Czuwanie nad zgodnością prawa z Konstytucją oraz ustalanie powszechnie obowiązującej wykładni ustaw.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 14 lipca 1979 r.
w sprawie czuwania nad zgodnością prawa z Konstytucją oraz ustalania powszechnie obowiązującej wykładni ustaw. *

W związku z art. 30 ust. 1 pkt 3 i 4 Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Rada Państwa stanowi, co następuje:
§  1.
1.
Rada Państwa, stosownie do powierzonej jej funkcji czuwania nad zgodnością prawa z Konstytucją, podejmuje odpowiednie działania mające na celu zapewnienie zgodności obowiązujących w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej przepisów prawa z przepisami Konstytucji.
2.
Powierzona Radzie Państwa funkcja ustalania powszechnie obowiązującej wykładni ustaw polega na wyjaśnianiu treści przepisu aktu ustawodawczego, ilekroć okazuje się to niezbędne dla zapewnienia rozumienia i stosowania tego przepisu w sposób odpowiadający celom i zasadom, których realizacji służyć ma dany akt ustawodawczy.
3.
Przepisy uchwały dotyczące aktów ustawodawczych odnoszą się też do umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Radę Państwa.
§  2.
1.
Realizując funkcje czuwania nad zgodnością prawa z Konstytucją i ustalania powszechnie obowiązującej wykładni ustaw, Rada Państwa zmierza do umacniania praworządności socjalistycznej oraz do zwiększenia jasności prawa i jego zgodności z poczuciem prawnym społeczeństwa.
2.
W związku z funkcjami określonymi w ust. 1 Rada Państwa rozpatruje informacje organów państwowych, ponoszących szczególną odpowiedzialność za stan prawa i prawidłowość jego stosowania, a w miarę potrzeby zwraca się do organów naczelnych masowych organizacji społecznych o przedstawienie informacji w sprawie zgodności stosowania prawa z poczuciem prawnym społeczeństwa.
3.
Stwierdziwszy w toku swej działalności niezgodność aktu niższego rzędu z ustawą zwykłą lub potrzebę wyjaśnienia sposobu stosowania przepisu prawnego nie zawartego w ustawie albo inne nieprawidłowości nie polegające na niezgodności prawa z określonym przepisem Konstytucji, Rada Państwa sygnalizuje to właściwemu organowi, który powiadamia Radę Państwa w terminie 3 miesięcy o działaniach podjętych dla usunięcia tych nieprawidłowości.
§  3.
Rada Państwa dokonuje oceny zgodności projektowanej ustawy z Konstytucją, jeżeli otrzyma wniosek w tym przedmiocie od Prezydium Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej lub Prezesa Rady Ministrów.
§  4.
Funkcję czuwania nad zgodnością prawa z Konstytucją realizuje Rada Państwa z urzędu.
§  5.
1.
O rozpatrzenie sprawy niezgodności przepisu prawnego z określonym przepisem Konstytucji może wystąpić do Rady Państwa Prezes Rady Ministrów lub z jego upoważnienia Minister Sprawiedliwości, jak również Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego i Prokurator Generalny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, popierając swój pogląd konkretnym uzasadnieniem.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Centralnej Rady Związków Zawodowych oraz organów naczelnych organizacji kobiecych, młodzieżowych i spółdzielczych.
3.
Wpływające do Rady Państwa informacje oraz wnioski innych organów państwowych albo instytucji, organizacji lub obywateli w sprawie niezgodności prawa z Konstytucją przekazywane są jednemu z organów określonych w ust. 1 w celu wstępnego rozpatrzenia sprawy i powiadomienia wnioskodawcy o zajętym stanowisku, a w miarę potrzeby skierowania do Rady Państwa wystąpienia, o którym mowa w ust. 1.
4.
Przepis ust. 3 nie stoi na przeszkodzie nadaniu sprawie biegu bezpośrednio przez Radę Państwa bez przekazywania jej innemu organowi albo też przekazaniu sprawy tylko w celu przedstawienia opinii Radzie Państwa.
5.
Rada Państwa określa przypadki, w których na wnioski wymienione w ust. 3 może z jej upoważnienia udzielić odpowiedzi Kancelaria Rady Państwa, informując wnoszącego, dlaczego jego wniosek nie dotyczy niezgodności prawa z Konstytucją albo też z innych względów nie kwalifikuje się do nadania mu dalszego biegu.
§  6.
1.
Sprawy ustalania powszechnie obowiązującej wykładni aktu ustawodawczego rozpatruje Rada Państwa z urzędu albo na wniosek Prezesa Rady Ministrów, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego lub Prokuratora Generalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do organów naczelnych masowych organizacji społecznych.
3.
Przepis § 5 ust. 5 stosuje się odpowiednio do wniosków o ustalenie powszechnie obowiązującej wykładni ustaw.
§  7.
W razie uznania przepisu prawnego za sprzeczny z Konstytucją, Rada Państwa podejmuje odpowiednie środki zmierzające do usunięcia tej sprzeczności.
§  8.
1.
Uznając, że zarzut niezgodności prawa z Konstytucją wynika z błędnego rozumienia przepisu lub błędnej praktyki jego stosowania, Rada Państwa ustala powszechnie obowiązującą wykładnię ustawy.
2.
Uchwały Rady Państwa o ustaleniu powszechnie obowiązującej wykładni ustaw podlegają ogłoszeniu w Monitorze Polskim.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.
* Uchwała utraciła częściowo podstawę prawną z dniem 6 kwietnia 1982 r. na skutek uchylenia art. 30 ust. 1 pkt 3 Konstytucji z dnia 22 lipca 1952 r. (Dz.U.76.7.36) przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U.82.11.83).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024