Zakres dodatkowych informacji podawanych w sprawozdaniach finansowych banków oraz w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych banków będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych lub ubiegających się o ich dopuszczenie do publicznego obrotu.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
z dnia 14 czerwca 1995 r.
w sprawie zakresu dodatkowych informacji podawanych w sprawozdaniach finansowych banków oraz w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych banków będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych lub ubiegających się o ich dopuszczenie do publicznego obrotu.

Na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy zarządzenia określają zakres dodatkowych informacji podawanych w sprawozdaniach finansowych banków oraz skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych banków będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych lub ubiegających się o ich dopuszczenie do publicznego obrotu, zwanych dalej "emitentami".
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o okresie sprawozdawczym, rozumie się przez to okres objęty sprawozdaniem finansowym emitenta.
§  3.
1.
Informacja dodatkowa podawana w sprawozdaniach finansowych sporządzanych przez emitentów powinna być przedstawiona w formie określonej w załączniku nr 4 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 1994 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakim powinien odpowiadać prospekt emisyjny i memorandum informacyjne (Dz. U. Nr 128, poz. 631).
2.
Informacja dodatkowa, o której mowa w ust. 1, obok informacji określonych w załączniku do zarządzenia nr 1 Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 16 lutego 1995 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości banków i sporządzania informacji dodatkowej (Dz. Urz. NPB Nr 4, poz. 8), powinna zawierać również:
1)
określenie zasad rachunkowości przyjętych w sprawozdaniu finansowym za dany okres sprawozdawczy, w zakresie, w jakim obowiązujące przepisy pozostawiają emitentowi prawo wyboru, dla znaczących zdarzeń:
a)
dotyczących poprzednich okresów sprawozdawczych,
b)
dotyczących danego okresu sprawozdawczego,
c)
występujących po dniu bilansowym, uwzględnionych w sprawozdaniu finansowym,
2)
dane o posiadanych papierach wartościowych i udziałach z podziałem na:
a)
papiery wartościowe z nieograniczoną zbywalnością, notowane na giełdach,
b)
papiery wartościowe z nieograniczoną zbywalnością, znajdujące się w regulowanym pozagiełdowym wtórnym publicznym obrocie,
c)
papiery wartościowe (udziały) z nieograniczoną zbywalnością, nie notowane na giełdach i nie znajdujące się w regulowanym pozagiełdowym wtórnym publicznym obrocie,
d)
papiery wartościowe (udziały) z ograniczoną zbywalnością,

z określeniem ich rodzaju, ceny nabycia oraz ceny rynkowej na dzień bilansowy; gdy nie jest możliwe określenie ceny rynkowej (kursu giełdowego), należy oszacować przypuszczalną wartość rynkową papierów wartościowych (udziałów) na dzień bilansowy oraz wskazać zastosowaną metodę oszacowania wartości,

