Skład oraz zasady i tryb działania Komitetu Obrony Kraju oraz zakres działania Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

ZARZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 13 grudnia 1991 r.
w sprawie składu oraz zasad i trybu działania Komitetu Obrony Kraju oraz zakresu działania Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Na podstawie art. 9 i art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1988 r. Nr 30, poz. 207, z 1989 r. Nr 20, poz. 104, Nr 29, poz. 154 i Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 30, poz. 179, Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 319 i Nr 78, poz. 462 oraz z 1991 r. Nr 55, poz. 234 i Nr 113, poz. 491) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Skład Komitetu Obrony Kraju

§  1.
Komitet Obrony Kraju, zwany dalej "Komitetem", jest organem kolegialnym, właściwym w sprawach obronności i bezpieczeństwa państwa określonych w ustawach.
§  2.
1.
Przewodniczącym Komitetu jest Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
W skład Komitetu wchodzą:
1)
zastępcy Przewodniczącego Komitetu:
a)
pierwszy zastępca Przewodniczącego
Prezes Rady Ministrów,
b)
zastępca Przewodniczącego
Minister Obrony Narodowej,
2)
członkowie Komitetu:
a)
Marszałek Sejmu,
b)
Marszałek Senatu,
c)
Minister Spraw Zagranicznych,
d)
Minister Spraw Wewnętrznych,
e)
Minister Finansów,
f)
Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,
3)
Sekretarz Komitetu - powoływany i odwoływany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
W skład Komitetu wchodzi także jeden z sekretarzy stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyznaczony przez Prezydenta w miarę potrzeby.
4.
Osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, wchodzą w skład Komitetu z chwilą powołania ich na odpowiednie kierownicze stanowisko państwowe przez właściwe organy; ich członkostwo ustaje z chwilą odwołania ze stanowiska.
§  3.
Przewodniczący Komitetu:
1)
kieruje pracami Komitetu,
2)
wydaje decyzje i podejmuje inne działania celem realizacji uchwał Komitetu.
§  4.
Osoby wchodzące w skład Komitetu:
1)
wykonują zadania określone przez Komitet i jego Przewodniczącego oraz inne zadania należące do ich zakresu działania w ramach powszechnego obowiązku obrony z tytułu zajmowanych stanowisk państwowych,
2)
przypisane im zadania wykonują przy pomocy urzędu podległego im z tytułu zajmowanego stanowiska, o ile zadanie ta leżą w zakresie działania tego urzędu,
3)
Sekretarz Komitetu wykonuje także zadania zlecone mu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu zwierzchnictwa Prezydenta nad Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozdział  2

