Recepty uprawniające do nabycia leku i artykułu sanitarnego za opłatą ryczałtową, za częściową odpłatnością lub bezpłatnie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 19 listopada 1991 r.
w sprawie recept uprawniających do nabycia leku i artykułu sanitarnego za opłatą ryczałtową, za częściową odpłatnością lub bezpłatnie.

Na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 27 września 1991 r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz. U. Nr 94, poz. 422) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy recept na leki i artykuły sanitarne uprawniających do nabycia leku i artykułu sanitarnego za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością.
2.
Przepisy zarządzenia stosuje się również do recept wystawianych w przypadkach określonych w art. 10, 11 i 13 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 27 września 1991 r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz. U. Nr 94, poz. 422), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Recepty wystawiane w myśl § 1, zwane dalej "receptami", powinny odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach o uprawnieniach zawodowych osób wystawiających receptę oraz w przepisach zarządzenia.
2.
Recepty wystawiane na środki odurzające i psychotropowe powinny ponadto odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach o zapobieganiu narkomanii.
§  3. 1
Ustala się wzory recept, stanowiące załączniki nr 1-5 do zarządzenia:
1)
wzór Mz/Pom-31 - blankiet recepty w kolorze białym - przeznaczony do wystawiania recept na leki objęte wykazami leków podstawowych i leków uzupełniających oraz na leki, które przysługują zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z art. 10 i 13 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 ustawy (załącznik nr 1 do zarządzenia),
2)
wzór Mz/Pom-32 - blankiet recepty w kolorze zielonym - przeznaczony do wystawiania recept na leki i artykuły sanitarne w przypadkach określonych w art. 8 ust. 1 i art. 9 ust. 2 ustawy (załącznik nr 2 do zarządzenia),
3)
wzór Mz/Pom-33 - blankiet recepty w kolorze różowym - przeznaczony do przepisywania środków odurzających i psychotropowych (załącznik nr 3 do zarządzenia),
4)
wzór Mz/Pom-34 - blankiet recepty w kolorze białym z niebieskim paskiem - przeznaczony do wystawiania recept na leki i sprzęt jednorazowego użytku, które ze względu na niektóre choroby przewlekłe wrodzone i nabyte oraz choroby zakaźne przysługują zgodnie z art. 11 ustawy bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością (załącznik nr 4 do zarządzenia),
5)
wzór Mz/Pom-35 - blankiet recepty w kolorze białym - stosowany zamiennie z wzorem Mz/Pom-31 i Mz/Pom-34 - przeznaczony do wystawiania recept na leki objęte wykazami leków podstawowych i leków uzupełniających i na leki, które przysługują zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z art. 10 i 13 ust. 2 pkt 1, 3 i 4, oraz na leki i sprzęt jednorazowego użytku, które ze względu na niektóre choroby przewlekłe wrodzone i nabyte oraz choroby zakaźne przysługują zgodnie z art. 11 ustawy bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością (załącznik nr 5 do zarządzenia).
§  4.
Druki recept wzoru Mz/Pom.-32 i wzoru Mz/Pom.-33 są drukami ścisłego zarachowania.
§  5.
1. 2
Na recepcie powinny być odciśnięte:
1)
pieczątka z nazwą i adresem zakładu opieki zdrowotnej lub gabinetu prywatnego;w przypadku druków recept wzoru Mz/Pom -31 i Mz/Pom -34 zamiast odcisku pieczątki nazwa i adres zakładu opieki zdrowotnej lub gabinetu prywatnego mogą być wykonane drukiem,
2) 3
pieczątka z imieniem i nazwiskiem wystawiającego receptę, posiadaną specjalnością, jego adresem oraz oznaczenie zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu lekarza, wyrażone symbolem lub kodem paskowym,
2.
Na receptach wystawianych w poradniach zdrowia psychicznego pieczątka lekarza wystawiającego receptę może nie zawierać adresu.
3.
Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do recept "pro autore" oraz recept wystawianych dla małżonka, zstępnych i wstępnych w linii prostej.
§  6. 4
1.
