Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny blach walcowanych na gorąco z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 22 października 1999 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny blach walcowanych na gorąco z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek Huty im. Sendzimira SA z siedzibą w Krakowie przy ul. Ujastek 1 oraz Huty Pokój SA z siedzibą w Rudzie Śląskiej przy ul. Niedurnego 79, występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy blach walcowanych na gorąco, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego następującymi kodami PCN:
Kod PCN Wyszczególnienie
7208 25 00 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, zwinięte nie obrobione dalej oprócz walcowania

na gorąco, trawione:

- - O grubości 4,75 mm lub większej (ECSC)
7208 26 00 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, zwinięte nie obrobione dalej oprócz walcowania

na gorąco, trawione:

- - O grubości 3 mm lub większej, ale poniżej 4,75 mm (ECSC)
7208 27 00 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, zwinięte nie obrobione dalej oprócz walcowania

na gorąco, trawione:

- - O grubości poniżej 3 mm (ECSC)
7208 37 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, zwinięte nie obrobione dalej oprócz walcowania

na gorąco:

- - O grubości 4,75 mm lub większej, ale nie przekraczającej

10 mm

7208 38 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, zwinięte nie obrobione dalej oprócz walcowania na

gorąco:

- - O grubości 3 mm lub większej, ale poniżej 4,75 mm
7208 39 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, zwinięte nie obrobione dalej oprócz walcowania na

gorąco:

- - O grubości poniżej 3 mm
7208 40 10 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Nie zwinięte, nie obrobione więcej oprócz walcowania na

gorąco z wzorami wypukłymi:

- - O grubości 2 mm lub większej (ECSC)
7208 51 30 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, nie zwinięte nie obrobione więcej oprócz

walcowania na

gorąco:

- - O grubości powyżej 10 mm:
- - - Pozostałe, o grubości:
- - - - Przekraczającej 20 mm (ECSC)
7208 51 50 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, nie zwinięte, nie obrobione więcej oprócz

walcowania na gorąco:

- - O grubości powyżej 10 mm:
- - - Pozostałe, o grubości:
- - - - Przekraczającej 15 mm, ale nie przekraczającej 20 mm

(ECSC)

7208 51 91 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, nie zwinięte, nie obrobione więcej oprócz

walcowania na gorąco:

- - O grubości powyżej 10 mm:
- - - Pozostałe, o grubości:
- - - - Przekraczającej 10 mm, ale nie przekraczającej 15 mm,

o szerokości:

- - - - - 2050 mm lub więcej (ECSC)
7208 51 99 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, nie zwinięte, nie obrobione więcej oprócz

walcowania na gorąco:

- - O grubości powyżej 10 mm:
- - - Pozostałe, o grubości:
- - - - Przekraczającej 10 mm, ale nie przekraczającej 15 mm,

o szerokości:

- - - - - Poniżej 2.050 mm (ECSC)
7208 52 91 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, nie zwinięte, nie obrobione więcej oprócz

walcowania na gorąco:

- - Pozostałe, o grubości 4,75 mm lub więcej, lecz nie

przekraczającej 10 mm:

- - - Pozostałe o szerokości:
- - - - 2.050 mm lub większej (ECSC)
7208 52 99 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, nie zwinięte, nie obrobione więcej oprócz

walcowania na gorąco:

- - Pozostałe, o grubości 4,75 mm lub więcej, lecz nie

przekraczającej

10 mm:

- - - Pozostałe o szerokości:
- - - - Poniżej 2.050 mm (ECSC)
7208 53 90 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, nie zwinięte, nie obrobione więcej oprócz

walcowania na gorąco:

- - O grubości 3 mm lub większej, lecz mniejszej niż 4,75 mm:
- - - Pozostałe (ECSC)
7208 54 10 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości 600 mm lub większej, walcowane na gorąco, nie platerowane, nie pokrywane ani nie powlekane:
- Pozostałe, nie zwinięte, nie obrobione więcej oprócz

walcowania na gorąco:

- - O grubości mniejszej niż 3 mm:
- - - O grubości 2 mm lub większej (ECSC)
Wnioskodawcy są producentami blach walcowanych na gorąco objętych postępowaniem. Ich udział w krajowej produkcji blach walcowanych na gorąco kształtował się w latach objętych badaniem w wysokości: 45,3% w 1996 r., 48,6% w 1997 r., 45,5% w 1998 r.

Kazachstan, Ukraina i Rosja są znaczącymi eksporterami blach walcowanych na gorąco na polski obszar celny. Przy czym ich łączny udział w imporcie ogółem oraz udział w krajowym rynku blach walcowanych na gorąco wykazywał w okresie objętym badaniem (1996-1998 oraz pierwsze dwa miesiące roku 1999) stałą tendencję wzrostową, co wskazują dane zawarte w załączniku do postanowienia.

Ponadto trzy objęte wnioskiem kraje realizują swój eksport po cenach średnio o około 30% niższych od cen producentów krajowych, zaś w przypadku Rosji i Kazachstanu ceny te, nawet po uwzględnieniu stawki celnej, są niższe od technicznego kosztu wytworzenia towaru przez producentów krajowych, co uniemożliwia konkurencję.

Wzrostowi udziału importu z krajów objętych postępowaniem w krajowym rynku blach walcowanych na gorąco towarzyszy spadek udziału rynkowego wnioskodawców, co również obrazują dane zawarte w załączniku do niniejszego postanowienia.

