Gospodarka formularzami i Komisja Racjonalizacji Druków.

ZARZĄDZENIE Nr 2
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 stycznia 1981 r.
w sprawie gospodarki formularzami i Komisji Racjonalizacji Druków. *

Zarządza się, co następuje:
§  1.
Naczelne, centralne i terenowe organy administracji państwowej, instytucje oraz inne państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane do prowadzenia racjonalnej gospodarki formularzami drukowanymi i powielanymi oraz do organizowania i stałego prowadzenia systematycznych prac nad ujednoliceniem i racjonalizacją formularzy używanych w zakresie ich właściwości.
§  2.
Formularze powinny być projektowane w sposób zapewniający:
1)
niezbędny, z punktu widzenia ich funkcji, zakres informacji,
2)
oszczędny i właściwy dobór rodzajów, klas, gramatur, gatunków i formatów papieru,
3)
oszczędne i racjonalne zadrukowanie powierzchni,
4)
organizacyjnie i ekonomicznie uzasadnioną wysokość nakładu.
§  3.
1. 1
Wzory formularzy powszechnego użytku oraz wzory formularzy o nakładzie przekraczającym zużycie papieru w ilości 500 kg w skali rocznej zatwierdza Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości po zasięgnięciu opinii Komisji Racjonalizacji Druków, działającej przy tym Komitecie.
2.
Wzory formularzy stanowiących załączniki do projektów aktów prawnych, które mają być ogłoszone w dziennikach urzędowych, ministerstw i urzędów centralnych, powinny być uzgodnione z Polskim Komitetem Normalizacji, Miar i Jakości.
3.
Wzory formularzy nie wymienione w ust. 1 i 2, zatwierdza kierownik właściwej jednostki organizacyjnej.
4.
Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości może ustalić dla poszczególnych wzorów formularzy wysokość zużycia papieru inną niż określona w ust. 1, jeżeli zachodzi konieczność użycia do druku tych formularzy papieru w innym gatunku, niż było to przewidziane.
§  4.
1.
Przy Polskim Komitecie Normalizacji, Miar i Jakości działa Komisja Racjonalizacji Druków, zwana dalej "Komisją".
2.
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący powoływany przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości,
2)
sekretarz powoływany przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości na wniosek przewodniczącego Komisji,
3) 2
członkowie: wyznaczeni przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministra - Szefa Urzędu Rady Ministrów, Ministrów: Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Gospodarki Materiałowej i Paliwowej, Finansów, Handlu Zagranicznego, Kultury i Sztuki, Komunikacji, Obrony Narodowej, Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Przemysłu Chemicznego i Lekkiego, Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Spraw Wewnętrznych oraz przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego - ich przedstawiciele.
3.
Do udziału w pracach Komisji mogą być zapraszani specjaliści.
4.
Prezes Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości może zlecać specjalistom i instytucjom opracowanie zagadnień dotyczących gospodarki formularzami.
§  5.
1.
Komisja jest organem doradczym i opiniodawczym Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości w zakresie optymalnego ograniczania różnorodności formularzy i wprowadzania do użytku wzorów formularzy, których racjonalne opracowanie wpłynie na usprawnienie działalności organów administracji państwowej, instytucji i innych jednostek organizacyjnych oraz przyczyni się do oszczędności papieru.
2.
Szczegółowy zakres i tryb działania Komisji określi regulamin ustalony przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości.
§  6.
Wydatki Komisji objęte są budżetem centralnym, w części dotyczącej Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości.
§  7.
1. 3
Naczelne i centralne organy administracji państwowej, terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, instytucje oraz inne państwowe jednostki organizacyjne:
1)
dokonywać będą weryfikacji stosowanych formularzy w celu:
a)
wyeliminowania formularzy nieaktualnych,
b)
zmniejszenia formatów formularzy przez racjonalne wykorzystanie powierzchni papieru i w miarę możliwości dwustronny druk,
c)
ograniczenia nakładów,
d)
zastosowania jak najbardziej oszczędnych rodzajów, klas i gramatur papieru,
2)
uaktualniać będą ewidencję stosowanych formularzy i wzorników formularzy,
3)
dostarczać będą Polskiemu Komitetowi Normalizacji, Miar i Jakości do zatwierdzenia wzory stosowanych formularzy o nakładach przekraczających zużycie papieru w ilości 500 kg w skali rocznej.
2.
Naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego są zobowiązane do współpracy z Polskim Komitetem Normalizacji, Miar i Jakości w zakresie prowadzonych przez te organy prac nad ujednoliceniem formularzy.
§  8.
Przepisy § 3 ust. 1 i § 7 ust. 1 pkt 3 nie dotyczą:
1)
Prokuratury Generalnej,
2)
jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej,
3)
jednostek podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Komendy Głównej Straży Pożarnych,
4)
jednostek podległych Ministrowi Sprawiedliwości - w zakresie formularzy dotyczących więziennictwa,
5)
Głównego Urzędu Statystycznego - w zakresie wydawanych i zatwierdzanych formularzy sprawozdawczo-statystycznych.
§  9.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym i społecznym odpowiednie stosowanie przepisów zarządzenia.
§  10.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 205 Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 października 1961 r. w sprawie gospodarki formularzami (Monitor Polski z 1961 r. Nr 79, poz. 330 i z 1970 r. Nr 34, poz. 267),
2)
zarządzenie nr 77 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 września 1970 r. w sprawie Komisji Racjonalizacji Druków (Monitor Polski Nr 34, poz. 267).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 1981 r.
*Z dniem 1 stycznia 1994 r. sprawy należące do właściwości Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości i do Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości przechodzą do właściwości Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Prezesa Głównego Urzędu Miar i Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji odpowiednio do zakresu ich działalności, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o utworzeniu Głównego Urzędu Miar (Dz.U.93.55.247).
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 12 z dnia 14 lipca 1986 r. (M.P.86.22.162) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 1986 r.
2 § 4 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 12 z dnia 14 lipca 1986 r. (M.P.86.22.162) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 1986 r.
3 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 12 z dnia 14 lipca 1986 r. (M.P.86.22.162) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 1986 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1981.3.8

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Gospodarka formularzami i Komisja Racjonalizacji Druków.
Data aktu: 21/01/1981
Data ogłoszenia: 31/01/1981
Data wejścia w życie: 01/02/1981