Wystawiający receptę jest obowiązany:
1) 5
wpisać imię i nazwisko oraz adres osoby, na której rzecz recepta jest wystawiona, z uwzględnieniem w prawym górnym rogu recepty symbolu terytorialnego województwa, na którego obszarze pacjent przebywa z zamiarem stałego pobytu, określonego w załączniku nr 6 do zarządzenia; adnotacji zawierającej symbol terytorialny województwa nie dokonuje się w odniesieniu do osób uprawnionych do stałego korzystania ze świadczeń wojskowej służby zdrowia, służby zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych lub kolejowej służby zdrowia,
2)
wpisać wiek, jeżeli receptę wystawiono osobie, która nie ukończyła 15 lat,
3) 6
oznaczyć, że osoba, na której rzecz jest wystawiona recepta, uprawniona jest do bezpłatnej pomocy leczniczej - poprzez dokonanie adnotacji "ubezp.", z wyjątkiem recept wystawionych na druku recept wzoru Mz/Pom-35,
4)
dokonać odpowiedniej adnotacji uzupełniającej stosownie do ust. 2.
2.
Wystawiający receptę dokonuje uzupełniających adnotacji na receptach wystawianych:
1)
w myśl § 5 ust. 3 - adnotacji <<pro autore>> lub <<rodzina>>,
2)
zasłużonym honorowym dawcom krwi - adnotacji <<ZHK>>,
3)
osobom posiadającym uprawnienia wynikające z art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy - adnotacji <<POO-MON>>,
4)
osobom posiadającym uprawnienia wynikające z art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy - adnotacji <<IW>>, a ponadto w odniesieniu do osób uprawnionych do stałego korzystania ze świadczeń wojskowej służby zdrowia - adnotacji <<MON>>,
5)
osobom uprawnionym do stałego korzystania ze świadczeń wojskowej służby zdrowia, służby zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych lub kolejowej służby zdrowia - właściwej adnotacji <<MON>>, <<MSW>> lub <<PKP>>,
6)
w zakładach opieki zdrowotnej służb zdrowia wymienionych w pkt 5 osobom nie posiadającym uprawnień do stałego korzystania ze świadczeń tych służb - adnotacji <<BL>>.
3.
Dokumentem stwierdzającym uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 4, jest:
1)
w przypadku inwalidy wojennego lub wojskowego - odpowiednia książka lub legitymacja wystawiona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
2)
w przypadku członka rodziny inwalidy wojennego lub wojskowego - wpis w książce lub legitymacji inwalidy wojennego lub wojskowego, dokonany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zawierający imię i nazwisko uprawnionego członka rodziny oraz stopień pokrewieństwa,
3)
w przypadku członków rodzin po poległych żołnierzach i zmarłych inwalidach wojennych i wojskowych - wpis dokonany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w legitymacji emeryta lub rencisty o treści <<członek rodziny po poległym żołnierzu - zmarłym inwalidzie wojennym i wojskowym>>; zamiennie dopuszcza się indywidualne zaświadczenie wydane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o treści jak wyżej bądź odcinek renty z symbolami świadczenia <<ZR>>, <<WZR>>, <<OZR>>.
§  7.
1. 7
Recepty na drukach wzoru Mz/Pom.-31 i Mz/Pom-34 wystawia się w jednym egzemplarzu.
2.
Recepty na drukach wzoru Mz/Pom.-32 wystawia się w trzech egzemplarzach, z których oryginał i pierwszą kopię otrzymuje pacjent, druga kopia pozostaje w bloczku receptowym.
3.
Recepty na drukach wzoru Mz/Pom.-33 wystawia się z kopią, która pozostaje w bloczku receptowym.
4. 8
Recepty na drukach wzoru Mz/Pom-35 wystawia się w trzech egzemplarzach, z których oryginał i pierwszą kopię pozostawia się w bloczku receptowym, drugą kopię dołącza się do dokumentacji medycznej pacjenta, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  8. 9
 
1. 10
Na jednej recepcie z zastrzeżeniem ust. 1a można zapisać jeden lek gotowy w ilości nie większej niż dwa opakowania, a w przypadku uzasadnionej potrzeby dłuższego zastosowania leku - w ilości nie większej niż niezbędna na dwumiesięczną kurację, pod warunkiem podania na recepcie dawkowania. Na tej samej recepcie można zapisać również środek farmaceutyczny będący rozpuszczalnikiem niezbędnym do zastosowania zapisanego leku.