Stwierdza się zatem, iż dalsza realizacja importu z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy przy takiej dynamice jego wzrostu i tak zaniżonych cenach będzie miała negatywny wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową w przemyśle krajowym objętym wnioskiem.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 60 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 17 marca 1999 r. Huta im. Sendzimira S.A. oraz Huta Pokój S.A. złożyły, na podstawie ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027), zwanej dalej "ustawą", wniosek o podjęcie przewidzianych w ustawie działań ochronnych wobec importu blach walcowanych na gorąco (kody PCN: 7208 25 00 0, 7208 26 00 0, 7208 27 00 0, 7208 37, 7208 38, 7208 39, 7208 40 10 0, 7208 51 30 0, 7208 51 50 0, 7208 51 91 0, 7208 51 99 0, 7208 52 91 0, 7208 52 99 0, 7208 53 90 0, 7208 54 10 0).

Łączna produkcja wnioskodawców stanowi ok. 45,5% produkcji krajowej, jednak pozostali producenci, mimo że nie przyłączyli się do wniosku, nie zgłaszają wobec niego sprzeciwu. Minister Gospodarki otrzymał pisemne potwierdzenie powyższego stanowiska.

Minister Gospodarki zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy zwracał się do wnioskodawcy o uzupełnienie danych zawartych we wniosku, w celu zapewnienia zgodności ww. dokumentu ze wzorem zawartym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 14 stycznia 1998 r. w sprawie wymogów, jakie powinien spełniać wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 17, poz. 82 i Nr 80, poz. 523). Ostatecznie uzupełniony zgodnie z tymi wskazówkami wniosek wpłynął do Ministerstwa Gospodarki w dniu 22 września 1999 r.

Po analizie zawartych we wniosku danych Minister Gospodarki stwierdza zasadność podjęcia wnioskowanego postępowania ochronnego z uwagi na istnienie poważnych przesłanek świadczących o zagrożeniu szkodą dla przemysłu krajowego w wyniku stale rosnącego importu blach walcowanych na gorąco z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.

Podstawowymi przesłankami, na jakie zwrócono uwagę, były:

1.
Zwiększający się wolumen importu z trzech wymienionych krajów.

W 1998 r. wolumen importu objętych wnioskiem blach walcowanych na gorąco z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy byt prawie trzykrotnie wyższy niż w 1997 r.

Trend ten występował także w objętych badaniem pierwszych dwóch miesiącach 1999 r. Jednocześnie w 1998 r. import z tych trzech krajów stanowił 9,6% rynku krajowego, podczas gdy w 1997 r. było to zaledwie 3,2%. Należy przy tym zaznaczyć, że wzrost udziału importu w rynku krajowym w 1998 r. nastąpił kosztem wyparcia przemysłu krajowego, gdyż krajowy rynek blach walcowanych na gorąco skurczył się w porównaniu z rokiem ubiegłym.

W pierwszych dwóch miesiącach 1999 r. jeszcze bardziej nasila się tendencja do zwiększania się udziału importu z trzech objętych wnioskiem krajów w rynku krajowym blach walcowanych na gorąco przy jednoczesnym dalszym kurczeniu się rozmiarów tego rynku ogółem.

2.
Ceny, po jakich odbywa się import blach walcowanych na gorąco z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.

Ceny produktu importowanego z tych trzech krajów są średnio o 30% niższe niż średnie ceny producentów krajowych (przy stawce celnej wynoszącej 15,4%). Przy czym ceny importerów (z wyjątkiem Ukrainy) są niższe nawet niż techniczny koszt wytworzenia towaru przez producentów krajowych.

3.
Spadek produkcji krajowej.

Równolegle ze wzrostem importu postępował spadek produkcji krajowej, zarówno ogółem (o 17% w roku 1998 w stosunku do roku poprzedniego), jak i dotyczący wyłącznie wnioskodawców (o 23% w analogicznym okresie).

4.
Pogarszanie się sytuacji ekonomiczno-finansowej wnioskodawców.

Szczególnie zwraca tu uwagę stopień wykorzystania przez wnioskodawców ich mocy produkcyjnych, który jeszcze w 1997 r. wynosił średnio 94%, a w 1998 r. już tylko 64%, co spowodowane jest w dużej mierze spadkiem sprzedaży na rynku krajowym.

Ponieważ w przypadku obu przedsiębiorstw produkcja blach walcowanych na gorąco stanowi poważny składnik asortymentu (odpowiednio 18% i 35%), taka sytuacja na tym rynku poważnie wpływa na ogólną sytuację przedsiębiorstw znajdujących się dodatkowo w trakcie poważnej restrukturyzacji, w tym restrukturyzacji zatrudnienia, związanej z realizacją programu przekształceń w polskim sektorze hutniczym.

Wziąwszy pod uwagę powyższe fakty, jak również pozytywną opinię w odnośnej sprawie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Minister Gospodarki postanawia wszcząć postępowanie ochronne wobec przywozu blach walcowanych na gorąco z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.

ZAŁĄCZNIK

DANE DOTYCZĄCE ROZMIARU IMPORTU BLACH WALCOWANYCH NA GORĄCO NA POLSKI OBSZAR CELNY W LATACH OBJĘTYCH BADANIEM (1996 - II 1999) ORAZ ZWIĄZANYCH Z NIM ZMIAN UDZIAŁU W RYNKU KRAJOWYM

1996 r. 1997 r. 1998 r. I-II 1998 r. I-II 1999 r.
Dynamika wzrostu importu z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy (rok bazowy 1996) 100 160,7 483,8 100 230,21
Udział importu z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy w imporcie ogółem 21,5% 24,7% 41,5% 40,8% 39,0%
Udział importu z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy w rynku krajowym 2,2% 3,2% 9,6% 6,0% 15,8%
Udział wnioskodawców w rynku krajowym 46,1% 45,4% 36,7% 43,7% 26,2%
1 okres bazowy: I-II 1998 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.34.529

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny blach walcowanych na gorąco z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.
Data aktu: 22/10/1999
Data ogłoszenia: 02/11/1999