
prowadzenie obsługi administracyjnej i finansowej Komisji;
2)
przygotowywanie projektu budżetu Komisji;
3)
analiza kosztów działalności Komisji.
§  6.
Zadaniem Pracowni Informatycznej jest przygotowywanie opracowań danych dotyczących wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zgodnie z zapotrzebowaniem różnych odbiorców.
§  7. 1
(uchylony).
§  8. 2
(uchylony).
§  9.
1.
W Komisji zatrudnia się pracowników na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych i na stanowiskach administracyjno-obsługowych.
2.
Posiadania kwalifikacji pedagogicznych wymaga zajmowanie następujących stanowisk:
1)
dyrektora Komisji;
2)
wicedyrektora Komisji;
3)
kierownika wydziału, zespołu, pracowni;
4)
zastępcy kierownika wydziału, zespołu, pracowni;
5)
starszego eksperta;
6)
eksperta.
2a. 3
W Komisji tworzy się stanowisko wicedyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych.
3. 4
Przepis ust. 2 nie dotyczy stanowiska wicedyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych oraz pracowników Wydziału Ekonomiczno-Administracyjnego i Pracowni Informatycznej.
§  10.
W Komisji tworzy się samodzielne stanowiska pracy:
1)
główny księgowy;
2)
radca prawny.
§  11.
Szczegółową organizację wewnętrzną Komisji określa regulamin organizacyjny nadany przez dyrektora Komisji.
§  12.
Zasady gospodarki finansowej Komisji określają odrębne przepisy.
§  13.
Komisja używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
1 Załącznik § 7 uchylony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 lipca 2005 r. (M.P.05.45.612) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 sierpnia 2005 r.
2 Załącznik § 8 uchylony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 lipca 2005 r. (M.P.05.45.612) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 sierpnia 2005 r.
3 Załącznik § 9 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 20 lipca 2005 r. (M.P.05.45.612) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 sierpnia 2005 r.
4 Załącznik § 9 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 20 lipca 2005 r. (M.P.05.45.612) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 16 sierpnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2005.14.249

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Data aktu: 04/02/2005
Data ogłoszenia: 09/03/2005
Data wejścia w życie: 24/03/2005