Zm.: uchwała w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w organizacjach społecznych.

UCHWAŁA Nr 60
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 kwietnia 1989 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w organizacjach społecznych.

Na podstawie art. 79 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 24, poz. 141, z 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1981 r. Nr 6, poz. 23, z 1982 r. Nr 31, poz. 214, z 1985 r. Nr 20, poz. 85 i Nr 35, poz. 162, z 1986 r. Nr 42, poz. 201, z 1987 r. Nr 21, poz. 124, z 1988 r. Nr 20, poz. 134 oraz z 1989 r. Nr 20, poz. 107) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W uchwale nr 23 Rady Ministrów z dnia 6 lutego 1984 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w organizacjach społecznych (Monitor Polski Nr 4, poz. 32, z 1985 r. Nr 20, poz. 155, z 1986 r. Nr 19, poz. 138, z 1987 r. Nr 24, poz. 192 oraz z 1988 r. Nr 16, poz. 133 i Nr 29, poz. 256) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. 1. Ustala się:

1) tabelę miesięcznych stawek wynagrodzeń zasadniczych, stanowiącą załącznik nr 1 do uchwały, z zastrzeżeniem ust. 2,

2) tabelę procentowych stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik nr 2 do uchwały,

3) tabele stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowań pracowników, stanowiące załącznik nr 3 do uchwały, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Organizacje społeczne nie dotowane z budżetu lub funduszy celowych mogą opracować tabelę miesięcznych kwot wynagrodzenia zasadniczego i taryfikatory kwalifikacyjne na podstawie przepisów w sprawie zasad wartościowania pracy.

3. Minister Pracy i Polityki Socjalnej może:

1) dokonywać zmian w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stosując odpowiednio przepisy w sprawie zasad wartościowania pracy w sferze budżetowej,

2) uzupełniać tabele stanowiące załącznik nr 3 do uchwały nowymi stanowiskami i ustalać dla tych stanowisk kategorie zaszeregowania i stawki dodatku funkcyjnego w ramach kategorii i stawek przewidzianych tabelami stanowiącymi załączniki nr 1 i 2 do uchwały, a także wymagania kwalifikacyjne.";

2)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. 1. Właściwy organ organizacji społecznej dokonuje przeszeregowania pracownika w ramach wynagrodzenia przewidzianego dla danego stanowiska, a także awansuje pracownika na stanowisko wyższe od zajmowanego.

2. Pracownicy, którzy w dniu wejścia w życie uchwały nie mają wymaganych kwalifikacji w zakresie wykształcenia, mogą być przeszeregowani tylko w ramach zajmowanego stanowiska.

3. Pracownicy pełniący w organizacjach społecznych funkcje z wyboru na stanowiskach urzędujących członków zarządu są zwolnieni od wymagań kwalifikacyjnych przewidzianych dla tych stanowisk.";

3)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Pracownikom mogą być przyznane:

1) dodatki za znajomość języków obcych miesięcznie w wysokości:

a) do 10% najniższego wynagrodzenia pracowników uspołecznionych zakładów pracy, określonego przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu pracy, zwanego dalej "najniższym wynagrodzeniem" - za znajomość pierwszego języka obcego,

b) do 15% najniższego wynagrodzenia - za znajomość każdego następnego języka obcego,

2) dodatek kontrolerski w wysokości do 50% najniższego wynagrodzenia.

2. Pracownikom Polskiego Związku Głuchych posiadającym świadectwo kwalifikowanego tłumacza języka migowego lub tytuł eksperta może być przyznany dodatek za znajomość języka migowego miesięcznie w wysokości:

1) do 15% najniższego wynagrodzenia dla pracowników posiadających tytuł wykwalifikowanego tłumacza I stopnia,

2) do 20% najniższego wynagrodzenia dla pracowników posiadających tytuł eksperta lub wykwalifikowanego tłumacza II stopnia.

3. Pracownikom personelu lotniczo-technicznego Biura Zarządu Głównego Aeroklubu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej mogą być przyznane dodatki za uprawnienia lotnicze wpisane do licencji miesięcznie w wysokości:

1) dla personelu latającego do 20% najniższego wynagrodzenia,

2) dla personelu technicznego w wysokości do 30% najniższego wynagrodzenia.

4. Zasady przyznawania dodatków, o których mowa w ust. 1-3, określają załączniki nr 4-7 do uchwały.";

4)
§ 8a skreśla się;
5)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. W organizacjach społecznych może być utworzony, w ramach środków na wynagrodzenia, fundusz premiowy w wysokości do 40% wynagrodzeń osobowych.

