Szczegółowy sposób prowadzenia kontroli celnej bagażu przewożonego drogą morską lub powietrzną.

ZARZĄDZENIE
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU CEŁ
z dnia 17 września 1997 r.
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia kontroli celnej bagażu przewożonego drogą morską lub powietrzną.

Na podstawie art. 6 § 6 pkt 2 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117 i Nr 64, poz. 407) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie reguluje sposób prowadzenia kontroli celnej bagażu przewożonego drogą morska lub powietrzną.
§  2.
Dla celów stosowania przepisów dotyczących bagażu przewożonego drogą powietrzną użyte w zarządzeniu pojęcia oznaczają:
1)
bagaż podręczny - bagaż przewożony przez podróżnego w kabinie pasażerskiej statku powietrznego,
2)
bagaż zarejestrowany - bagaż, który po przyjęciu i zarejestrowaniu go przez przewoźnika w miejscu wylotu statku powietrznego nie jest dostępny dla podróżnego w czasie odbywania podróży, w tym także podczas przerw w podróży i zmiany statku powietrznego na inny.
§  3.
Czynności kontroli celnej w odniesieniu do bagażu przewożonego drogą morską wykonuje się:
1)
w wypadku wywozu z polskiego obszaru celnego - w porcie, gdzie bagaż został załadowany,
2)
w wypadku przywozu na polski obszar celny - w porcie, gdzie bagaż został wyładowany.
§  4.
1.
W odniesieniu do bagażu przywożonego na polski obszar celny drogą powietrzną bez zatrzymywania statku powietrznego w polskim porcie lotniczym innym niż port przeznaczenia i bez przeładowywania towarów na polskim obszarze celnym, czynności kontroli celnej wykonuje się w porcie przeznaczenia.
2.
W odniesieniu do bagażu wywożonego z polskiego obszaru celnego drogą powietrzną bez zatrzymywania statku powietrznego w polskim porcie lotniczym innym niż port rozpoczęcia lotu i bez przeładowywania towarów na polskim obszarze celnym, czynności kontroli celnej wykonuje się w porcie, w którym towar jest załadowywany na statek powietrzny.
§  5.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 3, w odniesieniu do bagażu przywożonego przez osoby podróżujące na pokładzie statków powietrznych, które odbywają lot z zagranicznego portu lotniczego i po zatrzymaniu w polskim porcie lotniczym kontynuują lot do innego polskiego portu lotniczego, czynności kontroli celnej wykonuje się w porcie przeznaczenia, pod warunkiem że jest to port otwarty dla ruchu międzynarodowego.
2.
Bagaż przewożony przez osoby, o których mowa w ust. 1, traktuje się jak wprowadzany na polski obszar celny, chyba że osoba dostarczy organowi celnemu dowód, że bagaż został załadowany w polskim porcie lotniczym, gdzie statek powietrzny się zatrzymał, i bagaż zawiera wyłącznie towary krajowe.
3.
W wypadku podejrzenia naruszenia przepisów prawa, bagaż, o którym mowa w ust. 1, może zostać poddany czynnościom kontroli celnej w porcie lotniczym, w którym statek powietrzny się zatrzymał.
§  6.
1.
W odniesieniu do bagażu wywożonego z polskiego obszaru celnego przez osobę podróżującą na pokładzie statku powietrznego, który odbywa lot z polskiego portu lotniczego i po zatrzymaniu w innym polskim porcie lotniczym kontynuuje lot do zagranicznego portu lotniczego, czynności kontroli celnej wykonuje się w porcie, w którym statek powietrzny rozpoczyna swój lot, pod warunkiem że jest to port otwarty dla ruchu międzynarodowego.
2.
W wypadku podejrzenia naruszenia przepisów prawa, bagaż przewożony przez osobę, o której mowa w ust. 1, może zostać poddany czynnościom kontroli celnej także w polskim porcie lotniczym, w którym statek powietrzny się zatrzymał.
§  7.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 3, w odniesieniu do przywożonego na polski obszar celny drogą powietrzną bagażu zarejestrowanego, który na polskim obszarze celnym jest przeładowywany na inny statek powietrzny i transportowany do innego polskiego portu lotniczego, czynności kontroli celnej wykonuje się w porcie przeznaczenia, pod warunkiem że jest to port otwarty dla ruchu międzynarodowego.