3)
podział posiadanych przez emitenta dłużnych papierów wartościowych (z określeniem ich rodzajów) oraz akcji i udziałów na:
a)
przeznaczone do obrotu (handlowe),
b)
przeznaczone na lokaty (lokacyjne),
4)
podział innych wartości niematerialnych i prawnych na:
a)
rozliczane w czasie koszty badań i rozwoju,
b)
koncesje, patenty, licencje i podobne wartości,
c)
oprogramowanie,
d)
nabyte prawa wieczystego użytkowania gruntów,
e)
pozostałe wartości niematerialne i prawne,
5)
podział rzeczowego majątku trwałego na:
a)
grunty i budynki zajmowane przez bank na cele własnej działalności,
b)
inne grunty i budynki,
c)
urządzenia,
d)
pozostałe środki trwałe,
e)
inwestycje rozpoczęte,
f)
zaliczki na poczet inwestycji,
6)
podział środków trwałych na:
a)
własne,
b)
używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze i zaliczane do majątku emitenta,
c)
używane na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, stanowiące pozycje pozabilansowe,
7)
określenie liczby, wartości według ceny nabycia i wartości bilansowej wszystkich akcji emitenta, będących jego własnością (ze wskazaniem celu ich nabycia i przeznaczenia) lub własnością jednostek od niego zależnych,
8)
informacje o strukturze kapitału akcyjnego z podaniem liczby, rodzaju i wartości nominalnej akcji tworzących kapitał akcyjny, z określeniem ich ewentualnych uprzywilejowań, prawa do dywidendy oraz wskazaniem akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez jednostki zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w walnym zgromadzeniu akcjonariuszy emitenta lub co najmniej 5% jego kapitału akcyjnego,
9)
informacje dotyczące wszelkich zmian w kapitale akcyjnym w okresie sprawozdawczym, w szczególności:
a)
liczby, rodzaju, wartości nominalnej i ceny emisyjnej oferowanych akcji,
b)
zmian wartości nominalnej akcji,
c)
zmian praw z akcji,
10)
informacje o pozostałych obowiązkowych zmniejszeniach zysku lub zwiększeniach straty, z podziałem na tytuły,
11)
istotne dane uzupełniające o pozycjach sprawozdania z przepływu środków pieniężnych; w szczególności w odniesieniu do pozycji sprawozdania z przepływu środków pieniężnych "Pozostałe pozycje" należy wykazać korekty, wpływy lub wydatki, których suma przekracza 5% ogólnej kwoty odpowiednio korekt, wpływów lub wydatków z danej działalności, a zostały wykazane w tej pozycji.
3.
W informacji dodatkowej należy ponadto przedstawić:
1)
zysk na jedną akcję zwykłą, ustalony jako relacja zysku netto za okres ostatnich 12 miesięcy przed dniem bilansowym, pomniejszonego o dywidendy z akcji uprzywilejowanych co do dywidendy, niezależnie od tego, czy były, czy też będą zadeklarowane do wypłaty, podzielonego przez średnią ważoną liczbę akcji zwykłych (nie uprzywilejowanych co do dywidendy), pozostających w posiadaniu akcjonariuszy w danym okresie; wagę stanowi długość okresu, ustalonego jako całość lub część roku obrotowego, w którym akcje zwykłe danej emisji miały prawo do dywidendy,
2)
wartość księgową netto na jedną akcję, ustaloną jako relacja funduszy własnych do liczby akcji, według stanu na dzień bilansowy, ze wskazaniem tych funduszy, które zostały zaliczone do funduszy własnych,
3)
wartość współczynnika wypłacalności obliczonego zgodnie z metodologią określoną przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
4)
informacje dotyczące znaczących transakcji (jeśli wartość przedmiotu transakcji stanowi równowartość co najmniej 500.000 EURO 1 , ustaloną przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia dokonania transakcji) z podmiotami powiązanymi, tj. przeniesienia praw i zobowiązań (pod tytułem odpłatnym i darmym) pomiędzy emitentem a:
a)
jednostką dominującą wobec emitenta,
b)
jednostkami zależnymi od emitenta i z nim stowarzyszonymi,
c)
członkami zarządu i organów nadzoru emitenta, jednostki dominującej wobec emitenta, jednostek zależnych od emitenta i z nim stowarzyszonych,
d)
małżonkami, krewnymi lub powinowatymi w linii prostej do drugiego stopnia członków zarządu i organów nadzoru emitenta, jednostki dominującej wobec emitenta, jednostek zależnych i z nim stowarzyszonych,
e)
osobami związanymi z tytułu opieki, przysposobienia lub kurateli z członkami zarządu i organów nadzoru emitenta, jednostki dominującej wobec emitenta, jednostek zależnych od emitenta i z nim stowarzyszonych.
§  4.
Informacja dodatkowa powinna zapewniać porównywalność informacji finansowych zawartych w sprawozdaniu za rok obrotowy z informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym za poprzedni rok obrotowy. Informacje finansowe powinny być przedstawione z zachowaniem porządku wyznaczonego numeracją pozycji, według kolejności prezentacji poszczególnych części sprawozdania finansowego. Wszelkie dodatkowe informacje, nie wynikające lub nie związane w sposób bezpośredni z wymienionym wyżej sprawozdaniem, powinny być przedstawione w części końcowej informacji.
§  5.
1.
Jeżeli emitent, korzystając z wyłączenia z objęcia konsolidacją na podstawie art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, nie sporządza skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w informacji dodatkowej należy podać przyczynę niesporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz zamieścić skrócone sprawozdania finansowe jednostek zależnych i stowarzyszonych wyłączonych z obowiązku konsolidacji, określone w § 4 pkt 2 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 14 lutego 1995 r. w sprawie określenia ostrzejszych kryteriów od zawartych w art. 56 ust. 1-3 ustawy o rachunkowości w odniesieniu do jednostek emitujących papiery wartościowe dopuszczone lub ubiegających się o ich dopuszczenie do publicznego obrotu (Monitor Polski Nr 12, poz. 150).
2.
Jeżeli emitent korzysta ze zwolnienia z obowiązku sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego na podstawie § 3 zarządzenia, o którym mowa w ust. 1, w informacji dodatkowej należy podać przyczynę niesporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz nazwę, siedzibę, przedmiot działalności i wartość kapitału własnego (funduszy własnych) jednostki dominującej wyższego szczebla - sporządzającej skonsolidowane sprawozdanie finansowe.
§  6.
W informacji dodatkowej do skonsolidowanego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej emitenta, oprócz informacji wymienionych w § 3, zamieszcza się informacje określone w zarządzeniu Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 14 lutego 1995 r. w sprawie określenia zakresu informacji podawanych w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych jednostek będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych lub ubiegających się o ich dopuszczenie do publicznego obrotu (Monitor Polski Nr 12, poz. 151), z uwzględnieniem specyfiki działalności prowadzonej przez banki.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się w 1995 r.
1 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1995.32.376

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zakres dodatkowych informacji podawanych w sprawozdaniach finansowych banków oraz w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych banków będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych lub ubiegających się o ich dopuszczenie do publicznego obrotu.
Data aktu: 14/06/1995
Data ogłoszenia: 06/07/1995
Data wejścia w życie: 21/07/1995