1a. 11
Na jednej recepcie wystawianej na druku recepty wzoru Mz/Pom-35 można zapisać do pięciu leków gotowych w ramach jednej jednostki chorobowej, w ilości nie większej niż dwa opakowania każdego leku, a w przypadku uzasadnionej potrzeby dłuższego zastosowania leku - w ilości nie większej niż niezbędna na dwumiesięczną kurację, pod warunkiem podania na recepcie sposobu dawkowania.
2.
Na jednej recepcie można zapisać jeden lek recepturowy w ilości określonej w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 18 listopada 1991 r. w sprawie ilości leku recepturowego sporządzonego w aptece, za który wnosi się opłatę ryczałtową (Dz.U. Nr 107, poz. 467). W uzasadnionych przypadkach na jednej recepcie można zapisać maksymalnie podwójną ilość leku, pod warunkiem że zostanie zachowana jego trwałość w okresie stosowania.
3.
Na jednej recepcie w przypadkach określonych w art. 9 ust. 2 ustawy można zapisać jeden artykuł sanitarny w ilości nie większej niż na dwutygodniowe potrzeby.
4.
Na jednej recepcie, w przypadkach określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy, można zapisać strzykawki do insuliny wraz z igłami w liczbie do 30 sztuk.
5. 12
Jeżeli na recepcie zapisano więcej niż jeden lek gotowy, apteka po uzgodnieniu z osobą przedstawiającą receptę i po dokonaniu odpowiedniej adnotacji na recepcie może wydać jeden lek na zasadach określonych w recepcie oraz pozostałe leki wydać za pełną odpłatnością. Przepis nie dotyczy recept wystawianych na druku recept wzoru Mz/Pom-35.
§  9.
1.
Zapisany na recepcie lek lub artykuł sanitarny powinien być odnotowany przez wystawiającego receptę w dokumentacji lekarskiej pacjenta (np. historia choroby, karta zdrowia, zlecenie na wyjazd pogotowia itp.).
2.
W razie wystawienia recepty w przypadkach określonych w art. 8 ust. 1 i art. 9 ust. 3 ustawy, w dokumentacji lekarskiej należy ponadto szczegółowo uzasadnić potrzebę stosowania zapisanego leku lub artykułu sanitarnego.
§  10.
1. 13
Druki recept wzoru Mz/Pom.-32, Mz/Pom.-33 i Mz/Pom-35 są kolejno numerowane i zestawiane w bloczkach receptowych.
2. 14
Zakład opieki zdrowotnej wydaje za pokwitowaniem bloczki recepturowe, zawierające druki recept wzoru Mz/Pom-32 i Mz/Pom-33, osobom uprawnionym do wystawiania recept w tym zakładzie; pozostałym osobom uprawnionym do wystawiania recept bloczki recepturowe wydaje zakład opieki zdrowotnej wskazany przez wojewodę.
3. 15
Zakłady opieki zdrowotnej zaopatrują się w bloczki recepturowe według wzoru Mz/Pom -32 i Mz/Pom-33 w jednostce organizacyjnej wskazanej przez wojewodę.
4. 16
(skreślony).
5. 17
(skreślony).
6. 18
(skreślony).
§  11.
1.
W razie utraty recept będących drukami ścisłego zarachowania, osoby, o których mowa w § 10, są obowiązane niezwłocznie powiadomić o tym fakcie i o jego okolicznościach zakład opieki zdrowotnej, który wydał bloczek receptowy.
2.
Zakład opieki zdrowotnej, o którym mowa w ust. 1, powiadamia o fakcie utraty bloczka właściwy miejscowo ze względu na siedzibę zakładu terenowy organ nadzoru farmaceutycznego.
§  12.
1.
Recepta może być, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, zrealizowana w ciągu 30 dni od daty wystawienia.
2.
Recepta na antybiotyki oraz środki odurzające może być zrealizowana tylko w ciągu 14 dni od daty wystawienia.
3.