Działalność Komitetu Obrony Kraju

§  5.
1.
Komitet, w celu realizacji zadań należących do jego zakresu działania:
1)
rozpatruje sprawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego, w tym obronności i bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli,
2)
podejmuje uchwały oraz wydaje wytyczne i zalecenia w sprawach należących do jego właściwości,
3)
określa terminy i osoby odpowiedzialne za realizację ustalonych przez niego zadań oraz ocenia ich wykonanie.
2.
Uchwały Komitetu podejmowane są zwykłą większością głosów.
3.
Uchwały Komitetu dotyczące sfery działania administracji państwowej kierowane są do Rady Ministrów oraz ministrów z zaleceniem ich realizacji. Przepisy dotyczące ministrów stosuje się odpowiednio do organów określonych w art. 20 pkt 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
§  6.
Rozpatrywanie spraw należących do właściwości Komitetu następuje na posiedzeniach, a w wypadkach szczególnie uzasadnionych - również w drodze korespondencyjnego uzgodnienia treści decyzji lub stanowiska przez osoby wchodzące w skład Komitetu (tryb obiegowy).
§  7.
1.
Posiedzenia Komitetu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. W razie potrzeby posiedzenie może być zwołane w każdym czasie.
2.
Posiedzenie Komitetu zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek osoby wchodzącej w skład Komitetu.
3.
Porządek obrad posiedzenia oraz jego termin i miejsce, a także osoby odpowiedzialne za przygotowanie projektów dokumentów i innych materiałów oraz zreferowanie poszczególnych zagadnień porządku obrad ustala Sekretarz Komitetu.
4.
Materiały i projekty dokumentów mogą być również przygotowane i przedstawione z własnej inicjatywy przez każdą z osób wchodzących w skład Komitetu.
§  8.
1.
Zawiadomienie o posiedzeniu wraz z porządkiem obrad oraz projektami dokumentów i innymi materiałami rozsyła Sekretarz Komitetu, nie później niż na 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach projekty dokumentów i inne materiały mogą być doręczone bezpośrednio przed posiedzeniem.
§  9.
1.
Projekty dokumentów i inne materiały przeznaczone do rozpatrzenia w trybie obiegowym rozsyła do osób wchodzących w skład Komitetu Sekretarz Komitetu, określając równocześnie termin, w którym należy zająć stanowisko w przedłożonej sprawie.
2.
Niezgłoszenie uwag w wyznaczonym terminie uważa się za akceptację przedłożonego projektu.
§  10.
1.
Osoby wchodzące w skład Komitetu uczestniczą w jego posiedzeniach osobiście.
2.
Przewodniczący lub w jego imieniu Sekretarz Komitetu może zapraszać osoby nie wchodzące w skład Komitetu do udziału w posiedzeniu lub w jego części.
§  11.
1.
Z posiedzenia Komitetu Sekretarz Komitetu sporządzą protokół.
2.
Protokół posiedzenia powinien zawierać porządek obrad, wykaz osób uczestniczących w posiedzeniu oraz podjęte ustalenia. Protokół może także zawierać streszczenie dyskusji i fragmenty wypowiedzi.
3.
Protokół posiedzenia podpisują Przewodniczący i Sekretarz Komitetu.
4.
Protokół posiedzenia lub wyciągi z protokołu Sekretarz Komitetu doręcza osobom wchodzącym w skład Komitetu i pozostałym osobom uczestniczącym w posiedzeniu oraz innym osobom, których dotyczą ustalenia podjęte na posiedzeniu.
§  12.
Dla zapewnienia realizacji zadań należących do zakresu działania Komitetu Przewodniczący lub Sekretarz Komitetu może:
1)
powoływać stałe i doraźne zespoły dla rozpatrzenia spraw należących do właściwości komitetu,
2)
zwracać się do właściwych organów o przedstawienie opinii w sprawach należących do właściwości Komitetu,
3)
zlecać zespołom lub osobom wykonanie ekspertyz w sprawach należących do właściwości Komitetu.
§  13.
1.
Uchwały i inne dokumenty wydane przez Komitet lub Przewodniczącego Komitetu i dotyczące spraw obronności i bezpieczeństwa państwa publikuje się w Biuletynie Komitetu Obrony Kraju, zwanym dalej "Biuletynem".
2.
W Biuletynie mogą być także publikowane komunikaty o wydawaniu przez inne organy państwowe normatywnych aktów prawnych dotyczących spraw obronności i bezpieczeństwa państwa oraz o miejscu ich ogłoszenia lub sposobie rozprowadzenia, a także komunikaty o uchyleniu takich aktów.
§  14.
1.
Wydawanie i dystrybucja Biuletynu należy do zakresu działania Sekretarza Komitetu.
2.
Do przesyłania, przechowywania i korzystania z Biuletynu stosuje się przepisy dotyczące zasad, trybu i sposobu postępowania z wiadomościami stanowiącymi tajemnicę państwową i służbową.