2. Szczegółowe zasady przyznawania premii określa regulamin premiowania.";

6)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem przysługuje dodatek funkcyjny. Dodatek ten może być przyznany również pracownikom zatrudnionym na stanowiskach nie związanych z kierowaniem zespołem, a koordynującym wykonywanie określonych zadań, z tym że maksymalna stawka tego dodatku nie może być wyższa od 2 stawki dodatku funkcyjnego.";

7)
załącznik nr 1 do uchwały zastępuje się załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały;
8)
dodaje się nowy załącznik nr 2 do uchwały w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały;
9)
dotychczasowy załącznik nr 2 do uchwały otrzymuje oznaczenie załącznika nr 3 i brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały;
10)
dodaje się załączniki nr 4-7 do uchwały w brzmieniu określonym w załącznikach nr 4-7 do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1989 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZEŃ ZASADNICZYCH

Kategoria zaszeregowań Miesięczna kwota w złotych
I 17.800- 22.900
II 20.500- 26.100
III 23.100- 29.200
IV 25.700- 32.400
V 28.300- 35.500
VI 30.900- 38.700
VII 33.400- 41.800
VIII 36.000- 45.000
IX 38.600- 48.100
X 41.200- 52.300
XI 44.000- 56.500
XII 47.000- 60.700
XIII 50.200- 64.900
XIV 53.600- 69.100
XV 57.200- 74.700
XVI 60.600- 79.000
XVII 63.900- 83.300
XVIII 67.300- 87.600
XIX 70.700- 91.900
XX 74.000- 97.200
XXI 78.200-102.600

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA PROCENTOWYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Stawka dodatku funkcyjnego Procent najniższego wynagrodzenia*) (kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 100 zł w górę)
1 10-20
2 15-40
3 20-60
4 25-80
5 30-100
6 35-120
7 45-140
8 55-160
9 65-180
10 75-200
*) Przez najniższe wynagrodzenie rozumie się obowiązujące w danym roku najniższe wynagrodzenie pracowników uspołecznionych zakładów pracy, określone przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu pracy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

I.

 TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWAŃ PRACOWNIKÓW ZARZĄDÓW GŁÓWNYCH ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH O OGÓLNOPOLSKIM ZASIĘGU DZIAŁANIA

Lp. Stanowisko Kwalifikacje Kategoria zaszeregowań1) Stawki dodatku funkcyjnego
wykształcenie liczba lat pracy
1 Prezes, sekretarz, dyrektor generalny, urzędujący członek zarządu wyższe 5 A XVII-XXI 7-10
B XV-XIX 6-9
2 Dyrektor biura zarządu wyższe 3 A XVI-XVIII 5-8
B XIV-XVII 4-7
3 Główny księgowy wyższe 3 A XIV-XVII 4-7
średnie 5 B XII-XV 4-6
4 Radca prawny według odrębnych przepisów A XII-XIV 2-5
Kierownik działu wyższe 3 B XII-XIII 2-5
średnie 5
5 Starszy rewident wyższe 3 A XI-XIII -
średnie 5 B XI-XII -
6 Specjalista wyższe 2 A X-XII 2-3
średnie 4 B X-XII 1-2
7 Rewident, starszy instruktor, starszy inspektor wyższe 2 A X-XII -
średnie 4 B IX-XII -
8 Instruktor, inspektor, starszy księgowy, kasjer średnie 4 A VIII-XI -
B VIII-X -
9 Księgowy średnie 3 VII-X -
10 Starszy referent średnie 2 VII-VIII -
11 Referent (księgowy, administracyjny itp.) średnie po stażu pracy V-VII -
12 Stażysta wyższe - V-VII -
średnie - III-IV -
1) Kategorie zaszeregowań oznaczone literą "A" mają zastosowanie do pracowników stowarzyszeń wyższej użyteczności. Kategorie zaszeregowań oznaczone literą "B" mają zastosowanie do pracowników pozostałych stowarzyszeń.

II.

 TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWAŃ PRACOWNIKÓW ZARZĄDÓW WOJEWÓDZKICH ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH O OGÓLNOPOLSKIM ZASIĘGU DZIAŁANIA I ZARZĄDÓW ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH O REGIONALNYM LUB LOKALNYM ZASIĘGU DZIAŁANIA