Recepta wystawiona przez lekarza zakładu pomocy doraźnej (pogotowia ratunkowego) może być zrealizowana tylko w ciągu 5 dni od daty wystawienia.
§  13. 19
Apteka dokonuje na recepcie adnotacji o sposobie odpłatności za wydany lek lub artykuł sanitarny. W przypadku braku adnotacji o adresie pacjenta lub adnotacji "ubezp.", a także adnotacji zawierającej symbol terytorialny województwa, apteka może, po przedłożeniu stosownego dokumentu, dokonać odpowiedniego uzupełnienia recepty. W przypadkach wątpliwych apteka może odmówić zrealizowania danej recepty.
§  14.
1.
Apteka pobiera opłatę za wydane leki na podstawie otaksowanej recepty.
2.
W razie realizacji recepty wystawionej na druku Mz/Pom.-32, apteka odbiera od pacjenta receptę i pierwszą kopię recepty.
3. 20
W razie realizacji recepty wystawionej na druku recepty wzoru Mz/Pom-35 apteka odbiera od pacjenta pierwszą kopię recepty.
§  15.
1. 21
Recepty lub pierwszą kopię w przypadku recept wystawianych na drukach recept wzoru Mz/Pom-35 apteka przechowuje przez okres 3 lat, licząc od dnia wydania leku.
2.
Recepty należy przechowywać w sposób uporządkowany, pogrupowane według ich wzorów, z uwzględnieniem recept, na których podstawie wydano lek bezpłatnie, oddzielnie dla każdego okresu rozliczeniowego.
3. 22
Apteka ewidencjonuje oddzielnie recepty wystawiane na drukach według wzoru Mz/Pom.-32 i w terminie rozliczeniowym przekazuje pierwsze kopie recept odpowiednio do urzędu wojewódzkiego lub do odpowiedniej jednostki organizacyjnej służby zdrowia Ministerstwa Obrony Narodowej, służby zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych lub służby zdrowia Przedsiębiorstwa Państwowego <<Polskie Koleje Państwowe>>.
4.
Księgi i dokumenty odnoszące się do nabywania leków i artykułów sanitarnych oraz ich rozchodowania apteka przechowuje w terminach określonych w przepisach podatkowych.
§  16.
Kontrola wystawiania i realizacji recept jest prowadzona na podstawie rocznych planów kontroli organów uprawnionych do sprawowania kontroli lub podejmowana doraźnie.
§  17.
1.
Kontrolę wystawiania recept sprawują:
1)
organy uprawnione do kontroli zakładów na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408),
2)
członkowie samorządu lekarskiego działający z upoważnienia właściwych terenowo organów nadzoru farmaceutycznego lub okręgowych rad lekarskich.
2.
Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą upoważnić do wykonywania czynności kontrolnych tylko lekarzy i lekarzy dentystów posiadających prawo wykonywania zawodu.
3.
Osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, wystawia się imienne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
§  18.
Do zadań kontroli należy ustalenie, czy wystawiający receptę przestrzega przepisów odnoszących się do wystawiania recept, a w szczególności sprawdzenie, czy dokonano adnotacji o zapisanych lekach w dokumentacji pacjenta, a w przypadku wystawienia recepty na druku według wzoru Mz/Pom.-32, czy w dokumentacji lekarskiej pacjenta zamieszczono właściwe szczegółowe uzasadnienie potrzeby stosowania leku nie objętego wykazem leków podstawowych lub potrzeby stałego stosowania artykułów sanitarnych.
§  19.
Wystawiający recepty jest obowiązany udostępnić do wglądu osobie wykonującej kontrolę, oprócz dokumentacji pacjenta, kopie recept wystawionych na drukach według wzoru Mz/Pom.-32 i Mz/Pom.-33 oraz udzielić wszelkich informacji niezbędnych do wykonania czynności kontrolnych.
§  20.
1.
Przeprowadzający kontrolę sporządza protokół przeprowadzonej kontroli, który podpisuje przeprowadzający kontrolę i wystawiający recepty.
2.
Jeżeli po sporządzeniu protokołu, a przed jego podpisaniem, wystawiający recepty zgłosi umotywowane zastrzeżenie co do konkretnych faktów utrwalonych w protokole, przeprowadzający kontrolę jest obowiązany dodatkowo zbadać te fakty i uzupełnić protokół.
