Uczestnicy Konferencji "Zmiany w Ochronie Zdrowia 2024", która odbyła się pod hasłem "Jakość w praktyce", dyskutowali o skutecznym wdrażaniu, modyfikowaniu i utrzymywaniu wewnętrznego systemu zarządzania jakością w placówkach medycznych. To szczególnie istotny moment, bo właśnie w tym roku weszły w życie przepisy, które nałożyły nowe obowiązki w tym zakresie. W sesjach plenarnych i dyskusjach podczas konferencji wzięli udział przedstawiciele instytucji rządowych, świadczeniodawców, samorządów zawodowych, organizacji pozarządowych oraz biznesu.
- "Jakość" to nie tylko hasło konferencji, ale również motyw, który towarzyszy wydawnictwu Wolters Kluwer, odkąd zajęliśmy się przygotowywaniem systemów, które wspierają ochronę zdrowia - nie tylko w wymiarze lokalnym, ale także globalnym. Obszar ochrony zdrowia jest dla nas niezwykle istotny, bo wpływa bezpośrednio na społeczeństwo. Branża medyczna rozwija się bardzo dynamicznie, nieustannie doskonaląc swoje rozwiązania, ale także dotykana jest wydarzeniami, które trudno przewidzieć, takimi jak pandemia czy powódź, która obecnie ma miejsce i niewątpliwie zaburza pracę placówek ochrony zdrowia - mówi Alicja Pollesch, dyrektor Strategii, Rozwoju Biznesu i Marketingu oraz członek zarządu Wolters Kluwer Polska.
Wskazała także, że konkurs, którego finał odbywa się podczas konferencji, jest okazją do ciągłego poszukiwania osób, które chcą wprowadzać innowacyjne zmiany w obszarze jakości. - Szukamy liderów, osób, które nieustannie doskonalą procesy w placówkach, proponują najlepsze rozwiązania - podkreśla Alicja Pollesch.
- Konferencja "Zmiany w ochronie zdrowia" to platforma, która w swojej idei ma połączyć ludzi zamiłowanych w działaniu, którzy nie czekają i podejmują inicjatywę, którzy wierzą w swoja sprawczość i wiedzą, że rzeczywistość kreujemy my sami - a nie tylko politycy, którzy są tymi oficjalnymi kreatorami polityki zdrowotnej - podkreśla dr n. ekonom. Małgorzata Gałązka-Sobotka, Dziekan Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego, Dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia oraz Center of Value Based Healthcare Uczelni Łazarskiego.
Podczas finałowej gali ogłoszono laureatów w siedmiu kategoriach VI edycji konkursu "Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia - Leaders of VBHC":
- Zarządzanie jakością,
- Zarządzanie kapitałem ludzkim,
- Organizacja przyjazna pacjentowi,
- Skuteczna profilaktyka i edukacja,
- Lider opieki otwartej,
- Przestrzeń zorientowana na wartość zdrowotną,
- Innowacje na rzecz zdrowia.
Konkurencja w tym roku była rekordowo duża – do konkursu zgłoszono aż 96 projektów, a więc ponad dwa razy więcej niż w zeszłorocznej edycji.
Czytaj również: Poznaliśmy Liderów Zmian w Ochronie Zdrowia 2023 r.
"Zarządzanie jakością"
Laureatem w tej kategorii zostało Białostockie Centrum Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Białymstoku – za uzyskanie jedynej w Polsce certyfikacji (EUSOMA) potwierdzającej najwyższą jakość opieki nad pacjentką z rakiem piersi w Breast Cancer Unit Białostockiego Centrum Onkologii. Proces trwał trzy lata, a efektem jest projekt unikatowy w skali całego kraju, który pozwala na kompleksowe zapewnienie leczenia i opieki nowotworów piersi. Ośrodek leczy ok. 700 nowych pacjentek rocznie, gdzie czas od zgłoszenia się pacjentki do BCO do konsylium wynosi 10 dni, a rozpoczęcie leczenia zaczyna się 14 dni od konsylium. Ośrodek zapewnia także pacjentkom opiekę psychologa na każdym etapie, wczesną fizjoterapię i terapię zajęciową, opiekę pracownika socjalnego oraz dietetyka. Pacjentki są wspierane także przez koordynatorki onkologiczne, co w ankietach po leczeniu w placówce często jest wskazywane jako „wsparcie nie do przecenienia”.
„Zarządzanie kapitałem ludzkim”
Laureatem tej kategorii zostało Centrum Medyczne "Żelazna" Sp. z o.o. Placówka wprowadziła innowacyjne rozwiązania obejmujące szkolenia członków zespołu i sposoby zarządzania, których celem jest zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju, przyjaznej atmosfery i uwzględnienie jasnego podziału kompetencji zespołu w opiece na pacjentem. Elementem działań jest m.in. „Akademia Szefa” - program składa się z praktycznych warsztatów, m.in. w tematach: rola szefa i komunikacja w zespole, budowanie zmotywowanych zespołów do radzenia sobie w dynamicznym biznesie, negocjacje i zarządzanie konfliktem, zarządzanie zespołem w czasie zmian. Pomiędzy warsztatami zespół korzysta z sesji coachingowych z trenerami. Prowadzone działania realnie przełożyły się na poprawę jakości i zarządzania (np. skrócenie czasu wypisu pacjenta ze szpitala do 1 godziny).
