Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 lutego 1978 r.
w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) oraz § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. Nr 49, poz. 304) zarządza się, co następuje:
§  1.
Podstawę wymiaru składki za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej stanowi:
1)
w jednostkach gospodarki uspołecznionej, z wyjątkiem jednostek określonych w pkt 2 - liczba pojazdów mechanicznych zarejestrowanych na dzień 1 stycznia każdego roku,
2)
w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, z wyjątkiem przedsiębiorstw, jak również w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Komendy Głównej Straży Pożarnych oraz przedsiębiorstw - liczba kilometrów planowanego przebiegu pojazdów mechanicznych w danym roku kalendarzowym.
§  2.
1.
Składka roczna za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 1, wynosi:
Lp. Rodzaj pojazdów mechanicznych Składka w zł za jeden pojazd
1 Samochody osobowe o pojemności silnika do 900 cm3 1.200
2 Samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 900 cm3 1.800
3 Autobusy1) służące do zarobkowego przewozu osób2) 5.100
4 Przyczepy autobusowe służące do zarobkowego przewozu osób 2.600
5 Autobusy służące do własnych potrzeb 1.000
6 Samochody osobowe służące do zarobkowego przewozu osób (taksówki) 2.400
7 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 t i ciągniki, z wyjątkiem wymienionych pod lp. 8 i 9 1.200
8 Ciągniki typu rolniczego w rolnictwie podlegające rejestracji według przepisów o rejestracji pojazdów samochodowych 220
9 Samochody ciężarowe o ładowności ponad 2 t, w tym również samochody o nadwoziach przeznaczonych do specjalnych ładunków, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami 2.000
10 Samochody specjalnego przeznaczenia, np. samochody pogotowia ratunkowego, strażackie, pogrzebowe, polewaczki, śmieciarki, samochody dźwigi 250
11 Motocykle wszelkiego rodzaju i pojazdy o napędzie elektrycznym typu melex 500
12 Motorowery o pojemności silnika do 50 cm3 podlegające rejestracji samochodowej 60

1) Za autobus uważa się pojazd przeznaczony do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

2) Autobusy w przedsiębiorstwach państwowego spółdzielczego transportu publicznego, w państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstwach turystycznych oraz w przedsiębiorstwach drogowego transportu branżowego, wykonywanego na podstawie przepisów ustawy o transporcie drogowym i spedycji krajowej.

2.
Składkę roczną za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek organizacyjnych określonych w § 1 pkt 2 ustala się za każdy kilometr planowanego przebiegu pojazdów mechanicznych należących do tych jednostek, według stawek ustalonych odrębnie w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
§  3.
1.
Składkę specjalną za ubezpieczenie pojazdów wynajmowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej osobom fizycznym lub jednostkom gospodarki nie uspołecznionej ustala Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU) w zależności od zakresu ubezpieczenia i wielkości ryzyka ubezpieczeniowego.
2.
Składkę za ubezpieczenie pojazdów nie wymienionych w § 2 ust. 1 ustala PZU, przyjmując za podstawę składkę ustaloną dla pojazdów o najbardziej zbliżonych parametrach techniczno-eksploatacyjnych.
§  4.
1.
Składki określone w § 2 i 3 pobiera PZU.
2.
Składki są płatne z góry za każdy rok kalendarzowy w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
3.
Obliczenia należnej składki za każdy rok kalendarzowy dokonują jednostki gospodarki uspołecznionej posiadające pojazdy mechaniczne zarejestrowane w dniu 1 stycznia danego roku.
§  5.
W 1978 r. jednostki gospodarki uspołecznionej opłacają składki za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne za cały rok w wysokości ustalonej zarządzeniem.
§  6.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 31 lipca 1968 r. w sprawie ustalenia i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 34, poz. 232).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1978.8.27

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 18/02/1978
Data ogłoszenia: 09/03/1978
Data wejścia w życie: 09/03/1978