3.
Wystawiający recepty, który odmówił podpisania protokołu, jest obowiązany złożyć pisemne wyjaśnienie o przyczynie odmowy.
4.
O odmowie podpisania protokołu, o przyczynie tej odmowy oraz o złożeniu wyjaśnień dokonuje się wzmianki w protokole.
5.
Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez przeprowadzającego kontrolę.
6.
Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z których jeden przeprowadzający kontrolę pozostawia wystawiającemu recepty.
§  21.
Protokół kontroli przeprowadzający kontrolę przekazuje do organu, który wydał upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
§  22.
1.
Jeżeli w wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości, organ kieruje wystąpienie do okręgowej izby lekarskiej, a jeżeli kontrola dotyczyła wystawiania recept w zakresie opieki zdrowotnej - również do kierownika zakładu.
2.
Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać w szczególności uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w protokole.
§  23.
Kierownicy publicznych zakładów opieki zdrowotnej są obowiązani:
1)
zapewnić przestrzeganie przepisów o wystawianiu recept przez osoby uprawnione do wystawiania recept w tym zakładzie,
2)
analizować, przy udziale lekarzy sprawujących kontrolę wystawiania recept, dobór i ilość zapisywanych leków, ze szczególnym uwzględnieniem recept na leki wystawione na druku recepty Mz/Pom.-32, oraz prowadzić odpowiedni instruktaż.
§  24.
1.
Kontrolę recept zrealizowanych przez aptekę sprawuje właściwy miejscowo ze względu na siedzibę apteki terenowy organ nadzoru farmaceutycznego.
2.
Terenowy organ nadzoru farmaceutycznego może upoważnić do wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych odpowiednich specjalistów i rzeczoznawców z dziedziny obrotu lekiem oraz rozliczeń finansowych z budżetem, wynikających z realizacji przez apteki recept dla osób uprawnionych.
§  25.
1.
Kontrola recept zrealizowanych przez aptekę ma na celu ustalenie, czy są przestrzegane wymagania odnoszące się do wysokości pobieranych opłat ryczałtowych i cen leków, przechowywania recept oraz sporządzania na podstawie zrealizowanych recept zestawień będących podstawą rozliczeń finansowych (refundacji) z budżetu, wynikających z realizacji przez apteki recept dla osób uprawnionych.
2.
Do zadań kontroli należy w szczególności sprawdzenie prawidłowości realizacji recepty i ceny leku, jeżeli:
1)
cena leku jest niższa od opłaty ryczałtowej,
2)
ustalony został przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej limit ceny na lek, co do którego w wykazach leków podstawowych i leków uzupełniających posłużono się wyłącznie nazwą międzynarodową,
3)
ustalony został przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej limit cen leku wymienionego w wykazach leków podstawowych i leków uzupełniających pod nazwą handlową,
4)
wydano lek o innej nazwie handlowej nie zamieszczonej w wykazach leków podstawowych i leków uzupełniających obok nazwy międzynarodowej,
5)
pobrano dopłatę w okolicznościach, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy.
§  26.
1.
Kierownik apteki jest obowiązany udostępnić na miejscu osobom wykonującym czynności kontrolne wszystkie księgi i dokumenty odnoszące się do nabywania przez aptekę leków i artykułów sanitarnych oraz rozchodowania leków i artykułów sanitarnych, wydawanych z apteki, a także recepty wystawiane na zasadach określonych w zarządzeniu.
1a. 23
Na wniosek organu uprawnionego do kontroli wystawiania i realizacji recept kierownik apteki jest obowiązany udostępnić zrealizowane recepty na okres 30 dni. Udostępnienie recept może być dokonane nie wcześniej niż po upływie 15 dni od dnia ich realizacji i następuje po pisemnym potwierdzeniu przejęcia recept wyszczególniającym ilość i rodzaj pobranych recept.
2.
Kierownik apteki jest obowiązany udzielić informacji, w tym również pisemnych, oraz przygotować odpowiednie zestawienia niezbędne do wykonywania czynności kontrolnych.
