Zapewnienie sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego w warunkach zimowych.

UCHWAŁA Nr 223
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 października 1981 r.
w sprawie zapewnienia sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego w warunkach zimowych.

W celu zapewnienia sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego w warunkach zimowych oraz ustalenia zasad współdziałania państwowych jednostek organizacyjnych z zarządami kolei państwowych, dróg publicznych i lotnisk komunikacyjnych oraz z przedsiębiorstwami (zakładami) użyteczności publicznej przy odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi w zimie - Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Roboty przy odśnieżaniu linii kolejowych, dróg i lotnisk oraz zwalczaniu śliskości zimowej, jak również przy dowozie związanych z tym materiałów, urządzeń i ludzi, zwane dalej "robotami zimowymi", należy prowadzić na podstawie planów dostosowanych do przyznanych na ten cel środków finansowych oraz dysponowanych środków technicznych własnych i uzyskiwanych na podstawie przepisów uchwały.
2.
Plany, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać w pierwszej kolejności potrzeby zapewnienia ruchu na liniach kolejowych, drogach i lotniskach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
§  2.
1.
W realizacji planów, o których mowa w § 1, oraz planów robót zimowych na drogach zarządzanych przez Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska współdziałają ministrowie resortów gospodarczych i wojewodowie.
2.
W toku współdziałania:
1)
ministrowie resortów gospodarczych zapewnią:
a)
udział sił i środków technicznych podległych jednostek organizacyjnych w udzielaniu pomocy przy robotach zimowych,
b)
wykonanie w trybie pilnym zadań oraz dostaw maszyn, sprzętu i materiałów, niezbędnych do zapewnienia sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego;
2)
wojewodowie:
a)
spowodują sporządzanie przez podległe im jednostki organizacyjne corocznie w terminie do dnia 30 września, na podstawie zapotrzebowań zgłoszonych w terminie do dnia 1 września każdego roku przez dyrekcje okręgowe dróg publicznych, dyrekcje rejonowe kolei państwowych i dyrekcje portów lotniczych oraz przedsiębiorstwa (zakłady) użyteczności publicznej prowadzące roboty zimowe, wykazów państwowych jednostek organizacyjnych ze wskazaniem:
liczby pojazdów samochodowych i sprzętu, które jednostki zobowiązane są dostarczyć do robót zimowych,
liczby pracowników do udzielenia pomocy dyrekcjom rejonowym kolei państwowych oraz przedsiębiorstwom (zakładom) użyteczności publicznej prowadzącym roboty zimowe podczas intensywnych lub ciągłych opadów śnieżnych

i zapewnią niezwłoczne doręczenie tych wykazów poszczególnym jednostkom zgłaszającym zapotrzebowania, wydając jednocześnie państwowym jednostkom organizacyjnym nakazy dostarczenia pojazdów samochodowych i sprzętu oraz pracowników do ich obsługi; w celu zapewnienia wysokiej dyspozycyjności przydzielonych sił i środków do udzielania pomocy należy typować przede wszystkim zakłady pracy o ruchu ciągłym lub pracy wielozmianowej, z uwzględnieniem praktycznych możliwości poszczególnych zakładów do udzielania tej pomocy,

