Obowiązki wojskowych organów porządkowych udzielających pomocy i asystujących przy czynnościach egzekucyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 sierpnia 1994 r.
w sprawie obowiązków wojskowych organów porządkowych udzielających pomocy i asystujących przy czynnościach egzekucyjnych.

Na podstawie art. 46 § 3 pkt 2 i art. 50 § 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78 i z 1993 r. Nr 28, poz. 127) oraz art. 765 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296, z 1965 r. Nr 15, poz. 113,z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496 oraz z 1993 r. Nr 12, poz. 53) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organom egzekucyjnym oraz osobom wykonującym czynności egzekucyjne (egzekutorom, poborcom skarbowym i komornikom) przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych udzielają pomocy oraz asystują na ich wezwanie właściwe ze względu na miejsce prowadzenia egzekucji organy:
1)
Żandarmerii Wojskowej;
2)
służby garnizonowej.
§  2.
1.
Żandarmeria Wojskowa udziela pomocy oraz asystuje organom egzekucyjnym i osobom wykonującym czynności egzekucyjne w przypadkach określonych odpowiednio w art. 46 § 1 i art. 50 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78 i z 1993 r. Nr 28, poz. 127) oraz w art. 765 § 1 i art. 811 Kodeksu postępowania cywilnego.
2.
Żandarmeria Wojskowa udziela pomocy organom egzekucyjnym i osobom wykonującym czynności egzekucyjne, jeżeli w toku wykonywania tych czynności, niezależnie od miejsca ich wykonywania, natrafią one na opór żołnierza pełniącego czynną służbę wojskową, który utrudnia lub uniemożliwia im przeprowadzenie egzekucji, albo istnieje uzasadnione przypuszczenie, że natrafią one na taki opór.
3.
Żandarmeria Wojskowa asystuje organom egzekucyjnym i osobom wykonującym czynności egzekucyjne w razie dokonywania czynności egzekucyjnych w obrębie nieruchomości zajmowanych przez jednostki (instytucje, zakłady) wojskowe albo na okrętach wojennych lub innych jednostkach pływających Marynarki Wojennej.
4.
Żołnierze Żandarmerii Wojskowej oraz służby garnizonowej udzielający pomocy i asystujący przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych korzystają z uprawnień określonych w art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1963 r. o dyscyplinie wojskowej oraz odpowiedzialności żołnierzy za przewinienia dyscyplinarne i za naruszenia honoru i godności żołnierskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 5, poz. 17), w tym są oni uprawnieni do przymusowego usunięcia w razie potrzeby osoby uniemożliwiającej lub utrudniającej wykonywanie czynności egzekucyjnych.
§  3.
1.
Komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej udziela pomocy organowi egzekucyjnemu lub osobie wykonującej czynności egzekucyjne po otrzymaniu pisemnego wezwania organu egzekucyjnego oraz kopii tytułu wykonawczego, na którego podstawie jest prowadzona egzekucja.
2.
W pilnych przypadkach udzielenie pomocy następuje również na wezwanie osobiste organu egzekucyjnego lub osoby wykonującej czynności egzekucyjne. W takim przypadku komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej, nie wstrzymując udzielenia pomocy, żąda okazania tytułu wykonawczego, na którego podstawie jest prowadzona egzekucja, oraz nadesłania potwierdzenia wezwania na piśmie po zakończeniu czynności egzekucyjnych.
3.
W pilnych przypadkach obowiązek udzielenia pomocy ciąży także na patrolach Żandarmerii Wojskowej pełniących służbę w pobliżu miejsca prowadzenia egzekucji. W takich przypadkach przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Udzielenie pomocy następuje również na wezwanie Policji, Urzędu Ochrony Państwa lub Straży Granicznej. W takich przypadkach przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
§  4.
1.
Pomoc Żandarmerii Wojskowej jest realizowana przez wyznaczonych żołnierzy Żandarmerii Wojskowej; polega ona na zapewnieniu osobie wykonującej czynności egzekucyjne bezpieczeństwa osobistego oraz zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania egzekucji, a w razie potrzeby - także na udzieleniu niezbędnej pomocy w zastosowaniu środków egzekucyjnych.