„Organizacja przyjazna pacjentowi”
Laureatem tej kategorii również zostało Centrum Medyczne "Żelazna" Sp. z o.o. Placówka wdrożyła działania, które realnie przekładają się na zapewnienie przyjaznego, bezpiecznego miejsca do porodu i połogu – nie tylko dla kobiet rodzących, ale również ich bliskich. Placówka dba także o dobrostan psychiczny pacjentek – zapewnia trzy nieodpłatne konsultacje z psychologiem po wypisie ze szpitala i organizuje grupy wsparcia dla przyszłych mam. Kładzie także nacisk na systematyczne szkolenie personelu medycznego, administracyjnego i pomocniczego w zakresie profesjonalnej, empatycznej komunikacji. W tym przypadku działania także przełożyły się na realny, wymierny wzrost satysfakcji pacjentów, co potwierdzają badania ankietowe.
„Skuteczna profilaktyka i edukacja”
Laureatem tej kategorii zostało Centrum Medyczne Puławska Sp. z o. o. (Grupa Kapitałowa Centrum Medyczne CMP) za kampanię społeczną #odwoluje #nieblokuje. Nagłaśnia ona problem niestawiania się pacjentów na umówionych wizytach lekarskich bez wcześniejszego ich odwoływania. To zjawisko ma znaczący wpływ na dostępność do lekarzy i wydłuża okres oczekiwania na wizyty do specjalistów. Skierowana była do pacjentów w całej Polsce, a jednocześnie do wszystkich podmiotów medycznych, aby uświadomiły sobie, jak istotna jest ich rola jako edukatora w systemie opieki zdrowotnej. W toku podjętych działań zaangażowało się w nią prawie 800 podmiotów z publicznej i prywatnej ochrony zdrowia oraz najważniejsze organy rządowe. Kampania poruszyła opinię publiczną i odbiła się szerokim echem w mediach.
„Lider opieki otwartej”
Laureatem w tej kategorii zostało Centrum Terapii Dialog, za utworzenie Wysokospecjalistycznych Poradni Zdrowia Psychicznego w Centrum Terapii Dialog. Dzięki nim, pacjenci mają gwarancję, że będą pod opieką lekarza, który specjalizuje się w danym obszarze, chorobie czy zaburzeniu. W ramach Centrum działa obecnie trzydzieści specjalistycznych poradni, m.in.: Poradnia Pierwszego Kontaktu Psychiatrycznego, Poradnia Psychologii Pracy i Wypalenia Zawodowego, Poradnia leczenia Traumy i PTSD czy Poradnia Zdrowia Psychicznego w Ciąży i Połogu (Tokofobii i Depresji Okołoporodowej). Aktualnie w Wysokospecjalistycznych Poradniach pracuje blisko 300 specjalistów.
„Przestrzeń zorientowana na wartość zdrowotną”
Laureatem w tej kategorii zostało Salve Medica. Placówka realizowała projekt „Dostępność plus w Salve Medica”, w ramach którego wprowadzono szereg udogodnień dla pacjentów ze szczególnymi potrzebami w obszarze architektonicznym, cyfrowym i komunikacyjno-organizacyjnym. Chodzi nie tylko o udogodnienia związane z poruszaniem się w budynku (np. automatyczne drzwi), ale także m.in. pętle indukcyjne znajdujące się w rejestracjach, umożliwiające łatwiejszą komunikację rejestratorów medycznych z pacjentami słabo słyszącymi. W ogólnodostępnych przestrzeniach do dyspozycji pacjentów są m.in. wózki do transportu osób z ograniczeniami ruchu, a także pionizator i podnośnik.
„Innowacje na rzecz zdrowia”
W tej kategorii laureatem został Uniwersytecki Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie. Placówka wdrożyła projekt pod hasłem: „Rewolucja w Rehabilitacji: Jak Wirtualna Rzeczywistość, Robotyka i Egzoszkielety Odmieniają Sprawność i Jakość Życia Pacjentów”, którego głównymi celami były poprawa skuteczności terapii, personalizacja leczenia, zwiększenie motywacji pacjentów, przyspieszenie powrotu do sprawności oraz integracja interdyscyplinarna. Wdrożono nowoczesny system VR oraz robotyki, w tym zaawansowane egzoszkielety, co pozwoliło na prowadzenie zaawansowanych terapii rehabilitacyjnych. Skuteczność rehabilitacji, mierzona liczbą pacjentów osiągających pełną sprawność, wzrosła z 71-79 proc. do 85-95 proc., co było efektem bardziej zindywidualizowanego podejścia oraz dokładniejszego monitorowania postępów za pomocą nowoczesnych technologii.
Super Liderzy Zmian w Ochronie Zdrowia
Kapituła zadecydowała również o przyznaniu 2 nagród w specjalnej kategorii Super Lider Zmian w Ochronie Zdrowia za całokształt wyróżniającym się placówkom. Nagrody otrzymali:
- Centrum Medyczne "Żelazna" sp. z o.o.
- Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy.
Obie placówki wyróżniały się podejmowaniem wielu innowacyjnych działań na rzecz pacjenta. Osiągnięcia Centrum Medycznego „Żelazna” zostały już wskazane w wygranych przez placówkę kategoriach. Natomiast Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy podejmuje szereg działań nastawionych zwłaszcza na poprawę jakości leczenia i opieki nad pacjentem (m.in.: organizację opieki nad pacjentem w okresie po- i okołooperacyjnym, nastawionej na uśmierzanie bólu; pierwsze w Polsce centrum opieki nad pacjentami z neurofibromatozami; wykorzystanie sztucznej inteligencji w kardiochirurgii; utworzenie Akademii Pacjenta nastawionej na edukowanie).
Konferencję "Zmiany w Ochronie Zdrowia 2024 r. " zorganizowali Wolters Kluwer Polska i Instytut Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.