Rozdział  3

Organ wykonawczy Komitetu Obrony Kraju

§  15.
1.
Komitet Obrony Kraju wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Bezpieczeństwa Narodowego, zwanego dalej "Biurem".
2.
Biurem kieruje Sekretarz Komitetu.
3.
Sekretarz Komitetu podlega bezpośrednio Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.
§  16.
1.
Do podstawowych zadań Biura należy:
1)
gromadzenie i przedstawianie informacji o stanie bezpieczeństwa narodowego Przewodniczącemu Komitetu i osobom wchodzącym w skład Komitetu,
2)
definiowanie zagrożeń tego bezpieczeństwa oraz opracowywanie propozycji sposobów ich usunięcia lub zmniejszenia,
3)
organizowanie działalności badawczej, informacyjnej i popularyzatorskiej w zakresie problematyki bezpieczeństwa narodowego,
4)
obsługa merytoryczna i organizacyjna posiedzeń Komitetu,
5)
nadzór nad realizacją decyzji i jego Przewodniczącego,
6)
współpraca z agendami parlamentu i rządu oraz z organami terenowej administracji państwowej i samorządowej w sprawach związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa,
7)
wykonywanie innych zadań ustalonych przez Komitet i jego Przewodniczącego.
2.
Biuro organizuje i zapewnia wykonanie zadań powierzonych Sekretarzowi Komitetu.
3.
Biuro zapewnia również wykonywanie zadań przypisanych Komitetowi w ramach powszechnego obowiązku obrony i dotyczących pozamilitarnej części systemu obronnego państwa w rozumieniu art. 20 pkt 2 i 3 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności w zakresie:
1)
ustalania zasad i trybu wykonywania przez jednostki organizacyjne pozamilitarnej części systemu obronnego przypadających im zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony,
2)
prowadzenie kontroli realizacji tych zadań,
3)
organizowania szkolenia obronnego,
4)
opracowanie założeń kierowania obroną państwa w warunkach wzrostu zagrożenia i wojny,
5)
planowania procesu podwyższania gotowości obronnej państwa oraz wprowadzania zmian w organizacji aparatu państwowego i funkcjonowania gospodarki narodowej w tych warunkach.
4.
Biuro wykonuje także inne czynności związane z realizacją kompetencji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach bezpieczeństwa narodowego, dotyczących w szczególności obronności państwa i porządku publicznego.
§  17.
1.
Sekretarz Komitetu jest upoważniony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do żądania i otrzymywania od wszystkich organów administracji państwowej i samorządowej informacji tajnych i innych materiałów istotnych ze względu na bezpieczeństwo narodowe.
2.
Sekretarz Komitetu może uczestniczyć, w charakterze przedstawiciela Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach dotyczących obronności i bezpieczeństwa, w posiedzeniach Rady Ministrów. W tym samym charakterze Sekretarz Komitetu lub wyznaczony przez niego pracownik Biura może uczestniczyć w innych zebraniach na szczeblu rządu, ministerstw oraz innych urzędów i instytucji państwowych.
§  18.
1.
Przy Biurze działa stałe Kolegium Konsultacyjne, będące organem opiniodawczo - doradczym Komitetu.
2.
Przewodniczącym Kolegium jest Sekretarz Komitetu, a w jego skład wchodzą: pierwszy zastępca Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Szef Urzędu Ochrony Państwa, Szef Wojskowych Służb Informacyjnych, Komendant Główny Policji oraz wyznaczeni przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Obrony Narodowej i Urzędu Rady Ministrów w randze sekretarza lub podsekretarza stanu.
3.
Sekretarz Komitetu może czasowo lub na stałe powoływać w skład Kolegium również inne osoby w zależności od potrzeb.
4.
Osoby wchodzące w skład Kolegium są obowiązane dostarczać, za zgodą właściwego ministra, informacji w sprawach należących do ich zakresu działania z tytułu zajmowanych stanowisk państwowych , w zakresie, terminach i trybie określonych przez Sekretarza Komitetu.
5.
Zasady i tryb działania Kolegium określa Sekretarz Komitetu.
§  19.
1.
Obowiązki służbowe w Biurze pełnią urzędnicy państwowi, żołnierze zawodowi wyznaczeni do pełnienia służby poza Ministerstwem Obrony Narodowej, oddelegowani funkcjonariusze instytucji rządowych oraz inni pracownicy.
2.
Tabele stanowisk, wymagane kwalifikacje i stawki wynagrodzeń dla osób, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§  20.
1.
Działalność Biura finansowana jest ze środków budżetowych Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Sekretarza Komitetu wydziela z budżetu Kancelarii określone we wniosku środki i przekazuje je do dyspozycji Biura.

Rozdział  4

Przepisy końcowe

§  21.
Traci moc zarządzenie nr 3 Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 stycznia 1991 r. w sprawie składu oraz zasad i trybu działania Komitetu Obrony Kraju.
§  22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024