Rada do Spraw Zrównoważonego Rozwoju.

ZARZĄDZENIE Nr 107
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 11 września 2002 r.
w sprawie Rady do Spraw Zrównoważonego Rozwoju.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarządza się, co następuje:
§  1.
Tworzy się Radę do Spraw Zrównoważonego Rozwoju, zwaną dalej "Radą", jako organ opiniodawczo-doradczy w sprawach dotyczących zrównoważonego rozwoju, należących do zadań i kompetencji Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
1.
W skład Rady wchodzą:
1)
przewodniczący - Minister Środowiska;
2)
wiceprzewodniczący - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury;
3)
członkowie - przedstawiciele:
a)
ministra właściwego do spraw środowiska,
b)
ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej,
c)
ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
d)
ministra właściwego do spraw gospodarki,
e)
ministra właściwego do spraw zagranicznych,
f)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
g)
ministra właściwego do spraw pracy,
h)
ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
i)
Ministra Obrony Narodowej,
j)
ministra właściwego do spraw transportu,
k)
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
l)
ministra właściwego do spraw rolnictwa,
m)
ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,
n)
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego oraz kultury fizycznej i sportu,
o)
ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej,
p)
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
q)
ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej,
r)
ministra właściwego do spraw zdrowia,
s)
Prezesa Rządowego Centrum Studiów Strategicznych,
t)
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
4)
sekretarz, którym jest urzędnik służby cywilnej zatrudniony w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw środowiska.
2.
Organy administracji rządowej, o których mowa w ust. 1 pkt 3:
1)
w lit. a-r, są reprezentowane przez przedstawicieli w randze co najmniej podsekretarza stanu;
2)
w lit. s oraz t, są reprezentowane przez przedstawicieli w randze co najmniej wiceprezesa.
3.
W skład Rady mogą również wchodzić przedstawiciele:
1)
przedsiębiorców oraz właścicieli gospodarstw rolnych - wskazani przez Izby Gospodarcze;
2)
nauki - wskazani przez ministra właściwego do spraw nauki w porozumieniu z Prezesem Polskiej Akademii Nauk;
3)
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
4)
ogólnokrajowych ekologicznych organizacji pozarządowych, do których zadań statutowych należy ochrona środowiska - wybrani spośród zgłoszonych przez nie kandydatów cieszących się poparciem największej liczby tych organizacji;
5)
strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
6)
związków zawodowych - wskazani przez te związki;
7)
samorządów zawodowych - wskazani przez te samorządy.
4.
Przewodniczący może, w porozumieniu z członkami Rady, zapraszać do udziału w pracach Rady przedstawicieli innych organów administracji publicznej, organizacji społecznych, stowarzyszeń oraz środowisk naukowych.
5.
Osobom, o których mowa w ust. 4, nie przysługuje prawo do udziału w głosowaniu nad uchwałami Rady.
§  3.
1.
Przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz członków Rady powołuje Prezes Rady Ministrów.
2.
Kadencja Rady trwa odpowiednio do kadencji Sejmu i Senatu.
3.
Członkowie Rady pełnią swoje funkcje do czasu powołania ich następców.
4.
Członkostwo w Radzie wygasa w razie śmierci członka Rady.
5.
Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady na wniosek Rady, w razie:
1)
niewykonywania obowiązków członka Rady;
2)
choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji członka Rady.
6.
Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady, w razie złożenia przez członka Rady rezygnacji.
7.
W przypadku wygaśnięcia członkostwa w Radzie lub odwołania członka Rady przed upływem kadencji, o której mowa w ust. 2, Prezes Rady Ministrów powołuje nowego członka Rady na okres do końca tej kadencji.
§  4.
Do zakresu działania Rady należy:
1)
opracowywanie opinii o zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju, skierowanych pod jej obrady projektów dokumentów rządowych;
2)
opracowywanie analiz, propozycji i wniosków mających na celu zapewnienie zrównoważonego rozwoju kraju.
§  5.
1.
Organy administracji rządowej, na wniosek przewodniczącego lub upoważnionego przez niego członka Rady, udzielają Radzie wszechstronnej pomocy przy wykonywaniu jej zadań, a w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
2.
W toku wykonywania swoich zadań Rada współdziała z organami samorządu terytorialnego, instytucjami naukowymi oraz zainteresowanymi organizacjami społecznymi.
§  6.
Przewodniczący Rady składa Prezesowi Rady Ministrów okresowe sprawozdanie z działalności Rady nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy.
§  7.
1.
Rada działa kolegialnie.
2.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę i zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów.
§  8.
1.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu państwa, z części której dysponentem jest minister właściwy do spraw środowiska.
2.
Obsługę organizacyjno-biurową Rady zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw środowiska.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.40.629

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Rada do Spraw Zrównoważonego Rozwoju.
Data aktu: 11/09/2002
Data ogłoszenia: 13/09/2002
Data wejścia w życie: 13/09/2002