b)
zobowiążą przedsiębiorstwa (zakłady) dysponujące dźwigami samochodowymi do kierowania ich do usuwania zatorów drogowych na wezwanie zarządów dróg, przedsiębiorstw (zakładów) użyteczności publicznej prowadzących roboty zimowe lub jednostek Milicji Obywatelskiej,
c)
spowodują opracowanie planów odśnieżania dróg o istotnym znaczeniu dla gmin i miast, nie objętych planem zimowego utrzymania, szczególnie dróg stanowiących dojazdy do punktów skupu, zaopatrzenia ludności i szkół, zapewniając równocześnie realizacje tych planów przez naczelników gmin i miast, z udziałem zakładów pracy oraz miejscowej ludności, z wyłączeniem jednostek realizujących plany zimowego utrzymania dróg,
d)
wyznaczą strzeżone miejsca postoju (parkingi) dla pojazdów samochodowych usuwanych z zatorów.
§  3.
1.
Wojewodowie wyznaczą w każdym województwie niezbędne ilości pojazdów samochodowych średniego i ciężkiego typu (w tym dla zarządów dróg publicznych od 27 do 37 pojazdów) oraz niezbędną liczbę pojazdów typu lekkiego. Wyznaczone pojazdy, przydatne do robót zimowych pod względem technicznym i konstrukcyjnym, powinny być przekazane corocznie na okres od dnia 15 grudnia do dnia 15 marca do dyspozycji zarządów dróg publicznych i przedsiębiorstw (zakładów) użyteczności publicznej prowadzących roboty zimowe. Zobowiązania poszczególnych resortów do świadczeń w ramach robót zimowych powinny być ustalane proporcjonalnie do liczby pojazdów i sprzętu znajdującego się na terenie województwa.
2.
Minister Komunikacji oraz wojewodowie - każdy w swoim zakresie działania - zapewnią właściwe wykorzystanie pojazdów, o których mowa w ust. 1, w okresach, w których nie będzie zachodziła potrzeba ich użycia do robót zimowych, uwzględniając w pierwszej kolejności zadania przewozowe i produkcyjne macierzystych zakładów.
§  4.
1.
Przepisy § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a) i § 3 nie dotyczą:
1)
pojazdów samochodowych i sprzętu:
a)
jednostek organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych,
b)
jednostek organizacyjnych więziennictwa oraz zakładów dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości,
c)
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Łączności,
2)
specjalistycznych pojazdów i sprzętu, jak cysterny, chłodnie, pojazdy pogotowia technicznego, pojazdy transportu mleczarskiego, samochody dostawcze itp.
§  5.
1.
Państwowe jednostki organizacyjne, wyznaczone do świadczeń w ramach robót zimowych, są obowiązane:
1)
podstawić zarządom dróg i przedsiębiorstwom (zakładom) użyteczności publicznej prowadzącym roboty zimowe, bezpośrednio po otrzymaniu nakazów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a), sprawne technicznie pojazdy samochodowe w celu przystosowania ich do robót zimowych; koszty przystosowania ponoszą zarządy dróg publicznych i przedsiębiorstwa (zakłady) użyteczności publicznej prowadzące roboty zimowe,
2)
dostarczać zarządom dróg wyznaczone pojazdy niezwłocznie po otrzymaniu wezwania również w okresie przed dniem 15 grudnia i po dniu 15 marca, jeżeli zgodnie z § 3 ust. 2 pojazdy zostały czasowo zwrócone macierzystym zakładom,
3)
podstawić dyrekcjom rejonowym kolei państwowych i dyrekcjom portów lotniczych, niezwłocznie na każde ich zapotrzebowanie, w ustalonej ilości sprawny technicznie sprzęt ogólnobudowlany i pojazdy samochodowe,
4)
zaopatrzyć swoich pracowników obsługujących pojazdy samochodowe i sprzęt w zimową odzież ochronną według obowiązujących norm,
5)
dowozić własnymi środkami lokomocji wyznaczonych pracowników do miejsc robót zimowych.
2.
Minister Gospodarki Materiałowej na wniosek Ministra Komunikacji, w odniesieniu do jednostek organizacyjnych dróg publicznych i kolei państwowych, oraz na wniosek wojewodów, w odniesieniu do przedsiębiorstw (zakładów) użyteczności publicznej, zapewni dodatkowe przydziały silnikowych paliw płynnych dla jednostek prowadzących roboty zimowe.
3.
Minister Komunikacji oraz wojewodowie zapewnią, każdy w swoim zakresie działania, pobór paliwa dla pojazdów wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 2 i 3 z własnych stacji garażowych po cenach zakupu lub scedują odpowiedni przydział paliw.
4.
Minister Spraw Wewnętrznych zapewni współdziałanie Milicji Obywatelskiej z zarządami dróg i przedsiębiorstwami (zakładami) użyteczności publicznej prowadzącymi roboty zimowe przy kierowaniu ruchem w okresie zimowym, a szczególnie w czasie intensywnych opadów i zamieci śnieżnych.
5.
Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zapewni niezbędne informacje o sytuacji meteorologicznej.
§  6.
1.
Koordynację współdziałania państwowych jednostek organizacyjnych z dyrekcjami rejonowymi kolei państwowych, dyrekcjami okręgowymi dróg publicznych oraz zarządami portów lotniczych i przedsiębiorstwami (zakładami) użyteczności publicznej przy robotach zimowych sprawują wojewodowie, którzy przez powołane wojewódzkie komitety koordynacyjne, złożone z przedstawicieli urzędów wojewódzkich, wojewódzkich sztabów wojskowych, zarządów kolei i dróg oraz portów lotniczych i innych zainteresowanych jednostek organizacyjnych, analizują przebieg robót zimowych, stopień zagrożenia pracy transportu oraz zakres niezbędnej dodatkowej pomocy dla zarządów kolei, dróg i portów lotniczych oraz przedsiębiorstw (zakładów) użyteczności publicznej prowadzących roboty zimowe, zapewniając bezwzględne pierwszeństwo drogom pierwszej kolejności zimowego utrzymania oraz szlakom kolejowym o podstawowym znaczeniu.
2.
Koordynację wykorzystania sprzętu i pojazdów samochodowych przeznaczonych do robót zimowych na obszarze okręgu dróg publicznych sprawuje naczelny dyrektor tego okręgu.
§  7.
1.
Minister Obrony Narodowej zapewni pomoc wojska w zwalczaniu skutków ostrych ataków zimy.
2.
Użycie sił i środków wojskowych w sytuacjach, o których mowa w ust. 1, może nastąpić na liniach kolejowych, drogach i lotniskach o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej na podstawie decyzji dowódcy okręgu wojskowego, podjętej na wniosek właściwego naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych, naczelnego dyrektora okręgu dróg publicznych lub dyrektora Centralnego Zarządu Lotnictwa Cywilnego. Minister Obrony Narodowej określi szczegółowe zasady oraz tryb użycia wojska do akcji odśnieżania.
§  8.
1.
Za używanie pojazdów i sprzętu państwowych jednostek organizacyjnych przy robotach zimowych przysługuje wynagrodzenie:
1)
za używanie pojazdów samochodowych - według stawek obowiązującej taryfy towarowej transportu samochodowego i spedycji, bez stosowania dodatków za utrudnienia wynikające ze stanu drogi oraz warunków zimowych,
2)
za używanie maszyn budowlanych (ciągniki gąsienicowe, równiarki, spycharki, dźwigi samochodowe) - według stawek przewidzianych w cenniku pracy sprzętu budowlanego,
3)
za używanie sprzętu rolniczego - według stawek stosowanych w resorcie rolnictwa i gospodarki żywnościowej.
2.
Za pomoc wojska w sytuacjach, o których mowa w § 7 ust. 1, jednostkom wojskowym przysługują należności pieniężne przewidziane w wydanych przez Ministra Obrony Narodowej przepisach o wykonywaniu zadań szkoleniowo-produkcyjnych na rzecz gospodarki narodowej oraz zwrot zużytego w akcji paliwa płynnego.
§  9. 1
 