§  27. 24
W sprawach czynności kontrolnych w aptekach, nie uregulowanych w zarządzeniu, stosuje się przepisy § 2-7 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 28 stycznia 1993 r. w sprawie trybu przeprowadzania kontroli, zasad i trybu pobierania prób do badań, przeprowadzania badań oraz zasad odpłatności (Dz. U. Nr 10, poz. 49), z tym że protokół przeprowadzonej kontroli, o którym mowa w § 5 rozporządzenia podpisują - oprócz kontrolującego - podmiot gospodarczy posiadający koncesję i kierownik apteki, jeżeli nie jest koncesjobiorcą.
§  28.
Jeżeli w toku kontroli stwierdzono nieprawidłowości, w których wyniku Skarb Państwa poniósł szkodę, organ sprawujący kontrolę wystawiania lub realizacji recept podejmuje działania zmierzające do naprawienia szkody.
§  29.
Do czasu wyczerpania zapasów obecnie obowiązujących druków recept dopuszcza się ich stosowanie, z tym że nie zwalnia to wystawiającego receptę od wymogów przewidzianych w zarządzeniu.
§  30.
Traci moc instrukcja nr 7/76 Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 15 czerwca 1976 r. w sprawie recept wystawianych przez zakłady społeczne służby zdrowia (Dz. Urz. MZiOS Nr 14, poz. 40, z 1978 r. Nr 12, poz. 31 i Nr 19, poz. 54, z 1980 r. Nr 1, poz. 4, z 1988 r. Nr 7, poz. 51 i z 1989 r. Nr 6, poz. 35).
§  31.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  25 (pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  26 WYKAZ WOJEWÓDZTW

Nazwa Symbol
Warszawskie 01
Bialskopodlaskie 03
Białostockie 05
Bielskie 07
Bydgoskie 09
Chełmskie 11
Ciechanowskie 13
Częstochowskie 15
Elbląskie 17
Gdańskie 19
Gorzowskie 21
Jeleniogórskie 23
Kaliskie 25
Katowickie 27
Kieleckie 29
Konińskie 31
Koszalińskie 33
Krakowskie 35
Krośnieńskie 37
Legnickie 39
Leszczyńskie 41
Lubelskie 43
Łomżyńskie 45
Łódzkie 47
Nowosądeckie 49
Olsztyńskie 51
Opolskie 53
Ostrołęckie 55
Pilskie 57
Piotrkowskie 59
Płockie 61
Poznańskie 63
Przemyskie 65
Radomskie 67
Rzeszowskie 69
Siedleckie 71
Sieradzkie 73
Skierniewickie 75
Słupskie 77
Suwalskie 79
Szczecińskie 81
Tarnobrzeskie 83
Tarnowskie 85
Toruńskie 87
Wałbrzyskie 89
Włocławskie 91
Wrocławskie 93
Zamojskie 95
Zielonogórskie 97
1 § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.

2 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
3 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
4 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
5 § 6 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
6 § 6 ust. 1 pkt 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 10 czerwca 1994 r. (M.P.94.33.273) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lipca 1994 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.

7 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
8 § 7 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
9 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
10 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
11 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
12 § 8 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c) zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
13 § 10 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
14 § 10 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.

15 § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
16 § 10 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
17 § 10 ust. 5 skreślony przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
18 § 10 ust. 6 skreślony przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
19 § 13:

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 10 czerwca 1994 r. (M.P.94.33.273) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lipca 1994 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.

20 § 14 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
21 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
22 § 15 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 23 listopada 1992 r. (M.P.92.37.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 stycznia 1993 r.
23 § 26 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
24 § 27 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 10 czerwca 1994 r. (M.P.94.33.273) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 lipca 1994 r.
25 Załącznik nr 5 dodany przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.
26 Załącznik nr 6 dodany przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 31 sierpnia 1995 r. (M.P.95.46.525) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 października 1995 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1991.40.286

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Recepty uprawniające do nabycia leku i artykułu sanitarnego za opłatą ryczałtową, za częściową odpłatnością lub bezpłatnie.
Data aktu: 19/11/1991
Data ogłoszenia: 25/11/1991
Data wejścia w życie: 25/11/1991