2.
Komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej wyznacza do pomocy co najmniej trzech żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową w tej jednostce. Dowódcą żołnierzy udzielających pomocy nie może być żołnierz pełniący zasadniczą służbę wojskową i nadterminową zasadniczą służbę wojskową oraz odbywający przeszkolenie wojskowe i ćwiczenia wojskowe.
3.
Na dowódcę żołnierzy udzielających pomocy wyznacza się żołnierza posiadającego stopień wojskowy co najmniej najniższy w tym samym korpusie co żołnierz, przeciwko któremu są wykonywane czynności egzekucyjne.
§  5.
Żołnierze udzielający pomocy nie są uprawnieni do badania, czy egzekucja jest zasadna i celowa, ani też do dokonywania jakichkolwiek czynności wykraczających poza zakres udzielanej pomocy.
§  6.
Dowódca żołnierzy udzielających pomocy powinien w razie wątpliwości wyjaśnić, czy osoba wykonująca czynności egzekucyjne jest uprawniona do prowadzenia egzekucji; w tym celu może on żądać okazania właściwego dokumentu, a zwłaszcza legitymacji służbowej.
§  7.
Z przebiegu czynności, o których mowa w § 4 ust. 1, dowódca żołnierzy udzielających pomocy sporządza notatkę służbową zawierającą określenie terminu, miejsca i rodzaju prowadzonej egzekucji, imię i nazwisko osoby, przeciwko której egzekucja była skierowana, oznaczenie organu egzekucyjnego, imię i nazwisko osoby wykonującej czynności egzekucyjne, a także opis czynności wykonanych w ramach udzielonej pomocy. Notatkę przedstawia się komendantowi jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej.
§  8.
1.
Komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej udziela asysty organowi egzekucyjnemu lub osobie wykonującej czynności egzekucyjne w obiektach wymienionych w § 2 ust. 3 na podstawie pisemnego zawiadomienia organu egzekucyjnego oraz kopii tytułu wykonawczego, na którego podstawie jest prowadzona egzekucja, albo na wniosek dowódcy (szefa, kierownika) jednostki (instytucji, zakładu) wojskowej lub dowódcy okrętu wojennego (innej jednostki pływającej) Marynarki Wojennej.
2.
Komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej wyznacza do asystowania żołnierza zawodowego lub odbywającego służbę okresową, pełniącego czynną służbę wojskową w tej jednostce, posiadającego stopień wojskowy co najmniej najniższy w tym samym korpusie co żołnierz, przeciwko któremu są wykonywane czynności egzekucyjne.
3.
Do żołnierzy Żandarmerii Wojskowej asystujących przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych stosuje się odpowiednio przepisy § 5-7.
§  9.
1.
Do udzielania pomocy i asystowania organom egzekucyjnym i osobom wykonującym czynności egzekucyjne w obiektach wymienionych w § 2 ust. 3 może być użyta również służba garnizonowa, jeżeli w miejscowości, w której jest prowadzona egzekucja, nie ma siedziby jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej. Przepis § 2 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
2.
Do udzielenia pomocy i asystowania wyznacza żołnierzy pełniących służbę garnizonową oficer inspekcyjny garnizonu, z tym że można wyznaczyć tylko żołnierzy wchodzących w skład warty lub pododdziału alarmowego garnizonu.
3.
W przypadku określonym w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy § 3-8.
§  10.
Koszty poniesione z tytułu udzielenia pomocy i asystowania żołnierzy Żandarmerii Wojskowej oraz służby garnizonowej przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych ujmuje się w wydatkach egzekucyjnych, przewidzianych w odrębnych przepisach z tytułu prowadzenia egzekucji.
§  11.
Traci moc zarządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 marca 1967 r. w sprawie asystowania organów wojskowych i udzielania przez nie pomocy przy czynnościach egzekucyjnych (Monitor Polski Nr 22, poz. 104).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.52.441

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Obowiązki wojskowych organów porządkowych udzielających pomocy i asystujących przy czynnościach egzekucyjnych.
Data aktu: 31/08/1994
Data ogłoszenia: 27/09/1994
Data wejścia w życie: 12/10/1994