1.
Pracownicy skierowani do robót zimowych otrzymują:
1)
wynagrodzenie przysługujące im w zakładzie macierzystym w pełnych składnikach płac,
2)
diety i zwrot kosztów podróży służbowych według ogólnie obowiązujących zasad.
2.
Pracownicy przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (PKP), zgrupowani i zakwaterowani na dużych węzłach i stacjach kolejowych o szczególnym znaczeniu dla PKP, oraz pracownicy drogowi skierowani do akcji odśnieżnej poza granice macierzystego okręgu dróg publicznych otrzymują dodatek za pracę w trudnych warunkach w wysokości 7 zł za każdą godzinę pracy przy odśnieżaniu i usuwaniu skutków gołoledzi, z tym że w szczególnie uzasadnionych wypadkach dodatek ten może być powiększony o 100%. Minister Komunikacji ustali szczegółowe zasady przyznawania dodatków.
3.
Kierowcom pojazdów samochodowych i maszynistom sprzętu oraz ich pomocnikom przysługuje za obsługę specjalnych urządzeń odśnieżających dodatek specjalny w wysokości 10 zł za 1 godzinę pracy, niezależnie od dodatku określonego w ust. 2.
4.
Należności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w ust. 2 i 3, pokrywa macierzysty zakład pracy.
5.
Przyrost wynagrodzenia z tytułu podwyższenia dodatków, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz z tytułu wzrostu ilości godzin nadliczbowych i nocnych w stosunku do roku ubiegłego, przepracowanych przy robotach zimowych, nie podlega wliczeniu do podstawy obciążenia przyrostu przeciętnych wynagrodzeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej. Zwiększenie kredytów budżetowych na wynagrodzenia w jednostkach budżetowych, spowodowane wzrostem wypłat wynagrodzeń za pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych, w dni wolne od pracy oraz wypłatą dodatków, o których mowa w ust. 2 i 3, może nastąpić w ramach środków budżetowych przyznanych tej jednostce na wydatki bieżące.
§  10.
Jednostki organizacyjne, kierujące pracowników do robót zimowych, fakturują dokonane wypłaty wynagrodzeń oraz należności, a jednostki organizacyjne kolei, dróg publicznych i lotnictwa cywilnego oraz przedsiębiorstwa (zakłady) użyteczności publicznej prowadzące roboty zimowe opłacają faktury i zaliczają wydatki jako usługi obce.
§  11.
Jeżeli udział pojazdów, sprzętu lub ludzi w robotach zimowych spowoduje pogorszenie wyników działalności macierzystych zakładów, jednostki nadrzędne są upoważnione do dokonania odpowiedniej korekty tych wyników przy obliczaniu funduszu zakładowego i premiowaniu pracowników.
§  12.
Ograniczenia ilościowe oraz limity paliwowe przewidziane odrębnymi przepisami, nie dotyczą pojazdów samochodowych i sprzętu użytych przy robotach zimowych oraz patrolowaniu i kontroli stanu dróg.
§  13.
Zaleca się centralnym związkom spółdzielczym oraz Centralnemu Związkowi Kółek i Organizacji Rolniczych - Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu Rolników Indywidualnych stosowanie przepisów uchwały.
§  14.
Przepisy uchwały odnoszące się do wojewodów dotyczą również prezydentów miast stopnia wojewódzkiego.
§  15.
Traci moc uchwała nr 332 Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych (Monitor Polski z 1968 r. Nr 51, poz. 355 i z 1971 r. Nr 52, poz. 334).
§  16.
Uchwała wychodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 9 zmieniony przez § 1 uchwały nr 237 z dnia 15 listopada 1982 r. (M.P.82.28.249) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 listopada 1982 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1981.28.255

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zapewnienie sprawnej pracy transportu kolejowego, drogowego i lotniczego w warunkach zimowych.
Data aktu: 23/10/1981
Data ogłoszenia: 11/11/1981
Data wejścia w życie: 11/11/1981