2.
W odniesieniu do bagażu podręcznego należącego do podróżnego przybywającego z zagranicy lotem, podczas którego w polskim porcie lotniczym nastąpiła zmiana statku powietrznego, czynności kontroli celnej wykonuje się w pierwszym polskim porcie otwartym dla ruchu międzynarodowego, do którego statek przybył. Jeżeli w wyniku kontroli bagażu zarejestrowanego należącego do podróżnego stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących przywozu, jego bagaż podręczny może zostać poddany kontroli także w porcie przeznaczenia.
3.
W wypadku podejrzenia naruszenia przepisów prawa lub jeżeli w wyniku kontroli bagażu podręcznego stwierdzono, że podróżny naruszył przepisy dotyczące przywozu, jego bagaż zarejestrowany może zostać poddany kontroli celnej w porcie lotniczym, gdzie nastąpiła zmiana statku powietrznego.
§  8.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 3, w odniesieniu do wywożonego z polskiego obszaru celnego droga powietrzną bagażu zarejestrowanego, który na polskim obszarze celnym jest przeładowywany na inny statek powietrzny, czynności kontroli celnej wykonuje się w pierwszym porcie, w którym następuje załadunek bagażu, o ile jest to port otwarty dla ruchu międzynarodowego.
2.
Czynności kontroli celnej bagażu podręcznego należącego do podróżnego wyjeżdżającego za granicę lotem, podczas którego w polskim porcie lotniczym następuje zmiana statku powietrznego, wykonuje się w porcie, z którego statek powietrzny bezpośrednio wylatuje za granicę, o ile jest to port otwarty dla ruchu międzynarodowego. Jeżeli w wyniku wcześniejszej kontroli bagażu zarejestrowanego należącego do tego podróżnego stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących wywozu, bagaż podręczny tego podróżnego może zostać poddany czynnościom kontroli celnej także w pierwszym porcie, w którym dokonano załadunku.
3.
W wypadku podejrzenia naruszenia przepisów prawa lub jeżeli w wyniku kontroli bagażu podręcznego stwierdzono, że podróżny naruszył przepisy dotyczące wywozu, jego bagaż zarejestrowany może zostać podany kontroli celnej także w porcie lotniczym, gdzie nastąpiła zmiana statku powietrznego.
§  9.
1.
W odniesieniu do bagażu przewożonego statkami powietrznymi innymi niż należące do linii lotniczych wykonujących stałe międzynarodowe przewozy lotnicze, czynności kontroli celnej wykonuje się:
1)
w wypadku wywozu z polskiego obszaru celnego - w ostatnim porcie lotniczym otwartym dla ruchu międzynarodowego, z którego statek bezpośrednio wylatuje za granicę,
2)
w wypadku przywozu na polski obszar celny - w pierwszym porcie lotniczym otwartym dla ruchu międzynarodowego, w którym statek wylądował.
2.
Czynności kontroli celnej bagażu przywożonego z zagranicy statkiem powietrznym należącym do linii lotniczych wykonujących stałe międzynarodowe przewozy lotnicze i przeładowywanego na polskim obszarze celnym na statek powietrzny, o którym mowa w ust. 1, wykonuje się w pierwszym porcie lotniczym, do którego przybył statek powietrzny należący do linii lotniczych.
3.
Czynności kontroli celnej bagażu wywożonego za granicę statkiem powietrznym należącym do linii lotniczych wykonujących stałe międzynarodowe przewozy lotnicze i przeładowywanego na polskim obszarze celnym na statek powietrzny, o którym mowa w ust. 1, wykonuje się w porcie lotniczym, z którego statek powietrzny należący do linii lotniczych bezpośrednio wylatuje za granicę.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1997.66.649

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób prowadzenia kontroli celnej bagażu przewożonego drogą morską lub powietrzną.
Data aktu: 17/09/1997
Data ogłoszenia: 02/10/1997
Data wejścia w życie: 01/01/1998