Traktat ustanawiający Konstytucję dla Europy.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 2 października 2003 r.
w sprawie Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy

Wypełnienie woli Narodu, potwierdzonej w referendum 7-8 czerwca 2003 r., wymaga aktywnego udziału Polski w kształtowaniu zasad europejskiej współpracy. Chcemy współtworzyć Unię Europejską jako wspólnotę suwerennych państw, która łączy sprawne mechanizmy wspólnotowe z poszanowaniem kultur i narodowych tożsamości. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej opowiada się za zachowaniem zasady jednomyślności w sprawach dotyczących najważniejszych, żywotnych interesów państw członkowskich.
Cele Konwentu określone w grudniu 2001 r. przez Radę Europejską w Laeken zostały, w drodze wielu kompromisów, w większości osiągnięte. Sejm wyraża przekonanie, że przyszły Traktat Konstytucyjny stanie się fundamentem silnej, nowoczesnej, opartej o poszanowanie wartości i praw każdego człowieka Unii Europejskiej, w której Polska zajmie godne miejsce w rodzinie demokratycznych, wolnych i solidarnych narodów.

Za istotne osiągnięcia Konwentu Sejm uważa szczególnie: potwierdzenie celów, misji i wartości, które wyznaczają filozofię i praktykę integracji społeczeństw, włączenie Karty Praw Podstawowych do części stanowiącej Traktatu, czytelny katalog kompetencji, uproszczenie systemu aktów prawnych oraz zwiększenie przejrzystości i demokratyzacji funkcjonowania Unii.

Popieramy wzmocnienie roli Parlamentu Europejskiego i rozszerzenie zakresu jego współdecydowania oraz zwiększenie roli parlamentów narodowych kontrolujących przestrzeganie zasady pomocniczości i proporcjonalności.

Sejm popiera stanowisko Rządu przedstawione w debacie przez Ministra Spraw Zagranicznych. Od polskiej delegacji uczestniczącej w Konferencji Międzyrządowej Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oczekuje:

-
upomnienia się o chrześcijańskie wartości w preambule Traktatu Konstytucyjnego;
-
uznania Sojuszu Atlantyckiego za podstawę europejskiego bezpieczeństwa wobec inicjatyw polityki obronnej opartych na kooptacji i konkurencyjnych dla NATO;
-
realizacji zasady "jeden kraj - jeden komisarz" oraz zasady zbiorowego przewodnictwa w Radzie;
-
niewyrażenia zgody na pogorszenie pozycji Polski w Radzie Unii w stosunku do zasad przyjętych w 2000 r. w Nicei, które były znane Polakom głosującym w referendum europejskim. W tej sprawie domagamy się twardego stanowiska Rządu, łącznie z vetem, jeśliby nasze racje nie znalazły uznania Konferencji Międzyrządowej Unii Europejskiej.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do Rządu o zapisanie w Traktacie ustanawiającym Konstytucję dla Europy w Podsekcji 2, Pomoc przyznawana przez Państwa Członkowskie, w artykule III - 56 ust. 2c treści: pomoc przyznawana gospodarce niektórych regionów dotkniętych podziałem Europy po II Wojnie Światowej, w zakresie w jakim jest niezbędna do skompensowania niekorzystnych skutków gospodarczych spowodowanych tym podziałem.

Udział Polski w historycznym akcie jednoczenia się Europy stanowi zwieńczenie ogromnej narodowej pracy, jaka dokonała się po roku 1989. Odpowiedzialność wobec przyszłych pokoleń nakazuje wykorzystanie tej dziejowej szansy, a to oznacza wymóg lepszego przygotowania kraju do akcesji i czerpanie korzyści z Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024