Lp. Stanowisko Kwalifikacje Kategoria zaszeregowań1) Stawki dodatku funkcyjnego
wykształcenie liczba lat pracy
1 Prezes, urzędujący członek zarządu wyższe 4 A XV-XVIII 6-8
B XIII-XVII 5-7
2 Kierownik biura, główny księgowy wyższe 3 A XIV-XVI 4-6
średnie 5 B XII-XV 3-5
3 Radca prawny według odrębnych przepisów A XII-XIV 1-4
Kierownik działu wyższe 3 B XII-XIII 1-3
średnie 5
4 Starszy rewident wyższe 3 A XI-XIII -
średnie 5 B XI-XII -
5 Specjalista wyższe 2 A X-XI 1-2
średnie 4 B IX-XI 1-2
6 Rewident, starszy instruktor, starszy inspektor wyższe 2 A X-XI -
średnie 4 B IX-XI -
7 Instruktor, inspektor, starszy księgowy, kasjer średnie 3 A IX-XI -
B VIII-X -
8 Księgowy średnie 2 VII-IX -
9 Starszy referent (księgowy, administracyjny itp.) średnie 1 VII-VIII -
10 Referent (księgowy, administracyjny itp.) średnie po stażu pracy V-VI -
11 Stażysta wyższe - V-VII -
średnie - III-IV -
1) Kategorie zaszeregowań oznaczone literą "A" mają zastosowanie do pracowników stowarzyszeń wyższej użyteczności. Kategorie zaszeregowań oznaczone literą "B" mają zastosowanie do pracowników pozostałych stowarzyszeń.

III.

 TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWAŃ PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH POMOCNICZYCH I OBSŁUGI W ORGANIZACJACH SPOŁECZNYCH

Lp. Stanowisko Kwalifikacje Kategoria zaszeregowań Stawka dodatku funkcyjnego
wykształcenie liczba lat pracy
1 Kierownik kancelarii, kierownik biblioteki, kierownik magazynu średnie 4 VIII-XI 1-3
2 Bibliotekarz, starszy magazynier średnie 3 VII-X -
3 Magazynier, archiwista, sekretarka, starsza maszynistka średnie 2 VII-IX -
4 Maszynistka, teletypistka średnie - VI-VIII -
5 Telefonistka podstawowe umiejętność wykonywania czynności V-VII -
6 Rzemieślnik - mistrz w zawodzi zasadnicze 2 VIII-XI -
7 Robotnik wykwalifikowany (czeladnik z praktyką) zasadnicze - VI-IX -
8 Operator urządzeń powielających podstawowe - VI-VIII -
9 Pracownik administracyjno-gospodarczy, pracownik gospodarczy podstawowe - IV-VIII -
10 Szatniarz, starszy portier, dozorca, woźny, dźwigowy, sprzątaczka podstawowe - II-IV -
11 Goniec, portier podstawowe - I-III -

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH

1. Dodatek za znajomość języków obcych, zwany dalej "dodatkiem", przyznaje się pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku na którym posługiwanie się językiem obcym jest niezbędne do wykonywania czynności wynikających z zakresu obowiązków służbowych pracownika.

2. Dodatek przyznaje właściwy organ organizacji społecznej w wysokości uzależnionej od stopnia wykorzystania znajomości języka obcego na stanowisku pracy.

3. Warunkiem przyznania dodatku jest posiadanie przez pracownika zaświadczenia potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego przed resortową komisją egzaminacyjną.

4. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 3, zwolnieni są pracownicy posiadający:

1) dyplom ukończenia wydziału filologicznego szkoły wyższej,

2) uprawnienia tłumacza w zakresie danego języka obcego, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,

3) dyplom ukończenia wyższej uczelni lub szkoły średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma pobierać dodatek.

5. Złożenie egzaminu, o którym mowa w ust. 3, uprawnia do dodatku przez okres 5 lat. Warunkiem przyznania dodatku po upływie tego okresu jest ponowne złożenie egzaminu. Nie dotyczy to pracowników, którzy złożyli egzamin z wynikiem co najmniej dobrym.

6. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie.

7. Dodatek przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

8. Dodatek może być przyznany od pierwszego dnia miesiąca następującego po:

1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,

2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.

9. Prawo do dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:

1) przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające otrzymywanie dodatku,

2) uzyskał ocenę negatywną z ponownie składanego egzaminu.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU KONTROLERSKIEGO

1. Dodatek kontrolerski, zwany dalej "dodatkiem", może być przyznany pracownikom kontroli zewnętrznej, zwanym dalej "kontrolującymi", za wykonywanie czynności kontrolnych poza siedzibą macierzystego zakładu pracy.

2. Dodatek przyznaje właściwy organ organizacji społecznej, uwzględniając stanowisko, kwalifikacje zawodowe, zakres obowiązków, liczbę dni pracy poza macierzystym zakładem pracy, wyniki pracy oraz posiadane uprawnienia.

3. Dodatek przyznaje się na okres 6 miesięcy. Po tym okresie dokonuje się oceny pracy kontrolującego i weryfikacji prawa do dodatku.

4. Obniżenie wysokości dodatku może nastąpić w razie zmniejszenia liczby dni kontroli poza siedzibą macierzystego zakładu pracy, jak również w razie zmniejszenia efektywności pracy kontrolującego.

