Ministerstwo Zdrowia w uzasadnieniu projektu rozporządzenia w sprawie wskaźników jakości opieki zdrowotnej zauważa, że aktualnie prowadzonych jest szereg inicjatyw projakościowych inicjowanych przez ministra zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, organizacje zrzeszające pacjentów oraz środowiska medyczne. Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 4 ust. 2 ustawy z 16 czerwca  2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U. poz. 1692). 

Przeczytaj również: Zarządzanie jakością obowiązkowe już od 30 czerwca >

Jednak, jak argumentuje ustawodawca, dotychczasowe wprowadzenie wymagań jakościowych nie wiąże się z dostateczną i systematyczną oceną ich spełnienia. Systemowe podejście do zagadnienia jakości w opiece zdrowotnej wymaga przede wszystkim monitorowania oraz oceny zjawiska „niedostatecznej jakości” i skali jego występowania, wskazania głównych przyczyn i konsekwencji jego występowania oraz wprowadzenia rozwiązań stymulujących do poprawy. 

Ministerstwo Zdrowia przekonuje, że niezbędne jest zatem wprowadzenie regulacji, która określi zakres obszaru objętego monitorowaniem ukierunkowanych na jego poprawę. Nowa regulacja zapewni pacjentom, osobom wykonującym zawód medyczny i podmiotom wykonującym działalność leczniczą dostęp do powszechnej, wiarygodnej, obiektywnej i porównywalnej informacji o jakości udzielanej opieki.

 

Trzy obszary oceny jakości

Rekomendowanym rozwiązaniem jest wdrożenie wskaźników jakości opieki zdrowotnej co pozwoli na ocenę jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w odniesieniu do obszarów:

1)    klinicznego – rozumianego jako zestaw wskaźników odnoszących się do poziomu i efektów realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej, opisywanych przez parametry:

  • a)    efektu leczniczego,
  • b)    powtórnych hospitalizacji z tej samej przyczyny,
  • c)    śmiertelności po zabiegach: w trakcie hospitalizacji w okresie 30 dni, 90 dni oraz roku od dnia zakończenia hospitalizacji,
  • d)    doświadczenia w wykonywaniu określonych świadczeń opieki zdrowotnej,
  • e)    struktury procedur medycznych wykonywanych w przypadkach określonych problemów zdrowotnych;

2)     konsumenckiego – rozumianego jako wyniki badań opinii pacjentów o organizacji procesu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej;
3)    zarządczego – rozumianego jako zestaw wskaźników odnoszących się do efektywności wykorzystania zasobów oraz wdrożenia systemów zarządzania, opisywanych przez parametry dotyczące:

  • a)    posiadania akredytacji lub innego certyfikatu albo świadectwa potwierdzającego jakość wydanego przez niezależną akredytowaną jednostkę,
  • b)    stopnia wykorzystania zasobów będących w dyspozycji podmiotu,
  • c)    długości hospitalizacji,
  • d)    struktury realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej.

 

Co przyniosą nowe przepisy?

Wdrożenie wskaźników jakości opieki zdrowotnej i ich systematyczne monitorowanie pozwoli na:

  1. stałe udoskonalanie praktyki klinicznej oraz poprawę skuteczności diagnostyki i leczenia przez systematyczną ocenę klinicznych wskaźników jakości;
  2. uzyskanie porównywalności podmiotów wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pod względem jakości i skuteczności oferowanej opieki oraz udostępnienie wyników opinii publicznej;
  3. stworzenie warunków umożliwiających finansowe motywowanie podmiotów wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do podnoszenia poziomu jakości; 
  4. efektywniejsze wykorzystanie środków publicznych w obszarze zdrowia.

 

Kamień milowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności 

MZ przypomina, że  projekt rozporządzenia stanowi realizację jednego z kamieni milowych  Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – tj. kamienia D3G „Wejście w życie ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta, wraz z niezbędnymi przepisami wykonawczymi”. W związku z tym, że termin realizacji tego zapisu ustalono na koniec trzeciego kwartału 2024 r., to jest konieczne jego niezwłoczne wprowadzenie  rozporządzenia w życie. Dlatego MZ skróciło  czas  na konsultacje publiczne do 10 dni od dnia  otrzymania pisma. 

Przeczytaj również: Jakość w ochronie zdrowia nie ma definicji - resort zapowiada zmiany w ustawie >