5. Zawieszenie prawa do dodatku następuje w razie nieobecności w pracy kontrolującego trwającej ponad miesiąc, z wyjątkiem urlopów wypoczynkowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA MIGOWEGO

1. Dodatek za znajomość języka migowego, zwany dalej "dodatkiem", może być przyznany pracownikowi mającemu bezpośredni kontakt z inwalidami słuchu, pełniącemu rolę tłumacza bądź pośrednika między inwalidami słuchu a słyszącymi, w zależności od stopnia wykorzystania znajomości języka migowego na zajmowanym stanowisku.

2. Warunkiem otrzymania dodatku jest posiadanie przez pracownika zaświadczenia kwalifikacyjnego potwierdzającego złożenie przez pracownika egzaminu ze znajomości języka migowego z wynikiem pozytywnym przed komisją powołaną przez Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych lub posiadanie przez pracownika wydanego przez Zarząd Główny Polskiego Związku Głuchych zaświadczenia o posiadaniu tytułu eksperta.

3. Dodatek przyznawany jest na okres:

1) roku - w razie złożenia egzaminu z wynikiem dostatecznym,

2) dwóch lat - w razie złożenia egzaminu z wynikiem dobrym,

3) trzech lat - w razie złożenia egzaminu z wynikiem bardzo dobrym.

4. Warunkiem przyznania dodatku po upływie okresów, o których mowa w ust. 3, jest złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu weryfikacyjnego. Od składania tego egzaminu mogą być zwolnione, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, osoby, które złożyły egzamin kwalifikacyjny z wynikiem bardzo dobrym.

5. Po złożeniu egzaminu weryfikacyjnego dodatek może być przyznany na okres:

1) dwóch lat - w razie złożenia egzaminu z wynikiem dostatecznym,

2) trzech lat - w razie złożenia egzaminu z wynikiem dobrym,

3) bezterminowo - w razie złożenia egzaminu z wynikiem bardzo dobrym.

Warunkiem przyznania dodatku po upływie tych okresów jest ponowne złożenie egzaminu weryfikacyjnego.

6. Prawo do dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik:

1) przestał wykonywać czynności uzasadniające otrzymywanie dodatku,

2) uzyskał negatywną ocenę z egzaminu weryfikacyjnego.

7. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie.

8. Dodatek przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

9. Dodatek może być przyznany od pierwszego dnia miesiąca następującego po:

1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,

2) przedłożeniu dokumentów uzasadniających zwolnienie pracownika od składania egzaminu.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKÓW ZA UPRAWNIENIA LOTNICZE WPISANE DO LICENCJI

1. Dodatki za uprawnienia wpisane do licencji, zwane dalej "dodatkami", przyznaje się pracownikom zatrudnionym na stanowiskach lotniczych (personel latający) oraz na stanowiskach związanych z remontami, obsługą techniczną (personel techniczny), za faktyczne wykonywanie czynności związanych z wpisanymi do licencji uprawnieniami.

2. Dodatek przyznawany jest za posiadanie wpisanych do licencji dodatkowych uprawnień:

1) dla personelu latającego:

a) instruktora I klasy (wszystkie specjalności),

b) pilota doświadczalnego II i I klasy,

c) do wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR),

d) samolotów wielosilnikowych,

e) pilotów balonowych i lotniowych;

2) dla personelu technicznego w zakresie obsługi i napraw:

a) płatowców,

b) zespołów napędowych,

c) przyrządów pokładowych,

d) wyposażenia elektrycznego i radiowego,

e) szybowców,

f) motoszybowców,

g) balonów wolnych,

h) wyciągarek i ściągarek.

3. Wysokość dodatków uzależniona jest od liczby posiadanych dodatkowych uprawnień wpisanych do licencji i wynosi:

1) dla personelu lotniczego:

a) do 10% najniższego wynagrodzenia - za 1 dodatkowe uprawnienie,

b) do 15% najniższego wynagrodzenia - za 2 dodatkowe uprawnienia,

c) do 20% najniższego wynagrodzenia - za 3 i więcej dodatkowych uprawnień,

2) dla personelu technicznego:

a) do 15% najniższego wynagrodzenia - za 1 dodatkowe uprawnienie,

b) do 20% najniższego wynagrodzenia - za 2 dodatkowe uprawnienia,

c) do 25% najniższego wynagrodzenia - za 3 dodatkowe uprawnienia,

d) do 30% najniższego wynagrodzenia - za 4 i więcej dodatkowych uprawnień.

4. Dodatki przyznaje kierownik jednostki organizacyjnej na podstawie ważnego wpisu do licencji od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło uzyskanie wpisu.

5. Prawo do otrzymywania dodatku wygasa z końcem miesiąca, w którym pracownik utracił licencję lub został zawieszony w czynnościach, za które przyznawany jest dodatek, albo wygasł termin ważności licencji.

6. Dodatek wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia.

Zmiany w prawie

Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024